visum og familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sima
Indlæg: 53
Tilmeldt: 09.04.2015 19:03:01

visum og familiesammenføring

Indlæg af sima » 26.05.2015 14:42:19

Hej skaanebo
Jeg har læst det indlæg du har skrevet. sådan som jeg har forstået af indlægget er at man kan søge visum til sin ægtefælle, og så mens ægtefællen er i Sverige kan ens ægtefælle søge om opholdskort og opholdstilladelse, og dernæst kan blive boende, eller kan blive ved med at bo i Sverige indtil få opholdstilladelse og opholdskort.

Altså det jeg undrer mig over er hvordan kan det være at man kan opholde sig i Sverige under sagsbehandlingstiden uden ret til at bo, eller uden nogen form for opholdstilladelse ? eller er det mig der har opfattet det ukorrekte?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 26.05.2015 14:55:17

Opholdskort er en ansøgning efter EU-regler. Og her får man faktisk alle rettigheder i samme sekund, man har afleveret sin ansøgning. Altså ret til at bo, arbejde, gå i skole, gå til læge, osv. på lige vilkår med øvrige indbyggere. Det er altså ikke betinget af, at man først skal have udstedt et lille plastickort.

Opholdstilladelse er derimod efter nationale svenske regler. Her har svenske myndigheder historisk været meget strikse med, at man skal søge fra sit hjemland og vente der, indtil de har behandlet ansøgningen og givet opholdstilladelse. For nogle år siden er denne praksis dog blevet lempet, hvis man er ægtefælle til en EU-borger, der bor i Sverige. Dvs., søger man efter nationale svenske regler, mens man er i Sverige på besøg, kan man blive i Sverige under processuelt ophold og afvente, at opholdstilladelsen udstedes. Man har dog ingen rettigheder til noget som helst i ventetiden. Det har man kun, hvis man også søger om opholdskort efter EU-regler.

sima
Indlæg: 53
Tilmeldt: 09.04.2015 19:03:01

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af sima » 26.05.2015 15:24:03

Tak for hjælpen skaanebo, jeg har nogen spørgsmål.
Under processuelt ophold får man nogen legitimation eller noget, hvis man bliver stoppet af politiet? og den anden spørgsmål kan man får opholdstilladelse efter nationale regler hvis man få et nej fra fs efter EU regler fordi man f.eks mistet jobbet? har de to noget med hinanden at gør.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 26.05.2015 16:10:16

Man får et brev fra Migrationsverket med et sagsnr., som man bør gå rundt med hele tiden ligesom med pas.

Afslag efter EU-regler begrundet i økonomi har ingen betydning for ansøgning efter svenske regler, hvor der ikke stilles krav til økonomien.

emilrud
Indlæg: 6
Tilmeldt: 28.09.2014 23:20:38

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af emilrud » 01.06.2015 12:03:12

Hej jeg har lige forsøgt at søge fs til min kone som ankom til Sverige sidste uge. Jeg fik denne besked da jeg skulle søge:

I am presently
¤ in Sweden (hakkede af her)
¤ outside Sweden
(og fik denne besked)
You can not submit an online application to move to a family member if you are already in Sweden. You must return to your country of origin, or where you are permanently resident, and make your application from there.

Har de for nyligt ændret reglerne, er jeg gået ind på den forkerte side, eller skal vi møde personligt op på migrations værket?
Har virkelig brug for lidt hjælp her...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 01.06.2015 12:25:29

Der kan IKKE søges online, hvis man søger, mens man opholder sig i Sverige. Så skal man aflevere en papirblanket i stedet.

cool_boi
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03.05.2015 16:10:32

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af cool_boi » 28.06.2015 14:38:55

skaanebo skrev:Der kan IKKE søges online, hvis man søger, mens man opholder sig i Sverige. Så skal man aflevere en papirblanket i stedet.
nu bliver jeg meget forvirret:? :? :? :? :? :? :? :?

http://www.migrationsverket.se/English/ ... mbers.html

har jeg misforstået noget? altså man godt kan søge selvom man befinder sig i Sverige. Har jeg kigget på noget helt andet?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 28.06.2015 15:43:23

Ja, i linket står der jo netop, at man kan søge efter begge regler, når man er ægtefælle til en dansk statsborger i Sverige. Hvad er dit spørgsmål?

cool_boi
Indlæg: 6
Tilmeldt: 03.05.2015 16:10:32

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af cool_boi » 28.06.2015 16:26:25

At man godt kan søge online selvom ægtefælle er i Sverige.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 28.06.2015 18:18:28

Det er vel ikke noget problem, hvis Migrationsverket nu åbner for den mulighed?

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af blobfort » 29.06.2015 16:06:18

Da vi søgte for lidt mere end et år siden spurgte onlienformularet om jeg var i Sverige i skrivende stund. Hvis jeg klikkede ja, så sagde systemet at så kunne jeg ikke bruge online-systemet. Hvis jeg derimod klikkede på nej, så gik det. Og der var jo ningentign i vejen for at jeg tog toget til Københavns Lufthavn, udfyldte skemaet der, klikkede på at jeg ikke var i Sverige, og så tog toget hjem til Sverige efter det. De havde i hvert fald ingen problemer med at vores adresse var i Sverige. Men nu har de vel for håbenligvis ándret deres online-system.

Edit: Jeg ser at det stadigvæk er sådan: https://www.migrationsverket.se/Privatp ... html#knapp . Så bare husk at udfylde det næste gang du er udenfor Sverige. Systemet har i hvert fald overhovedet ingen problemer med at I bor i Sverige.

En anden detalje var at vi jeg måtte betale ca. 1500 SEK online i processen. Senere sagde de på Migrationsverket at jeg nok kan få de penge tilbage ved at sende et brev, emn det har jeg aldrig helt fundet ud af. Sw jeg ved ikke om det er for sent at sende det nu.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 29.06.2015 18:07:07

Den svenske forældelseslov, Preskriptionslag (1981:130), angiver en forældelsesfrist på 10 år for en fordring som din (og en på 3 år for visse andre krav).

Så du kan nok godt nå det endnu :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Naserrr
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13.10.2015 13:57:06

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af Naserrr » 15.10.2015 10:49:21

Hej :)

Jeg står i den situation, at jeg har forelsket mig i en kvinde som bor i Kosovo. Vi er blevet enige om at vi begge vil bo i Danmark. Mit spørgsmål til jer:
Hvis min forlovede kom til DK på et turistvisum (Er ikke sikker om det er muligt og får turist visum fra Kosovo til DK) og vi blev ægteskabserklæret i DK( Jeg booker tid osv inden hun kommer til DK - vielse). Og på baggrund af 24 reglen. flytter vi sammen til Sverige og søger familiesammenføring der, under EU reglerne. Er ovenstående muligt? Eller er hun nød til at rejse tilbage inden hendes turistvisumperiode udløber?

Håber i kan hjælpe til at finde den nemmeste løsning ift. ovenstående. Jeg har adspurgt en del mennesker, men alle med forskellige tilbagemeldinger- så nu er jeg forvirret og står i en besværlig og meget presset situation.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: visum og familiesammenføring

Indlæg af skaanebo » 15.10.2015 11:16:28

Det kan I sagtens gøre, hvis du vel at mærke opfylder vilkårene for at gøre brug af EU-regler. Læs mere under menupunktet øverst her på siden kaldet "Rådgivning".

Besvar