Blive svensker

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Blive svensker

Indlæg af blobfort » 17.06.2015 21:22:39

Fra og med 1. september kan man som dansker jo tage andre statsborgerskaber uden at miste sit danske. Min kæreste fik permanent opholdstilladelse i Sverige efter svenske regler i april og vi har boet her siden maj 2014. Iom at jeg er dansker burde jeg kunne søge om svensk statsborgerskab maj 016, og hun kan så blive svensker maj 2018, efter at have boet sammen med en svensker i to år.
Men da lurer jeg på: Er der nogen bestemte papirer vi burde opbevare? Som dansker er jeg jo bare flytet herhen uden nogen opholdstilladelse. Er det nok for at kunne blive svensker eller burde jeg søge om noget først?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Blive svensker

Indlæg af skaanebo » 17.06.2015 21:37:45

Som dansker er der to måder at blive svensker på – efter 5 år i Sverige ved anmeldelse og efter 2 år ved ansøgning. Men du kan læse, hvilke dokumenter som kræves hos Migrationsverket.

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... rgare.html

Og det er først, når man har boet sammen med en svensk statsborger i tre år, at man kan søge om svensk statsborgerskab. Forinden skal man jo have fået permanent opholdstilladelse, og det får man jo normalt efter to års samliv.

Og enhver kan søge om svensk statsborgerskab efter fem år i Sverige.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 18.06.2015 08:51:38

Men du kan læse, hvilke dokumenter som kræves hos Migrationsverket.
Ja, de havde jeg fundet tidligere. Jeg tænkte bare på om der var nogen specielle ting de bad om for f.eks. at bevise at man faktisk har været i Sverige i den tid og ikke været på udlandsrejser i mere end 6 uger hvert år. Er der nogen som har erfaringer med det?
Og det er først, når man har boet sammen med en svensk statsborger i tre år, at man kan søge om svensk statsborgerskab. Forinden skal man jo have fået permanent opholdstilladelse, og det får man jo normalt efter to års samliv.
Altså man må have boet i Sverige i tre år, men personen man bor sammen med må kun have været svensker i to år:

http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html
Om du är gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare kan du ansöka om svenskt medborgarskap efter tre år. Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren. Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans.

Har din partner tidigare haft ett annat medborgarskap än det svenska eller varit statslös ska han eller hon ha varit svensk medborgare i minst två år.
Iom at min sambo allerede har fået permanent opholdstilladelse (efter 10 måneder) og jeg vel burde kunne blive svensker i maj næste år, så regner jeg med at hun kan blive svensker efter ialt 4 år i Sverige på grundlag af at have boet sammen med en svensker i 2 år og mere end 3 år i Sverige, eller, som du siger, efter 5 år på generelt grundlag.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Blive svensker

Indlæg af mh1 » 18.06.2015 11:56:57

NEJ - for du er ikke født svensk statsborger, og når man søger som ægtefælle til en svensk statsborger skal man have været gift med denne svenske statsborger i 3 år, OG den svenske statsborger skal have været svensk i 2 år FØR de tre års ægteskab kan tælles op. 3 + 2 = 5.

Eller sagt på en anden måde: det er IKKE en genvej til hurtigere statsborgerskab for din ægtefælle, at du bliver svensk.
mh
Rådgiver for ÆUG

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 18.06.2015 12:13:36

Altså du mener at man skal have været gift eller samboer i 3 år, hvoraf de sidste 2 må man ha boet sammen? Hvor står der noget om at man må have været gift i 3 år? Det kan jeg overhovedet ikke finde nogen steder. De er vel snak om at man må have været i Sverige i 3 år, hvoraf man må have boet sammen de seneste to år.

Jeg syntes ikke denne sætning forklarer at de to år må have været før de tre år startede:
Har din partner tidigare haft ett annat medborgarskap än det svenska eller varit statslös ska han eller hon ha varit svensk medborgare i minst två år.
Kan du fortælle mig hvilken lov det står i?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Blive svensker

Indlæg af mh1 » 18.06.2015 17:02:01

Nej, du vrøvler.

Jeg siger at den ægtefælle, som ikke oprindelig har været svensker, skal have været det i to år, FØR man kan begynde at tælle de år op (3 år), som den ikke-svenske skal have været gift med en svensker for at selv kunne blive svensk. 2 + 3 giver 5. Uanset hvordan du vender og drejer det.
mh
Rådgiver for ÆUG

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 18.06.2015 20:44:47

Jaja, det kan godt være at jeg har misforstået noget, så jeg prø®er at finde ud af hvordan det er helt nøjagtigt.

Først det med det her I begge siger om at man må være gift:

Migrationsverket skriver:
Om du är gift, lever i ett registrerat partnerskap eller är sambo med en svensk medborgare kan du ansöka om svenskt medborgarskap efter tre år.
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html

I loven står der i 12.2:
sökanden är gift eller sambo med en svensk medborgare,
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... et=2001:82

Så I begge de her tilfælde virker det som om det ikke bare gælder folk som er gift, men også samboere.

På Migrationsverkets side står det enda præciseret:
Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans.
Altså det med at være gift har egentlig overhovedet ikke noget at sige. Det vigtige er at man bor sammen.


Så det punkt der du hævder at man må have været gift i tre år. På Migrationsverket side finder jeg dette:
Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren.
På en anden side fandt jeg dette:
Är du gift, sambo eller lever i ett registrerat partnerskap med en svensk medborgare och ni har bott tillsammans i minst 2 år, kan du ansöka om medborgarskap redan efter 3 år i Sverige.
http://motargument.se/2014/01/17/svensk ... r-dummies/

Altså to år, ikke tre. Iom at dette også gælder samboere, og man ikke kan være sambo uden at bo på samme adresse, er det vel ikke muligt at man mæ være gift i tre år og så kun have boet sammen de sidste to af disse.

Men jeg kan ikke finde noget om hvor lang tid der skal være gået i ovennævnte paragraf 12.

Så så langt betyder det at:
  • Man behøver ikke være gift, samboere og registrerede partnere fungerer også
  • Det ser ud til at man kun må være været sammen de sidste to år med en svensker for at kunne søge om svensk medborgerskap efter tre år totalt i hemvisttid i Sverige.
Så kommer vi til delen om svenskere som ikke altid har været svenskere. Du hævder at de må have været svenskere i to år før man begynder at tælle de tre år. Det kan jeg ikke finde noget om hverken på Migrationsverkets side, i loven eller i ovennævnte blog. I ovennævnte blog og i formuleringen på Migrationsverkets side lyder det som om de to år er før man søger om svensk medborgerskap:
Har din partner tidigare haft ett annat medborgarskap än det svenska eller varit statslös ska han eller hon ha varit svensk medborgare i minst två år.
(Migrationsverket)
Har din make/maka/sambo/partner haft ett annat medborgarskap tidigare i livet, så behöver denne ha varit svensk medborgare i minst 2 år
(bloggen)

I loven kan jeg derimod slet ikke finde noget om det her.

Så det kan godt være du har ret og at jeg tolker det som står på Migrationsverkets side forkert omkring netop dette sidste punkt, men netop derfor skulle jeg gerne have en henvisning til hvor nøjagtigt det står noget om det her enten i lovene eller i forordninger. Eller med andre ord: hvor har du det fra at det er sådan det fungerer?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Blive svensker

Indlæg af skaanebo » 18.06.2015 20:46:41

Hvorfor Kontakter du ikke bare Migrationsverket og spørger? De må jo om nogen kende svarene, du søger.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 18.06.2015 21:17:54

Tak for tipset, jeg har sendt ind en forespørgsel til Migrationsverket. Jeg har også udfylt deres test for om man kan blvie svensk medborger http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... rgare.html, og igølge den ser det ud til at det godt er muligt at søge efter fire år for min sambo.

Altså poenget var jo ikke at diskutere de her ting overhovedet. Jeg troede det var entydigt at det er muligt at søge efter 4 år og at man ikke må være gift for at gøre det. Jeg spurgte bare om hvad slags papirer de plejer at ville se, f.eks. for at bevise hvor længe man har været i udlandet, osv. som ikke står nævnt på Migrationsverkets side. Det kan jo være ting man må passe på at opbevare og det er det vel nogen her som har erfaringer med.

Men nu har I altså fået mig til at forstå at det slket ikke er så enkelt, så nu må vi først finde ud af det. Det er jo nok ikke nogen god ide at vi ender med at deres står masse forkert information på de her sider som alle mulige andre så kan finde. Dette forum har hjulpet mig med at forstå systemet så langt, men vi fik også noget forkert information i begyndelsen som gjorde at vi ventede længere end nødvendigt med at søge om opholdstilladelse. Det burde vi vel forhindre for fremtiden.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Blive svensker

Indlæg af skaanebo » 18.06.2015 21:32:42

Dokumentation er stempler i dit pas fra evt. udlandsbesøg og en tro- og love-erklæring om, hvor længe du har været udenlands.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Blive svensker

Indlæg af mfewk » 19.06.2015 16:46:48

Jeg er meget interesseret i at høre, hvad du finder ud af blobfort og hvad Migrationsverket svarer.

Jeg har selv taget testen for min kommende hustru fra Thailand, der søger FS omkring 1/9 og det ser ud til at hun kan blive svensk medborger efter 3-4 år, hvis jeg søger om svensk statsborgerskab fra når DK tillader dobbelt statsborgerskab, idet Migrationsverkets test siger, at jeg bare skal have været svensk statsborger i 2 år.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 22.06.2015 11:51:19

Det tager nok lidt mere tid hos Migrationsverket med at svare på min forespørgsel. Men nu har jeg prøvet at logge mig ind og begyndt at udfylde en ansøgning om svensk medborgerskap, bare for at se hvilke krav de stiller. Her er formuleringen om botid i Sverige nævnt endnu en gang, og denne gang er det endnu tydeligere at de to år samboeren må have været svensk ikke er før man begydnte at bo sammen, men at det er under selve forholdet.
Undantag från krav på bosättning i fem år för den som sammanlever med en svensk medborgare


För att bli svensk medborgare måste du ha bott i Sverige en viss tid (hemvisttid). Som hemvisttid räknas tid i Sverige med tillstånd för bosättning. Hemvisttiden ska vara sammanhängande.

Vi kan göra undantag från kravet på att vara bosatt i Sverige i fem år om du sammanlever med en person som är svensk medborgare sedan födelsen. Om ni sammanlever sedan minst två år tillbaka kan du söka svenskt medborgarskap redan efter tre år i Sverige.
Om du sammanlever med en person som blivit svensk medborgare genom ansökan måste du ha bott här i minst tre år. Den du sammanlever med ska ha varit svensk sedan minst två år. Du måste dessutom kunna visa att du anpassat dig till svenska förhållanden


Undantag från krav på bosättning i fem år för den som har sammanlevt med en svensk medborgare


Vi kan göra undantag från hemvistkravet om du har sammanlevt med en svensk medborgare. Om ni hade sammanlevt sedan minst två år och du dessutom hade varit bosatt i Sverige i tre år när sammanlevnaden upphörde kan du få dispens från hemvistkravet.

Om sammanlevnaden har varit med en person som blivit svensk medborgare genom ansökan måste du dessutom kunna visa att du har anpassat dig till svenska förhållanden. Den du har sammanlevt med måste också ha varit svensk sedan minst två år när sammanlevnaden upphörde.
Det er specielt den anden del som gør dette klart: Hvis man tidligere har boet sammen med en svensker som blev svensk gennem ansøgning i et parforhold, så må denne have været svensk i to år da i sluttede at bo sammen. Det hele er bare en bureaukratisk måde at sige på at man må have boet sammen med en svensk person i to år, og have boet i Sverige i tre år.

@mh: Er du nu overbevist om at jeg ikke vrøvler?

Jeg tror rådgivningslinken burde opdateres.

Denne sætning:
Har I været gift, og har I boet sammen i nogle år, er der endda chance for, at Sverige vil give din ægtefælle permanent opholdstilladelse med det samme.
Burde ændres til:
Har I boet sammen i to år, er der endda chance for, at Sverige vil give din partner/ægtefælle permanent opholdstilladelse med det samme.
(Jeg ved så ikke hvor stor eller lille den chance er, men det fungerede i hvert fald for os.)
Det er muligt samtidigt at indlevere en ansøgning om EU-opholdskort, og da dette ifølge reglerne SKAL udstedes efter senest 6 måneder, kan det være en god ide at gøre det, så længe ventetiden på svensk familiesammenføring er så lang.
Burde ændres til:
Det er muligt samtidigt at indlevere en ansøgning om EU-opholdskort. Reglen siger at det SKAL udstedes efter senest 6 måneder. Selv om Migrationsverket for tiden ikke holder sig til denne regel, kan det være en god ide at gøre det så man udnytter alle muligheder.
Og så kunne det jo være en idé at lægge til et afsnit om at man kan blive svensker efter 5 år hvis man har et af de permanente opholdskort (og der er permanent ophold efter svenske og EU regler ligestillet siden april 2015), og at dette kan i hvert fald i teorien sænkes til 3 eller 4 år hvis partneren bliver svensker først, og danskere kan blive svenske statsborgere fra og med 1. september uden at miste sit danske statsborgerskab.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Blive svensker

Indlæg af skaanebo » 22.06.2015 14:19:07

De råd, der gives her på forum, bygger på folks egne, konkrete erfaringer. Vend gerne tilbage, når du er blevet svensk statsborger, og når din ægtefælle ligeledes er blevet svensk. Så har vi jeres konkrete erfaringer at videregive.

blobfort
Indlæg: 73
Tilmeldt: 14.02.2014 20:11:38

Re: Blive svensker

Indlæg af blobfort » 22.06.2015 14:55:06

Ja, de ovennævnte ting kan I allerede ændre nu. For de handler om permanent oppeholdstilladelse, og den har hun fået allerede, og til det var altså de ting som stod under "rådgivning" forkerte.

Det var også forkert som det blev nævnt tidligere at man måtte vente på personnummer før man kan søge om opholdstilladelse. Det behø®er man ikke. Ingen af os to havde svenske personnumre på ansøgningstidspunktet, og vi spildte en måned ved at følge rådene som blev givet her indtil jeg lagde mærke til at der ikke stod noget om det på Migrationsverkets sider og jeg ringede ind og de sagde at det var forkert.

Men det tips kan jeg ikke finde under rådgivning, så enten var det tidligere kun i forumet eller så er det blevet fjernet. Uanset hvad, er det nok vigtigt at dette forkerte tips ikke bliver gentaget her.

Hvad angår svensk statsborgerskab: Er det sådan at forstå at mh har konkrete erfaringer med at svenskerne skriver samtlige steder at man må have været i Sverige ialt i tre år, hvoraf bosat to år med en svensk statsborger, men at svenskerne egentlig har nogen andre regler (2+3 år) som de følger men som de ikke oplyser om nogen steder?

Eller kan det være en gammel lov som nu er blevet ændret?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Blive svensker

Indlæg af skaanebo » 22.06.2015 14:59:48

Hvad angår ansøgning uden svensk personnr., handler det om, at Migrationsverket har ændret praksis for 2-3 år siden, tror jeg. I det hele taget sker der løbende ændringer, og det kan være svært at tage højde for den slags, hvis man ikke hører om det.

Du afventer jo også stadig svar fra Migrationsverket på dit spørgsmål.

Besvar