Dansk/Taiwanesisk ægtepar flytter til Sverige

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Raketten
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14.01.2016 17:05:40

Dansk/Taiwanesisk ægtepar flytter til Sverige

Indlæg af Raketten » 14.01.2016 17:12:07

Hej til alle på dette forum, dette er min første post, jeg håber jeg gør det rigtigt...

Vi er et dansk/Taiwanesisk ægtepar som de sidste 6 år har boet i Singapore, men som nu skal arbejde i Danmark. Vi har besluttet os for, at det er bedre for os at bo i Sverige, vi har valgt Helsingborg, som synes at være en dejlig by.

Hvordan griber vi vores flytning an, for vi vil helst ikke skilles ad ifm ansøgninger etc.?

Jeg ved at jeg som dansker umiddelbart kan rejse til Sverige, men hvordan får jeg min kone med? Hvor lang tid tager sagsbehandlingen circa? Hvad er chanchen for succes? Vi vil gerne købe lejlighed, men kun hvis vi kan forvente at kunneopholde os i Sverige begge to og derfor disse spørgsmål.

Jeg takker på forhånd for jeres hjælp.

Mvh Henrik Rasmussen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk/Taiwanesisk ægtepar flytter til Sverige

Indlæg af mh1 » 14.01.2016 21:02:32

http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu (som du kan finde ved at gå op og klikke på RÅDGIVNING > FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND)

"Når du som unionsborger (statsborger i et EU/EØS-land eller Schweiz) rejser til et andet EU/EØS-land end det, hvor du er statsborger, er både du og din nærmeste familie omfattet af EU/EØS-reglerne om fri bevægelighed. EU/EØS-reglerne kan anvendes i alle EU´s 28 medlemslande og desuden også i EØS-landene Norge, Island, Lichtenstein samt i Schweiz."

I søger altså et visum til din kone efter EU-reglerne. Som familiemedlem til en EU-borger skal hun vedlægge vielsesattest og udfylde punkt 34 og 35.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar