Visum til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

therabbit
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.11.2015 16:50:57

Visum til Danmark

Indlæg af therabbit » 20.11.2015 17:03:26

Hej ÆUG

jeg er 27 år og lige vendt tilbage til Danmark, efter at have boet i Filippinerne i en årrække... Jeg har en søn på 3 og en kæreste som stadig er i Filippinerne.

Jeg tror næsten jeg har styr på det med visum,men vil gerne have det skåret helt ud i pap(samt jeg har nogle spørgsmål)


planen er at jeg vil søge visum til dem så de kan ankomme slut januar, men jeg er en smule nervøs for alt det med visum osv?


1 -Jeg kan ikke invitere- da jeg lige er kommet hjem og ikke har mit eget sted endnu og først kommet i job nu her, så regner med at min mor vil invitere dem, hun er på førtidspension, kan hun stadig godt krydse af i at hun vil forsørge dem under opholdet? og kan hun i det hele taget ansøge? og hvilket skema skal hun bruge? familieskemaet(hun er jo farmor til mit barn, jeg er dog ikke gift med moderen) eller er det venskabsskemaet?

2: flybilletter, jeg har hørt man kan reservere hos nogle selskaber , hvordan gør man det? og hvordan foregår det i forhold til visumansøgningen(jeg regner med at min kæreste skal søge her i start december, for at kunne være sikker på at det hele er i orden til slut januar?)

3: forsikring til dem, hvad koster det og hvem er bedst at vælge? hvordan foregår det helt præcist

4: Min søn skal jo med, og har læst at jeg så skal give lov til at han må rejse osv. Det er jeg nogenlunde med på. Men er det bare at sende et papir med mit pas, samt at jeg giver samtykke til rejsen?


5: Det "berømte cfo" sticker. skal hun/de have det? når det er min mor(hvis ikke hun kan så en anden fra familien) der ansøger?


og så har jeg et spørgsmål ang. når de er kommet til Danmark.

6: Når de ankommer , er det muligt at få min søn registreret som dansker, selvom vi ikke er gift? eller er det yderst nødvendigt? har læst at det er muligt at han kan blive dansk statsborger også, men jeg kan ikke helt gennemskue reglerne der gør ham gyldig til at få det?

Jeg har læst meget på siden, og håber at det er ok at jeg laver min egen "tråd", da jeg så får nogle konkrette svar på vores situation her.

På forhånd mange tak :)!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til Danmark

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2015 10:29:33

1) Du skal selv invitere din kæreste og søn. Du er vel folkeregistreret i Danmark? Ellers skal du se at blive det.

2) Det kan man gøre via et gammeldags rejsebureau. Dvs. det skal din kæreste selv gøre på Filippinerne.

3) Forsikringsselskabet kan oplyse dig om prisen. Et populært valg er Axa Schengen.

4) Hvis formålet med rejsen er at besøge dig, er det vel indlysende, at du er indforstået med, at din søn rejser.

5) Det skal vel kun bruges, hvis hun planlægger at emigrere, og det gør hun jo ikke. Hun planlægger kun en ferie i udlandet på højest 90 dage.

6) Din søn blev født på et tidspunkt, hvor han ikke fik dansk statsborgerskab, når fødslen fandt sted på Filippinerne, og I ikke var gift. Han bliver derfor først dansk statsborger, når I gifter jer. Herefter kan han få et dansk CPR-nummer og et dansk pas.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Visum til Danmark

Indlæg af Chr. R. » 29.11.2015 11:42:12

fundiver199 skrev:...

3) Forsikringsselskabet kan oplyse dig om prisen. Et populært valg er Axa Schengen.
Her er et link hvor forsikringen kan købes og tilsendes på ganske få minutter: https://www.axa-schengen.com/en?&&gclid ... lsrc=aw.ds
fundiver199 skrev:5) Det skal vel kun bruges, hvis hun planlægger at emigrere, og det gør hun jo ikke. Hun planlægger kun en ferie i udlandet på højest 90 dage.
Her er jeg helt enig, hvis jeg altså forstår dette korrekt, hvilket så kræver CFO inden hun forlader Filippinerne: http://www.cfo.gov.ph/index.php?option= ... Itemid=858

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til Danmark

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2015 16:25:17

Det er vel, hvis man immigrerer? Dvs. udrejser på en enkeltbillet med en opholdstilladelse i sit pas. Ikke fordi man tager en ferie i udlandet på visum og rejser på en returbillet.

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Visum til Danmark

Indlæg af Chr. R. » 29.11.2015 16:44:47

fundiver199 skrev:Det er vel, hvis man immigrerer? Dvs. udrejser på en enkeltbillet med en opholdstilladelse i sit pas. Ikke fordi man tager en ferie i udlandet på visum og rejser på en returbillet.
Okay, det er måske mig der har overfortolket therabbit hensigt med at få både sin forlovede samt barn til landet, nemlig at søge FS. Såfremt det blot er et besøg, så er vi altså enige :wink:

Men, medbringende et lille barn, så må det vel forventes, at myndighederne i lufthavnen bliver ekstra opmærksomme, og derfor kigger et evt. CFO i passet nu turen går til familien udenfor Filippinerne??? Korruptionen lever jo også i bedste velgående i lufthavnen, og dermed risikere moderen at blive deres næste mål. Så selvom CFO måske ikke er nødvendig i denne omgang, så kunne det måske være smart at få det alligevel nu.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til Danmark

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2015 17:42:48

Ja officielt er det jo blot et besøg, da det er en grundforudsætning for, at man kan få udstedt et Schengenvisum. Schengenvisum er pr. definition kun til korte ophold på op til 90 dage, og hvis man ønsker at blive i længere tid, skal man i stedet søge om en opholdstilladelse, før man tager af sted.

Sådan er Schengenreglerne, der ligger bag udstedelsen af ethvert schengenvisum. Så når en filippinsk pasbetjent ser et Schengenvisum og en returbillet, så er der jo pr. definition ikke tale om person, der er ved at emigrere, men om en person, der skal ud og rejse.

At hun så evt. har tænkt sig at benytte sig af en mulighed, som national dansk lovgivning giver for processuelt ophold, kan han jo ikke se i hendes visum. Og det skal hun selvfølgelig lade være med at sige noget om. Lige som hun heller ikke skal sige det til de ansatte på ambassaden eller til pasbetjenten i Kastrup Lufthavn.

Først når man ER ankommet til Danmark, gælder national dansk lovgivning og tilbuddet om et processuelt ophold.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til Danmark

Indlæg af fundiver199 » 29.11.2015 17:46:19

Alternativt kan hun jo også vælge at tage det der seminar om, hvor farlige vestlige mænd er, og hvad de ellers får at vide. Det kan da sikkert være meget sjovt.

Da min kone og jeg blev gift på Filippinerne, deltog vi i et prewedding seminar. Først bagefter fandt vi ud af, at det egentlig kun er påkrævet, hvis en af ægtefællerne er under 25 år. Ingen af os lærte noget, vi ikke vidste i forvejen. Men det var da en kulturel oplevelse, som jeg ellers ikke havde fået :lol:

therabbit
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.11.2015 16:50:57

Re: Visum til Danmark

Indlæg af therabbit » 04.12.2015 00:13:33

Tak for svarene..


Fundiver, jeg er tilmeldt folkeregistret, tænker bare, når jeg invitere to- både barn og kæreste, er der ikke krav om plads på min bopæls adresse eller er det kun hvis nogen påtænker sig fs?

Jeg har også job osv, men jeg har kun arbejdet der en måned- dvs en måneds lønseddel. er det nok dokumentation for at jeg vil og ikke mindst kan . forsørge dem under opholdet?

Jeg var nemlig i tvivl om disse to ting, men hvis det skulle være "ok", så invitere jeg selvfølgelig selv



jeg har talt med KLM, man kan godt reservere hos dem , men kun i en bestemt periode.. er det at have papir på reservationen nok? hvad hvis reservationen udløber inden visum er givet? er det uden betydning? - jeg mener, jeg vil jo købe en billet til de datoer der er angivet uanset hvad bagefter når alt er ok



jeg har læst på en anden side omkring Filippinerne, at der nu kræves red ribbon stamp, på invitationen nu, når et barn skal udrejse? - http://www.filippinerne.dk/forum/showth ... Invitation

er det sandt?


jeg beklager mit sene svar,men tak for at i har taget jer tid til at hjælpe mig indtil videre

therabbit
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.11.2015 16:50:57

Re: Visum til Danmark

Indlæg af therabbit » 07.12.2015 07:40:34

Ingen der kan hjælpe ? :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Visum til Danmark

Indlæg af fundiver199 » 07.12.2015 13:46:01

Ambassaderne behandler 100.000 visumansøgninger om året, og ansøgningsgebyret er kun cirka 500 kroner. Så nej der er ingen, der har tid til at interessere sig for, hvordan en visumansøger bor under sit ophold i Danmark. Man kan jo også bo i telt f.eks., når man kun er på ferie.

Det er ikke dig som vært, der skal lukkes ind i Schengen, men gæsten. Formålet med sagsbehandlingen er at sikre sig, at gæsten rejser hjem igen i stedet for at søge om asyl eller bliver illegal indvandrer. Hvilket heller ikke har noget at gøre med, hvor mange lønsedler værten har.

Hvad der kræves ved udrejse af børn afhænger jo muligvis af, om barnet skal besøge sin far eller en anden person. Jeg kender ikke til de rygter, der omtales i nævnte indlæg i et andet forum, så jeg kan hverken be- eller afkræfte dem.

Det lyder dog umiddelbart mere end mærkeligt, at myndighederne i et UDREJSE land skulle interessere sig for invitationen fra en vært i det land, som rejsen går til. En invitation er til brug for behandlingen af en visumansøgning. Og den behandling foregår på den danske ambassade.

Men hvilke underlige forhindringer et lands myndigheder kan finde på at lægge for sine egne borgere, når de gerne vil rejse UD, er jo ikke til at sidde her i Danmark og sige. Det må I selv undersøge på Filippinerne.

Det er også set mere end en gang, at nogle er blevet præsenteret for "krav", der slet ikke findes, i et forsøg på at få bestikkelsespenge. Navnlig rejsende med et "blankt" pas er yndede ofre for den slags afpresnings forsøg.

therabbit
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.11.2015 16:50:57

Re: Visum til Danmark

Indlæg af therabbit » 07.12.2015 15:23:02

Tak for dit yderst brugbare svar.. jeg tror simpelthen bare jeg er en smule nervøs for det hele- muligvis uden grund virker det til..



Hvad med angår dette

jeg har talt med KLM, man kan godt reservere hos dem , men kun i en bestemt periode.. er det at have papir på reservationen nok? hvad hvis reservationen udløber inden visum er givet? er det uden betydning? - jeg mener, jeg vil jo købe en billet til de datoer der er angivet uanset hvad bagefter når alt er ok



ved du noget om det Fundiver199 ? :)

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Visum til Danmark

Indlæg af Chr. R. » 07.12.2015 19:02:28

Mht. flybillet, så er der denne metode:

Først vil jeg pointere, at den IKKE lever op til kravene, så det er op til dig at vurdere om det er løsningen du/i vil anvende. Jeg har selv brugt denne metode, og vi opnåede et visum som følge.

Du går ind på KLM's hjemmeside, og finder en flybillet der passer med både den reelt påtænkte af- og hjemrejse datoer. Fortsæt da processen helt frem til siden hvor betalingen skal foretages. Gå da tilbage og "se" din ordre. Den side printer du ud og vedlægger som bilag til visumansøgningen.

På papiret ser det ud til der er foretaget et egentligt køb, med angivelse af alle detaljer. Men idet der ikke er betalt, så foreligger der selvsagt hverken køb eller en reservation. Dette er hurtig og gratis metode, og en flybillet kan efter visum'et er udstedt købes hvor det ønskes. Netop det sidste var et afgørende faktum for, at jeg "skød genvej", og ikke ofre tid og penge på, at foretage en reservation uden at være sikker på, at visum'et blev udstedt. Og hvorfor ansøge om et visum, hvis man ikke agter at anskaffe sig en flybillet, specielt når man står med et udstedt visum? :wink:

Nå ja, du er selvsagt ikke bundet til at købe flybilletten hos KLM efterfølgende på min måde. Desuden er det jo heller ikke utænkeligt, at et andet flyselskab tilbyde billigere eller bedre billetter.

Men helt lovligt er metoden altså ikke.

therabbit
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.11.2015 16:50:57

Re: Visum til Danmark

Indlæg af therabbit » 08.12.2015 07:58:35

chr.R

hvornår var det du benyttede dig af denne metode? altså hvor længe siden? og nævnte de slet intet i forhold til det?


jeg tænker jo også at når man søger visum så siger det sig selv at man jo køber en billet?

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Visum til Danmark

Indlæg af Chr. R. » 08.12.2015 14:44:19

Metoden blev anvendt i oktober, altså ca. 1½ måned siden.

Jeg vil blot ikke opfordre til ulovligheder, men dette er en af de steder hvor jeg finder reglerne direkte tåbelige. Desuden er man afskåret for langt de fleste gode billetter, idet disse ikke kan reserveres.

therabbit
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.11.2015 16:50:57

Re: Visum til Danmark

Indlæg af therabbit » 08.12.2015 16:54:28

okay, ja så er det nok ikke noget de afviser et visum på nu tænker jeg.

worst case, er vel at hvis det "kun" er derfor et afslag bliver givet, så kan man søge ret hurtigt igen- med en betalt billet og så skulle man vel mene at et visum derefter gives med det samme

Besvar