Tilknytningskravet

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zana
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19.06.2015 15:56:06

Tilknytningskravet

Indlæg af zana » 19.06.2015 16:25:05

Hej.
Jeg har læst rådgivnings-eksemplaret vedr. familiesammenføring (2.6 tilknytningskrav), herinde på ÆUG's side, at det er nødvendigt, at ansøgeren skal have besøgt Danmark mindst en gang, før der søges om ægtefællesammenføring.

Min kæreste fra Makedonien har været på besøg i Danmark September 2011, dog har vi ingen dokumentation på, at han har været på besøg i Danmark, udover et stempel i sit pas fra Slovenien, da han ankom til landet med bil og ikke fly. Skal der vedlægges dokumentation på, at han har været i landet, eller er det nok med at oplyse perioden han har været her i?

Min kæreste er nu i landet igen, og vi har tænkt os, at søge om familiesammenføring, men da han ikke har dokumentation på at han har været i Danmark, kan han så i princippet ikke bare rejse til Makedonien og opholde sig i landet i 24 timer, og derefter komme tilbage til Danmark og så derefter søge om familiesammenføring?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Tilknytningskravet

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.07.2015 13:58:43

Din tolkning af kravet er ikke helt rigtig. Der er nemlig ikke noget krav om, at han skal forlade landet, inden han igen kan komme herop og søge om en familiesammenføring. Det er i stedet nok, at han har været her i landet en enkelt dag.

Om han kommer hertil med fly eller på anden vis, er ikke det vigtige. Det afgørende er, om han faktisk er her i landet, eller har været her. Hvis han for eksempel indleverer ansøgningskemaet (FA1) direkte til Udlændingestyrelsen eller til det lokale politi, har han jo ret tydelig godtgjort, at han er her i landet og derfor opfylder den del af tilknytningskravet.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar