Ægtepagt

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fleischer
Indlæg: 83
Tilmeldt: 23.01.2011 00:34:34

Ægtepagt

Indlæg af Fleischer » 02.03.2011 18:59:36

Jeg er igang med at skal have udformet en ægtepagt og havde tænkt mig bare at bestille en formular til det på internettet..

Men opdager nu at det ikke er så lige til at få orden på...

Kan se at det er mandens domicil på det tidspunkt der indgås ægteskab, der er afgørende for hvilke love der gælder.
Da jeg skal giftes i Tyrkiet (han har bopæl i Tyrkiet og jeg har i Danmark), så bliver det åbenbart tyrkiske regler der gælder.

I tilfælde af skilsmisse hvad kommer det til at betyde for mig og hvad siger tyrkisk lovgivning egentlig på det område...

Jeg vil gerne pointere at det ikke er på grund af at han er udlænding jeg ønsker ægtepagt. jeg ville gøre det samme med en dansk mand, da jeg har fast ejendom med en ret stor friværdi i... og ingen kender jo dagen før solen går ned, så jeg vil gerne sikre mig selv og når vi så har været gift i eksempelvis 5 år og begge har bidraget økonomisk til alle udgifter vil jeg annulere ægtepagten..

Hvad kan jeg gøre???

Planen er at han kommer herop på tursitvisum til april... når han er her søger vi om familiesammenføring så han får procesuelt ophold... men tiden derfra og til at det måske lykkedes og han kan kalde sig bosiddende heroppe er jo lang.

Må han have adresse hos mig mens han er her på tursitvisa og efterfølgende på procesielt ophold, så vi eventuelt kan lave ægtepagten mens han er heroppe og vil det så være dansk lov der gælder selvom han boede i tyrkiet da vi blev gift.

Erfaringer med dette og svar ønskes... jeg tager afsted på tirsdag !!!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtepagt

Indlæg af mh1 » 03.03.2011 06:15:24

@ Fleischer, dette er lige netop et af mine specialer som jurist.

Det med 'mandens domicil på det tidspunkt der indgås ægteskab' skal ikke tages sådan helt bogstaveligt. Fælden klapper ikke i samme øjeblik man sætter underskriften på vielsesattesten.

'mandens domicil på det tidspunkt der indgås ægteskab' er et begreb, der er åbent for fortolkning, og den danske fortolkning er, at domicilet er der, hvor han har til hensigt at slå sig ned og skabe/fortsætte sin tilværelse. Det vil i jeres tilfælde jo være DK. Der er retspraksis for at domicilet er DK, selv om der gik et halvt års tid, før ægtemanden kunne komme til DK, fordi han var i gang med sin militærtjeneste.

Uden at have set en konkret, ny afgørelse, er min vurdering at med de nye regler, som kræver en lang, dyr periode med flere ophold, prøver og hvad-har-vi, så må retten fortolke begrebet sådan, at når der arbejdes på at ægtefællerne skal have fælles bopæl i DK, så er mandens domicil i DK, i hvert fald hvis det lykkes i sidste ende :wink:

I øvrigt skal du ikke få sved på panden over, hvad der vil ske hvis det ender med at i ikke kan bo sammen i DK, og du derfor (efter dansk ret), vil få tyrkisk formueordning, for den er så retfærdigt skruet sammen, at det man ejer inden ægteskabet, og det som evt. træder i stedet (salg-køb af nyt hus fx), bliver 'personlig formue' som ikke skal deles ved skilsmisse. Ligeledes bliver arv personlig formue. Man skal således kun dele opsparede midler og det, der er erhvervet for dem UNDER ægteskabet.

PS! Ser lige, at i endnu ikke er blevet gift. I så fald er der en let løsning på problemet om, hvilken formueordning i skal have. I flg. tyrkisk lovgivning har i muligheden for at meddele, hvilken (tyrkisk) formueordning i vil have, samtidig med at i SAMMEN henvender jer til vielseskontoret. EN af mulighederne efter tyrkisk lovgivning er FULDSTÆNDIGT SÆREJE = Ayri mal.

Vælger i denne løsning, bliver jeres formueordning registreret på en måde, som svarer til en dansk tinglysning, og næppe ville kunne afvises af en dansk domstol som værende en gyldig ægtepagt. En hel del af de danske muligheder for ægtepagt ville derimod ikke blive anerkendt i Tyrkiet. Fuldstændigt særeje kendes både i DK og i Tyrkiet, og vil ikke skabe problemer.

Du er velkommen til at skrive en privat mail til mig, hvis du vil have yderligere forklaring.
mh
Rådgiver for ÆUG

Fleischer
Indlæg: 83
Tilmeldt: 23.01.2011 00:34:34

Re: Ægtepagt

Indlæg af Fleischer » 03.03.2011 12:20:36

Tusind tak :D

Fleischer
Indlæg: 83
Tilmeldt: 23.01.2011 00:34:34

Re: Ægtepagt

Indlæg af Fleischer » 05.03.2011 00:40:19

Skal det forstås således at hvis vi blot siger at vi ønsker Ayri mal, så vil vi hver især have fuldstændig særeje.... og det vil også gælde når vi forhåbenlig engang kommer til at bo sammen i Danmark????

Skal det ligeledes forstås sådan at hvis ikke vi får lavet Ayri mal, så har vi så længe han bor i Tyrkiet og jeg i Danmark også særeje, men i det øjeblik han kommer til Danmark er vi under dansk lov, hvorfor det er danske regler der gælder så vi skal dele 50/50.... og derfor må lave ne ægtepagt når han kommer til landet????

Jeg vil jo bare ikke forstå noget som helst af det som de siger op til, under og efter den vielse og ved helt principielt ikke hvad jeg svarer ja til !!!!

Min kommende mand har dog lige meddelt mig, at de har nævnt at der skal være e n tolk tilstede under vielsen... netop fordi jeg skal kunne forstå hvad der siges. Ved du om det er noget de selv sørger for eller om vi skal sørge for det???

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtepagt

Indlæg af mh1 » 05.03.2011 12:08:44

Jeg har sendt dig en privat besked.
mh
Rådgiver for ÆUG

Fleischer
Indlæg: 83
Tilmeldt: 23.01.2011 00:34:34

Re: Ægtepagt

Indlæg af Fleischer » 05.03.2011 21:08:37

:D

amalienaila
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11.04.2015 07:22:13

Re: Ægtepagt

Indlæg af amalienaila » 03.07.2015 11:57:05

Hej Mh

Så du havde stor indsigt i dette område med domicil, min kommende mand er kun 21 år jeg er 24 år han er pt her på et turistvisum fra Tanzania (tz) fordi vi har fået en datter sammen. VI VIL GERNE GIFTES og jeg vil gerne oprette ægtepagt.
Men så stødte jeg jo på det om domicil.
Vi har egentlig planer om at bo i Tanzania, ihvertfald indtil min kæreste fylder 24 år.
Vil en ægtepagt om særeje i Danmark så være gyldig? Både for ejendele i tz og dk-
Ved du noget om ægtelov i tz, eller kender du evt. nogen de har indsigt på dette.
Har prøvet at kikke lidt på loven i tz, emn forstår intet, vil os gerne vide hvordan jeg står med min datter ved eventuel skilsmisse.

http://tanzania.go.tz/egov_uploads/docu ... 029)_1.pdf
vh Amalie (skal giftes allerede d.17 juli.)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtepagt

Indlæg af mh1 » 03.07.2015 21:32:29

Den vistnok gældende ægteskabslov (vistnok, fordi der åbenbart i 1991 blev arbejdet på at ændre den) stammer fra England, og den almindelige formueordning er derfor formodentlig særeje. Men, men - Tanzania har ikke kun én lov på området, og hvad der gælder afhænger bl.a. af hvilken religion man har og hvilket folk man tilhører. Det kan du se på dette link: http://www.nyulawglobal.org/globalex/Tanzania1.htm

Hvis du vil vide hvad der gælder for lige præcis jer, må du nok finde frem til en tanzaniansk jurist. Husk på at dansk lov som altovervejende hovedregel ikke rækker ud over landets grænser.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar