Vielse i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BetinaMinLatt
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26.08.2015 12:59:50

Vielse i Danmark

Indlæg af BetinaMinLatt » 26.08.2015 13:11:13

Kære alle! :D

ÆUG har simpelthen hjulpet min kæreste og jeg så meget. Uden jer havde det været et endnu større kaos for os, da vi skulle have visum til min kæreste i foråret. TAK!

Min kæreste fra Myanmar/Burma har netop lige været på besøg hos mig i 90 dage. Det har været SÅ skønt og vi er blevet enige om, at det er her vi senere vil bosætte os.
Næste sommer vil vi igen forsøge, at få et besøgsvisum til DK. Er der nogle af Jer der har erfaring med at få visum 2. gang? Er det lettere og er man 100% sikker på at få det?! :?

Vi vil gerne giftes næste år og har længe snakket om at blive gift på papir i Burma. Men eftersom det stadig ikke er legalt at gifte sig som udlænding i Burma, har vi besluttet at gøre det i Danmark istedet. Så er vi også sikre på, at det er registreret her.
Hvilke papirer skal min kæreste have fat i, for at blive gift med mig i Danmark? Og kan vi godt blive gift i kirken, selvom han er buddhist?..

Håber der er nogle, der vil hjælpe mig/os på vej..

Stort KNUS - Betina og Latt

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Vielse i Danmark

Indlæg af SigneLassen » 06.09.2015 12:27:25

Hej Betina og Latt,

Lidt sent svar, men:
Så vidt jeg ved, er det kun den ene af jer, der skal være medlem af Folkekirken for at blive gift i kirken. Men prøv at undersøge det på kirkeministeriets hjemmeside eller lignende, det må man kunne google sig til :)

Og han skal vel have gyldigt pas og civilstandsattest (som skal legaliseres) og dåbsattest/fødselsattest af en art. Men det kan man i hvert fald finde en række andre tråde om i det her forum! :)

Held og lykke med det,
Mvh Helene

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Vielse i Danmark

Indlæg af mh1 » 06.09.2015 22:23:43

Bekendtgørelse om vielse inden for folkekirken

"§ 2 Stk. 5. En præst har kun pligt til at foretage en vielse, såfremt begge parter hører til folkekirken, og en af dem er medlem af hans menighed. Præsten kan dog nægte at vie en fraskilt. Mener han iøvrigt af religiøse grunde ikke at kunne eller burde foretage en vielse, skal han forelægge biskoppen sagen. Denne afgør da, om præsten bør fritages for at foretage vielsen."

Det er altså helt op til præstens egen holdning, om I kan blive viet af vedkommende eller ej. Snak med din sognepræst. Vil hun eller han ikke, så kan du forsøge dig andetsteds. Fx i Store Magleby, Sydhavn Sogn eller Ansgar Sogn. Deres sognepræster tager det vist ikke så tungt, hvis nogen tror på noget andet en kristendommen i den lutherske udgave.
mh
Rådgiver for ÆUG

KGP2005
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05.01.2016 20:37:30

Re: Vielse i Danmark

Indlæg af KGP2005 » 05.01.2016 20:48:44

Hej

Jeg står lidt i samme situation som Betina..

Jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i 4år, vi har en datter sammen på snart 1 år... Min kæreste er født og opvokset i Thailand, men er fra Burma/Myanmar.. Vi har fået lavet bumra pas til min kæreste, og vores datter har Dansk pas..

Vi har en familiesammenføringsansøgning igang, men man ved aldrig hvad de finder på i udlændningestyrrelsen..

MEN....Da hun er opvokset i Thailand, og kun snakker thai, så er det ikke let at finde ud af hvor hun skal få lavet den civilstandsattest...

Nogen der har en ide til hvor man får den lavet, ?

Ser det så sort ud for os, hvis vi vil giftes???

BetinaMinLatt
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26.08.2015 12:59:50

Re: Vielse i Danmark

Indlæg af BetinaMinLatt » 05.01.2016 20:55:36

De laver ikke dette dokument i Burma. Jeg har været på kommunen og snakke med dem om det, og selvfølgelig kan man ikke anskaffe dette, hvis ikke landet udsteder det. Min kommune ville finde ud af det hurtigst muligt, dog har jeg ikke hørt fra dem siden november - men vi skal først giftes i September, så jeg har tænkt mig at tage fat i dem her i januar, hvis ikke jeg hører fra dem snart. :-) Men snak med den kommune I gerne vil giftes i, og se hvad de siger? Mange kommuner er klar over, at de i nogle lande ikke udsteder dette dokument!

BetinaMinLatt
Indlæg: 30
Tilmeldt: 26.08.2015 12:59:50

Re: Vielse i Danmark

Indlæg af BetinaMinLatt » 05.01.2016 21:01:11

Lige lidt yderligere spørgsmål - Har hun et lilla pas udstedt i Thailand? (De fleste burmesere i Thailand har det). Og har hun været i DK før? Når I ikke er gift, har I så kunne dokumentere at I har boet sammen i 1,5 år eller? Eller hvordan gør i med familiesammenføringen?
Jeg ved at de kigger på tilknytningen - argumentere hvorfor I vil bo i Danmark, hvorfor I ikke kan bo i Thailand eller Burma..

Besvar