HJÆLP! 2 gange har fået afslag for permanentophold.

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Vu Linh Truong
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.10.2015 14:03:16

HJÆLP! 2 gange har fået afslag for permanentophold.

Indlæg af Vu Linh Truong » 15.10.2015 14:39:42

Jeg er en unge fyr som har været i DK over 6 år. Jeg kommer til DK pga. familiemedføring. Jeg har gået i skole siden jeg kom til DK. Og nu sidder jeg på TEKO ( erhver udd ) og har været der 1,5 år indtil nu.

Første gang jeg søgt Permanentophold var 1 måned før jeg fyldt 18. OG da hvor jeg opfylder alle regler. Men jeg fik afslag, fordi jeg har ikke været lang tid nok i DK ( har været i DK 4 år 11 måneder da jeg har fået afleveret ansøgning, og man skal være 5 år ). Jeg har fået forlænge min ophold istedet til Maj 2017.

Nu med andet gang fik afslag. Jeg søgt Permanentophold 1 måned efter jeg fyldt 19. Jeg fik afslag fordi jeg ikke har arbejdet fuldtid eller været under en uddannelse mindst 3 år ( da gik jeg stadigvæk i 9 -10 klasse...).

Det kommer lige op til mig først nu at regler '' Man er undtaget fra kravet om mindst 3 års beskæftigelse eller uddannelse inden for de sidste 5 år og kravet om fortsat beskæftigelse eller uddannelse, hvis følgende to betingelser er opfyldt:
Hvis man søger om permanent opholdstilladelse enten i forbindelse med, at man bliver 18 år, eller inden man fylder 19 år, og
hvis man har været i uddannelse eller ordinær fuldtidsbeskæftigelse siden afslutningen af folkeskolen og frem til ansøgningen om permanent opholdstilladelse.'' virker ikke til en som er 19 år.

Nu er jeg i en situation hvor jeg ikke ved hvad jeg skal gøre!!!
Jeg er først færdig med TEKO i slutning af 2017. Og min opholdtilladelse udløber til Maj 2017. ( Gym og erhver udd. kun tælle med når man er færdig!!! ) Kan jeg så først søge efter permanentophold når min udd. er færdig? Hvad hvis jeg ikke kan få forlænge min opholdtilladelse? Skal jeg så væk fra DK?

HJÆLP MIG! JEG ER MEGET KED AF DET, MIN FREMTID ER I DANMARK...

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: HJÆLP! 2 gange har fået afslag for permanentophold.

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2015 08:30:05

Allerførst: Nej ingen bliver smidt ud af Danmark, fordi de ikke har permanent opholdstilladelse. Det betyder kun følgende:

1) Du skal huske at forlænge din opholdstilladelse en gang imellem

2) Du kan ikke søge om dansk statsborgerskab og kan dermed ikke stemme til folketingsvalg eller blive ansat i politiet

3) Du kan ikke søge om at blive familiesammenført med en udenlandsk ægtefælle, du måtte finde dig

De særligt lempelige regler for unge gælder kun, hvis man søger fra og med det fyldte 18. år og før det fyldte 19. år. Du har derfor desværre forpasset muligheden ved at aflevere den ene ansøgning 1 måned for tidligt og den anden 1 måned for sent.

Så ja nu er du formentlig nødt til at vente med at søge permanent opholdstilladelse, til du er færdig med din uddannelse, og er kommet i arbejde. Og det kan endda være, at reglerne i mellemtiden er blevet skærpet, så du måske selv i den situation ikke lever op til de nye kommende regler.

Du bør drage den erfaring af det, at det er vigtigt at sætte sig ind i regler og overholde tidsfrister. Det gælder f.eks. også, når du bliver færdig med din uddannelse. Så har du kun 14 dage til at melde dig i en A-kasse på dimittendvilkår. Gør du det først efter 16 dage er muligheden forpasset.

Besvar