Flytte til Tyskland

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ReneHD
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22.12.2014 15:41:02

Flytte til Tyskland

Indlæg af ReneHD » 13.09.2015 12:38:10

Hej med jer.

Jeg har i en tidligere tråd skrevet om at min kone og jeg ville flytte til Sverige, men jeg tror nu at jeg har ombestemt mig og at det derfor bliver Tyskland, da det er noget billigere for mig at pendle til Odense hver dag.

Og i den situation har jeg brug for lidt hjælp til forsikringer, lejeligheder, udlændingekontor, bank osv. osv.

Jeg har kigget en del på nettet men jeg vil hellere snakke med nogen som allerede er bosat i Tyskland og som har en finger på pulsen.

Alt er relevant i forhold til at flytte til Tyskland så det er bare at byde ind :) :) :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Tyskland

Indlæg af mh1 » 13.09.2015 21:28:19

Forsikring kan du tegne via internettet. Jeg søgte på http://www.check24.de/haftpflichtversicherung/
(hvor du også kan søge andre former for forsikring), og de viser dig en lang række forsikringsselskaber, deres priser og betingelser. Du kan så tegne forsikringen on-line.

Udlændingekontor - det afhænger jo af, hvor du vil bo. Jeg gætter på Flensborg, når du skal pendle til DK. Her i Hamborg skulle vi blot på et bestemt kontor på rådhuset og registrere os (min mand er ikke-EU-borger, men havde en opholdstilladelse som forsker). Jeg vil tro at du og din ægtefælle som EU-borger/medfølgende ægtefælle skal gå til 'Bürgerbüro' på Flensborg rådhus og blive registreret: http://www.oeffnungszeitenbuch.de/filia ... 5383D.html

For sygesikring, læs her: http://www.pendlerinfo.org/index.php?id=386&L=1

Bank - du skal medbringe din bopælsregistrering samt pas, så kan du få en bankkonto. Tjek priser og betingelser på nettet først.

Lejelejlighed - du kan finde tilbud på flere sider, men de har stort set de samme. Prøv på fx
http://www.immobilienscout24.de
Du kan så evt. kontakte en af de mæglere, hvis annoncer du finder, og fortælle dem hvad du søger. Vær opmærksom på at de ofte skal have salær, som du skal betale oveni depositum, og at nærlæse hvor meget lejen er i det hele. Næsten alle oplyser 'kaltmiete', dvs. leje uden vand, varme og fællesudgifter. Der skal derfor som regel lægges mellem 100 og 300 euro oveni.

Udlejerne vil ofte have en kreditvurdering, og den kan du selvsagt først få, når du har fået en bankkonto.
mh
Rådgiver for ÆUG

ReneHD
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22.12.2014 15:41:02

Re: Flytte til Tyskland

Indlæg af ReneHD » 13.09.2015 21:48:05

Hej

Jeg har kigget på lejligheder i byen Leck da jeg flere gange er stødt på at udlændinge kontoret i Flensborg ikke er så samarbejdsvillige med hensyn til opholdskort.

Et andet problem jegnkan ryge ind i er en kredit vurdering, dabjeg for år tilbage gik ned med min virksomhed dog ikke selvskyldt men det er ikke et plus på den konto.

Er det ikke muligt at leje lejligheder uden en vurdering? ??

Ellers er alt I orden.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Tyskland

Indlæg af mh1 » 14.09.2015 10:42:02

Kreditvurderingen er såre simpel: når du har fået din bankkonto kan du gå on-line og bestille en 'Schufa' - der er link til det på bl.a. immobilienscouts side - og bestille en kreditvurdering. De laver så en udfra dine tyske bankoplysninger, som jo ikke indeholder en snus om din danske fortid.
mh
Rådgiver for ÆUG

ReneHD
Indlæg: 20
Tilmeldt: 22.12.2014 15:41:02

Re: Flytte til Tyskland

Indlæg af ReneHD » 18.09.2015 13:07:03

Hej igen

Det bider sig selv lidt i halen, for jeg skal bruge en bopælsregistrering inden jeg kan få en bankkonto eller kan de bruge min danske adresse indtil jeg flytter?

Ellers ser det lidt sort ud :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Tyskland

Indlæg af mh1 » 18.09.2015 20:39:12

Jeg ved det ikke, for vi havde registreret os inden vi åbnede bankkonto.

Muligvis kan du leje noget tidsbegrænset uden 'Schufa'.

Prøv evt. at se om der er svar på det på det link med pendlerinfo, jeg gav dig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ali.12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06.01.2016 00:09:36

Re: Flytte til Tyskland

Indlæg af Ali.12 » 06.01.2016 00:32:55

Hej Rene
Jeg står med det samme situation lige nu og vil heller at snakke med en der har været igennem det her.
Er det okay jeg skriver pb besked?

Besvar