Indrejseforbud og SIS

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AsmaaF
Indlæg: 25
Tilmeldt: 03.04.2013 20:47:41

Indrejseforbud og SIS

Indlæg af AsmaaF » 14.08.2015 11:40:19

Hej, jeg er netop ved at finde en lejlighed i Malmö til min mand og jeg så vi kan skaffe ham opholdstilladelse. Vi har netop fået afslag på fs da han tilbage i oktober 2013 fik tildelt 2 års indrejseforbud for at have overskredet sin udrejsefrist med 4 måneder. Han søgte asyl i stedet for og da Danmark nægtede at behandle hans sag rejste han frivilligt tilbage til Egypten i juli 2014, hvor indrejseforbuddet trådte i kraft. Nu er det så at jeg bliver bekymret om hvorvidt han er registeret i SIS. Jeg har netop snakket med Udlændingestyrelsen som ikke rigtig kunne svare mig på det. Jeg fik oplyst at han som udgangspunkt ikke kan få visum til et EU land når han har indrejseforbud til Danmark. Andre stedet læser jeg at man kun bliver registeret i SIS når man har min. 5 års indrejseforbud. Så mit spørgsmål er, har i en ide om hvem der kan oplyse mig om han er registeret i SIS og hvad er jeres erfaring med at folk har kunnet få visum til Sverige på trods af et indrejseforbud i Danmark? Jeg har netop fundet ud af at jeg er gravid og har meget brug for ham med mig. Håber nogen kan hjælpe :(

Mvh

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Indrejseforbud og SIS

Indlæg af fundiver199 » 26.08.2015 06:43:35

SIS-indberetninger står ikke i vejen for svensk opholdstilladelse. Og retten til fri bevægelighed i EU går også forud for en SIS-indberetning. Det sidste skyldes, at hvis man pr. definition har opholdsret, så KAN man jo ikke komme til at opholde sig ulovligt i Schengen igen. Og så er der ikke nogen risiko for ulovligt ophold, som Schengen landene har brug for at "beskytte" sig imod. Har man EU-opholdsret, kan indrejse kun nægtes, hvis man udgør en sikkerhedsrisiko el.

BBBSG
Indlæg: 18
Tilmeldt: 23.02.2018 21:17:51

Re: Indrejseforbud og SIS

Indlæg af BBBSG » 01.03.2018 19:01:51

AsmaaF skrev:
14.08.2015 11:40:19
Hej, jeg er netop ved at finde en lejlighed i Malmö til min mand og jeg så vi kan skaffe ham opholdstilladelse. Vi har netop fået afslag på fs da han tilbage i oktober 2013 fik tildelt 2 års indrejseforbud for at have overskredet sin udrejsefrist med 4 måneder. Han søgte asyl i stedet for og da Danmark nægtede at behandle hans sag rejste han frivilligt tilbage til Egypten i juli 2014, hvor indrejseforbuddet trådte i kraft. Nu er det så at jeg bliver bekymret om hvorvidt han er registeret i SIS. Jeg har netop snakket med Udlændingestyrelsen som ikke rigtig kunne svare mig på det. Jeg fik oplyst at han som udgangspunkt ikke kan få visum til et EU land når han har indrejseforbud til Danmark. Andre stedet læser jeg at man kun bliver registeret i SIS når man har min. 5 års indrejseforbud. Så mit spørgsmål er, har i en ide om hvem der kan oplyse mig om han er registeret i SIS og hvad er jeres erfaring med at folk har kunnet få visum til Sverige på trods af et indrejseforbud i Danmark? Jeg har netop fundet ud af at jeg er gravid og har meget brug for ham med mig. Håber nogen kan hjælpe :(

Mvh


Hej, må jeg spørge hvordan det er gået med jer?

Jeg står med en mand, som nok også får indrejseforbud og karantæne fra Schengen, så jeg er meget nysgerrig på hvordan det min er gået for andre i lignende situation?

Besvar