5 års regel

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

5 års regel

Indlæg af Karsten Olsen » 07.12.2015 14:43:36

Min kone opholder sig i Danmark som familie sammenført efter de Danske regler. Hun opfylder alle betingelser for at få permanent opholdstilladelse, med undtagelse af kravet om ophold i Danmark på mindst 5 år. Dette opfylder hun d. 4/1 2016, da hun blev registreret i folkeregisteret d. 4/1 2011, og hun søgte om familiesammenføring fra hendes hjemland. På US hjemmeside står der:

.. 5 års perioden skal ligge umiddelbart forud for, at permanent opholdstilladelse kan gives

Med et servicemål på 7 måneder for ansøgninger om permanent ophold skulle man mene at 5 års kravet er opfyldt, og vi kan indsende ansøgningen allerede nu, og skal ikke vente indtil d. 4/1 2016. Det vil være godt hvis vi kan indsende allerede nu, hvorved vi kommer ind under de nuværende regler. Hun opfylder ikke de nye strammere krav, med bla. 3 års arbejde og dansk 3. Ifølge nyhederne træder de nye regler i kraft umiddelbart efter de er vedtaget. Dette kan ske indenfor de nærmeste dage. Er der nogen der ved hvorledes 5 års ophold måles?

Vi overvejer at indsende allerede nu, hvis der er tvivl om hvorledes de 5 år måles. Hvis stramningerne mod forventning ikke er trådt i kraft før d. 4/1-2016, annullere vi blot ansøgningen og indsender på ny d. 4/1 2016. Hvis stramningerne er trådt i kraft vil vi ikke annullere ansøgningen, og håbe på det bedste. Er der nogen der har erfaring med om det kan lade sig gøre at annullere en indsendt ansøgning?

Karsten Olsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: 11.11.2010 06:45:02
Geografisk sted: Skodsborg

Re: 5 års regel

Indlæg af Karsten Olsen » 20.12.2015 10:26:08

Vi indsendte ansøgningen om permanent opholdstilladelse d. 11/12. I lovforslaget for nye regler om permanent opholdstilladelse står der at de træder i kraft d. 10/12-2015, altså virker med tilbagevirkende kraft. Min kone opfylder ikke kravene til permanent opholdstilladelse efter de nye regler, og hun må vente 1 år mere før hun opfylder de mere restriktive krav. Jeg undrer mig over de hyppige ændringer af lovgivningen på dette område, samt at man indfører love med tilbagevirkende kraft, samt at lovgivning der er indført for at reducere flygtningestrømmen rammer vel integreret udenlandske ægtefælder :evil:

Besvar