ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 12.05.2015 18:03:33

Min mand har søgt om familiesammenføring efter EU retten da vi sammen har boet i et andet EU land, hvor jeg arbejdede mens vi boede der.

I december 2014 flyttede vi til DK, hvor vi indgav ansøgning til Statsforvaltningen. Denne har vi endnu ikke fået svar på.

Jeg har tidligere talt med en jurist fra Statsforvaltningens EU afdeling som sagde at min mand godt må arbejde under ansøgningen. Men at han skal få et midlertidigt CPR nr / kildeskat nr fra Skat.

Nu har min mand så været så heldig at finde arbejde og har fået ansættelseskontrakt. Jeg ringede da til Skat Udland som fortalte hvilken blanket han skulle udfylde og aflevere sammen med kopi af pas, kvitteringsbrev fra Statsforvaltningen og ansættelseskontrakt.

I dag da vi så havde en aftale med Skat for at aflevere papirerne siger medarbejderen at han skal have sit opholdskort først. Hun ringer endda til Statsforvaltningen og de siger det samme fra deres EU afdeling. Efter meget frem og tilbage siger hun at hun ville tale mine sine kollegaer i morgen, da hun var på vej hjem.
Da vi går derfra ringer jeg til Statsforvaltningen hvor jeg får fat i en medarbejder der blankt siger at det må han ikke. Jeg siger at det mener jeg nu nok at han må hvortil hun spørger hvorfor jeg så ringer hvis jeg godt ved det! Hun prøver så at stille mig om til EU afdelingen men det tager den ikke, så hun ville be dem om at ringe tilbage.

Vi kører så ind på Statsforvaltningen i Odense hvor jeg spørger om det samme og de siger at det mener de ikke han må, men de er ikke sikre og at det er EU afdelingen er i København der har med sådanne sager at gøre. Den søde medarbejder prøver dog at ringe til en masse forskellige uden held. Hun lovede at ringe til dem igen i morgen og så give mig besked.

Så nu er vi spørgsmål:
Er der nogen som ved hvordan reglerne er? Og hvor jeg kan finde det på skrift?

På forhånd tak for hjælpen :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af fundiver199 » 13.05.2015 09:18:37

Reglerne er, som juristen fra Statsforvaltningens EU-afdeling har fortalt dig, og som du også kan læse her på ÆUGs hjemmeside. At nogle hos Skat mm. ikke kender EU-reglerne i detaljer og giver dig forkerte oplysninger er beklageligt men ikke specielt overraskende, da det jo ikke er noget, de arbejder med til hverdag.

Det er beskrevet i EU-opholdsbekendtgørelsen, hvem der har EU-opholdsret. Har man EU-opholdsret, skal man ikke bruge en opholdstilladelse for at arbejde i Danmark. Det fremgår af Udlændingelovens §14, punkt 2), der lyder som følger:

"§ 14. Følgende udlændinge er fritaget for krav om arbejdstilladelse:

2) Udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, jf. §§ 2 og 6."

Det er ikke besiddelsen af et opholdskort, der afgør, om man har EU-opholdsret men derimod faktuelle omstændigheder omkring ens situation. Dette fremgår ligeledes af EU-opholdsbekendtgørelsen, idet der intet sted i denne står noget om, at kun personer, der er i besiddelse af et registreringsbevis eller opholdskort, har EU-opholdsret.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=164258

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=162495

Dog er det naturligvis sådan, at så længe din mand ikke har fået godkendt sin ansøgning om EU-opholdskort, så kan man ikke vide med 100% sikkerhed, om han har EU-opholdsret. Så at begynde at arbejde er fuldstændig på eget ansvar for både ham og arbejdsgiveren.

Det KAN vise sig at være ulovligt, hvis Statsforvaltningens sagsbehandling viser, at han IKKE har EU-opholdsret i Danmark.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 21.05.2015 18:35:13

Tusind tak for svar.

Min mand har nu fået et kildeskat nr / midlertidigt CPR nr :D

Nu er næste udfordring så at få oprettet en bankkonto til ham. Da han ikke har fået et sygesikringskort eller et officelt dokument med dette nr, samt hans fulde navn og adresse vil banken ikke oprette en konto til ham.

Skat har ikke registreret hans adresse, så borgerservice kunne ikke lave en bopælsattest. Nu har vi så udfyldt en indrejse blanket, og venter på det bliver registreret, så vi kan få en bopælsattest og derefter oprette en bankkonto.

Da jeg loggede ind på CPR registret med mit nem id, kan jeg se hans fulde "CPR nr" i stedet for 0000 til sidst, og der står ikke længere at hans fødselsdato er usikker. Så noget må de da have registreret.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 08.06.2015 16:56:46

Lige en opdatering:

Min mand har nu fået en bank konto, netbank, nemid og e-boks. Hans gule sygesikringsbevis har han ikke fået endnu, da borgerservice ikke havde bedt ham vælge læge, og derfor har de ikke kunne lave et. Det fandt vi så først ud af i dag. Så snart burde han have det også :)

Vi venter stadig på svar fra Statsforvaltningen og vi nærmer os fristen på de maks 6 måneders behandlingstid.

lolcopter
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20.01.2014 20:16:23

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af lolcopter » 19.06.2015 14:38:20

AllYouNeedIsLove skrev: Min mand har nu fået et kildeskat nr / midlertidigt CPR nr :D

Da jeg loggede ind på CPR registret med mit nem id, kan jeg se hans fulde "CPR nr" i stedet for 0000 til sidst, og der står ikke længere at hans fødselsdato er usikker. Så noget må de da have registreret.
Hvordan bar du dig rent praktisk ad med det? Står i en lignende situation, nemlig den, at jeg for nylig har søgt om EU-familiesammenføring til min hustru, og vi går nu og venter på en kvittering på, at de har modtaget den. Troppede du bare op på kommunekontoret med din mand og kvitteringen i hånden og bad om et cpr-nr.?

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 21.06.2015 15:16:04

Hej lolcopter,

For at man kan få et kildeskat nr/ CPR-nr, skal man først have fået et arbejde i DK, ellers er man nødt til at vente indtil man får opholdskortet.

Da min mand havde fået arbejde, bestilte vi tid ved skattecentret for at indgive ansøgning om kildeskat nr/ CPR-nr.
Vi medbragte kopi af min mands pas, hans ansættelseskontrakt, kvitteringsbrevet fra Statsforvaltningen og ansøgningsskemaet 04.063 ( http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1899274&vId=0 )
og så lavede de det faktisk samme dag, og sendte det til hans arbejdsgiver. Jeg loggede så ind på CPR-registreret og kunne derfra finde hans CPR-nr.

Efterfølgende lavede vi så en indrejseblanket på borgerservice, da Skat ikke havde registreret en adresse på ham. Da det gik i orden, fik vi et brev om at han skulle tilslutte sig nem id og have en nemkonto. For at oprette en bankkonto skulle han bruge en bopælsattest som vi fik fra borgerservice.

Han har også nu fået sit gule sygesikring.

Vi venter stadig på svar fra Statsforvaltningen, og der er nu gået 6 måneder. Jeg har talt med vores sagsbehandler der først mente at vi ikke ville få svar før august. Efter at have fortalt ham at jeg ved at de ikke må være længere end 6 måneder om det, og at de i marts lovede Justitsministeren at de til påske igen ville overholde lovgivningen med de maks 6 måneder, mente han nu at hvis vi var heldige ville vi få svar i starten af Juli, da de nu kun venter på svar fra PET.
Han lovede at han ville sende svaret til min mands e-boks, så vi ikke skal vente de 2-3 dage det tager med posten :)

Held og lykke til jer, håber at I hurtigt får svar!

lolcopter
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20.01.2014 20:16:23

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af lolcopter » 22.06.2015 11:34:22

AllYouNeedIsLove skrev: For at man kan få et kildeskat nr/ CPR-nr, skal man først have fået et arbejde i DK, ellers er man nødt til at vente indtil man får opholdskortet.
Er ikke sikker på at det er helt korrekt - sikkert er de mere samarbejdsvillige, når vedkommende har fået et arbejde. Men jeg mener, at ansøgeren har sine afledte EU-rettigheder allerede inden opholdskortet er udstedt. Opholdskortet dokumenterer blot, at vedkommende har rettighederne, men det er ikke en forudsætning for disse.
AllYouNeedIsLove skrev: Da min mand havde fået arbejde, bestilte vi tid ved skattecentret for at indgive ansøgning om kildeskat nr/ CPR-nr.
Vi medbragte kopi af min mands pas, hans ansættelseskontrakt, kvitteringsbrevet fra Statsforvaltningen og ansøgningsskemaet 04.063 ( http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1899274&vId=0 )
og så lavede de det faktisk samme dag, og sendte det til hans arbejdsgiver. Jeg loggede så ind på CPR-registreret og kunne derfra finde hans CPR-nr.

Efterfølgende lavede vi så en indrejseblanket på borgerservice, da Skat ikke havde registreret en adresse på ham. Da det gik i orden, fik vi et brev om at han skulle tilslutte sig nem id og have en nemkonto. For at oprette en bankkonto skulle han bruge en bopælsattest som vi fik fra borgerservice.

Han har også nu fået sit gule sygesikring.
Tak for det! Så kan jeg se hvad vi skal gøre trin for trin. Jeg tror nu ikke at det er en mulighed for os, da vi satser på at min hustru først skal lære nogenlunde dansk. :wink:

AllYouNeedIsLove skrev:Vi venter stadig på svar fra Statsforvaltningen, og der er nu gået 6 måneder. Jeg har talt med vores sagsbehandler der først mente at vi ikke ville få svar før august. Efter at have fortalt ham at jeg ved at de ikke må være længere end 6 måneder om det, og at de i marts lovede Justitsministeren at de til påske igen ville overholde lovgivningen med de maks 6 måneder, mente han nu at hvis vi var heldige ville vi få svar i starten af Juli, da de nu kun venter på svar fra PET.
Han lovede at han ville sende svaret til min mands e-boks, så vi ikke skal vente de 2-3 dage det tager med posten :)

Held og lykke til jer, håber at I hurtigt får svar!
Det er da spændende du kom til at snakke med din sagsbehandler! Jeg mener ellers, at de normalt siger, at man ikke kan det. Hvordan forløb det? Kan du huske hvor lang tid der gik inden I havde modtaget kvitteringen fra Statsforvaltningen om at de nu havde modtaget jeres ansøgning? Vores ansøgning var hos Statsforvaltningen d. 8.6. (med almindelig brevpost) og vi har endnu ikke fået nogen kvittering.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 24.06.2015 18:17:21

Du har ret i at man har sine rettigheder selvom man endnu ikke har fået opholdskortet. Men ved af erfaring fra mig selv og andre, at borgerservice ikke vil udstede et CPR-nr uden opholdskort eller arbejde.

I EU-opholdsbekendtgørelsen står der bla. følgende:

"§ 41. Besiddelse af registreringsbevis, opholdskort, bevis for ret til tidsubegrænset ophold, tidsubegrænset opholdskort eller kvittering for indgivelse af ansøgning herom kan ikke stilles som betingelse for udøvelse af en rettighed eller gennemførelse af en administrativ handling, idet EU-statsborgeren og dennes familiemedlemmer uanset nationalitet med ethvert egnet bevismiddel kan godtgøre at være omfattet af de pågældende rettigheder."


Mht til dansk undervisning har din ægtefælle ret til dette fra dag et. Dog er det ikke alle kommuner der overholder lovgivningen, bla. min egen kommune.
Se dette link http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/U ... /index.htm

Jeg har flere gange talt med min mands sagsbehandlet. Kunne forestille mig at I endnu ikke er blevet tildelt en sagsbehandler, og at det er derfor at I ikke kan tale med vedkommende. Der gik 4 måneder inden vi overhovedet fik en sagsbehandler.
Dog kan infocentret (som du ringer til) ikke omstille til sagsbehandler, men ligge en besked om at de skal ringe tilbage til jer.
Nogle gange tager det lang tid før de ringer tilbage, men oftest samme dag eller senest to dage efter.
Jeg har dog prøvet at de ringede over en måned efter (Jeg ringede 22.12.14 og de ringede tilbage 27.01.15) og sagde at jeg havde bedt om en opringning, hvilket jeg svarede nej til, og hun så sagde jo altså godt nok var det før jul, men vi havde ikke tid til at ringe før!

Vi afleverede ansøgningen personligt, i Odense som så sendte den til København. Der gik ca. 4 uger fra vi afleverede til vi fik kvitteringsbrevet. Vi afleverede lige før jul, så muligvis går det hurtigere for jer :)

lolcopter
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20.01.2014 20:16:23

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af lolcopter » 24.06.2015 19:18:31

AllYouNeedIsLove skrev:Du har ret i at man har sine rettigheder selvom man endnu ikke har fået opholdskortet. Men ved af erfaring fra mig selv og andre, at borgerservice ikke vil udstede et CPR-nr uden opholdskort eller arbejde.

I EU-opholdsbekendtgørelsen står der bla. følgende:

"§ 41. Besiddelse af registreringsbevis, opholdskort, bevis for ret til tidsubegrænset ophold, tidsubegrænset opholdskort eller kvittering for indgivelse af ansøgning herom kan ikke stilles som betingelse for udøvelse af en rettighed eller gennemførelse af en administrativ handling, idet EU-statsborgeren og dennes familiemedlemmer uanset nationalitet med ethvert egnet bevismiddel kan godtgøre at være omfattet af de pågældende rettigheder."
Yes, har også fundet frem til det stykke lovtekst og også citeret det overfor flere myndigheder. Har nu nogle skrivelser ude hos de forskellige myndigheder, som mener, at min hustru ikke har krav på noget under sagsbehandlingen, og så må jeg se hvad de svarer.
AllYouNeedIsLove skrev: Mht til dansk undervisning har din ægtefælle ret til dette fra dag et. Dog er det ikke alle kommuner der overholder lovgivningen, bla. min egen kommune.
Se dette link http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/U ... /index.htm
Det var da godt nok en fantastisk skrivelse du linker til der! Så er det jo soleklart, at kommunerne skal tilbyde danskundervisning med det samme. Har også i den foranledning snakket med flere i kommunen hvor vi flytter til, og til sidst fik jeg faktisk et tilsagn om, at min hustru kan starte med det samme - også uden CPR-nr. Hvis de skulle ombestemme sig, så er jeg jo forberedt hvis jeg kan henvise til den skrivelse du linker til. Tak for det. :mrgreen:
AllYouNeedIsLove skrev: Jeg har flere gange talt med min mands sagsbehandlet. Kunne forestille mig at I endnu ikke er blevet tildelt en sagsbehandler, og at det er derfor at I ikke kan tale med vedkommende. Der gik 4 måneder inden vi overhovedet fik en sagsbehandler.
Dog kan infocentret (som du ringer til) ikke omstille til sagsbehandler, men ligge en besked om at de skal ringe tilbage til jer.
Nogle gange tager det lang tid før de ringer tilbage, men oftest samme dag eller senest to dage efter.
Jeg har dog prøvet at de ringede over en måned efter (Jeg ringede 22.12.14 og de ringede tilbage 27.01.15) og sagde at jeg havde bedt om en opringning, hvilket jeg svarede nej til, og hun så sagde jo altså godt nok var det før jul, men vi havde ikke tid til at ringe før!

Vi afleverede ansøgningen personligt, i Odense som så sendte den til København. Der gik ca. 4 uger fra vi afleverede til vi fik kvitteringsbrevet. Vi afleverede lige før jul, så muligvis går det hurtigere for jer :)
Jeg blev også i dag ringet op af en fra "indersiden" af Statsforvaltningen - dog ikke vores sagsbehandler, da vi ikke har fået tildelt en endnu. Men nu fik vi i hvert fald vores sagsnr. og besked om at ansøgningen var inde i systemet og at kvitteringsskrivelsen er på vej til os. Så nu arbejder tiden for os. :D

Jeg ved så slet ikke hvor lang tid der kommer til at gå til vi får svaret ang. ansøgningen... De siger jo altid bare seks måneder i infocentret. Inden jul skulle det da gerne være.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 28.06.2015 16:43:52

Fantastisk at du/I har fået af vide at hun har ret til danskundervisning og at jeres sag er inde i systemet ved Statsforvaltningen. :)

Min mand har nu fået svar Statsforvaltningen og har fået ophold i 5 år!! :D :D :D :D JUHU!!
Det tog 6 måneder og en uge. Nu venter vi så 'bare' på selve opholdskortet.

Jeg ønsker jer alt held og lykke, og håber at I får hurtigt svar! (Selvom det nok ikke er så realistisk)

lolcopter
Indlæg: 19
Tilmeldt: 20.01.2014 20:16:23

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af lolcopter » 28.06.2015 22:09:42

Tillykke! :wink:

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: ARBEJDE UNDER ANSØGNINGSPROCESSEN (EU-REGLER)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 29.06.2015 17:06:11

Tak! :)

Held og lykke til jer! :)

Besvar