Barn af udenlandsk mor, Ugift

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
djang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12.05.2015 18:44:41

Barn af udenlandsk mor, Ugift

Indlæg af djang » 12.05.2015 19:42:38

Kære ÆUG-medlemmer, jeg har en "sag" som nogle af jer måske kan give indput til.

Fakta
min danske far har med en fillipinsk kvinde en søn, som bliver 18 år i slutningen af juli måned.
De er ikke gift og har aldrig været det.

Vi ønsker at få dansk statsborgerskab til min bror.

Muligheder
1- Som jeg forstår det kan man søge om dansk indfødsret/statsborgerskab. Følgende citat fra justitsministeriets hjemmeside antyder at min bror vil få let ved at opnå statsborgerskab gennem en ansøgning herom:
Børn, der er født uden for ægteskab af en udenlandsk mor og en dansk far i perioden fra den 12. oktober 1993 til den 30. juni 2014 kan erhverve dansk statsborgerskab efter ansøgning. Barnet skal i disse tilfælde ikke opfylde de almindelige betingelser for erhvervelse af dansk statsborgerskab.
Det fremgår flere steder at sagsbehandling af en ansøgning om statsborgerskab tager ca. 18 måneder i snit. Jeg er usikker på om min bror mister retten til at blive dansk statsborger fordi han om 18 måneder vil være langt over 18. På udenrigsministeriets hjemmeside står der nemlig at:
Det er en generel betingelse, at et barn kun kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse og dermed være omfattet af de særlige betingelser, der gælder for børn, hvis barnet er under 18 år på tidspunktet for lovforslagets vedtagelse. Dette er uafhængigt af, om barnet optages som hovedperson eller biperson på lovforslaget.
At sagsbehandlingen tager så lang tid og at der skal ske optagelse ved lov tænker jeg øger risikoen for at han af en eller anden uforudsigelig grund ikke får statsborgerskab. På den anden side kan man selvfølgelig altid lave en ansøgning og se.

2- Den anden mulighed vi overvejer er at min far og min brors mor snarest gifter sig (inden han bliver 18). Ægteskabet skulle give min bror automatisk indfødsret efter indfødsretslovens § 2. Der er ikke så meget tid til denne løsning. Vi er gået i gang med at lave ægteskabskontrakt m.v. og få udstedt et cerrificate of marriage til brug for vielsen. Derefter søger vi om bevis for indfødsretten ved den lokale ambassade, hvor vielsespapirene vedlægges ansøgningen. Det kan også være de kræver dna. test mm. Hovedpointen er at det skulle sikre min brors indfødsret hvis vielsen sker inden hans 18 års fødselsdag.

Vi ved ikke om de 2 løsninger er gode løsninger til at sikre min brors danske statsborgerskab. Hvis der er nogle som har en viden på det her område hører vi meget gerne fra jer. Også hvis der findes andre løsninger, som vi har overset.

Mange hilsner djang

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barn af udenlandsk mor, Ugift

Indlæg af fundiver199 » 13.05.2015 07:23:54

Det ser ud til, at du har ret i, at børn kun kan erhverve dansk indfødsret ved ansøgning, hvis de er under 18 år på det tidspunkt, hvor afgørelsen træffes.

Så i praksis skal de derfor, som du selv har fundet ud af, søge senest som 16-årige for at være sikre på, at sagen kan nå at blive behandlet inden 18 års fødselsdagen. Så i dette tilfælde, hvor der kun er 2 måneder til 18 års fødselsdagen, er det i hvert fald definitivt for sent for din bror at blive dansk statsborger på den måde.

Ergo synes der derfor kun at være den anden løsning tilbage, nemlig at barnets forældre indgår ægteskab før 18 års fødselsdagen. De skal så lige være opmærksomme på, at man på Filippinerne kun kan gifte sig en gang i sit liv, og at man som hovedregel ikke kan blive skilt men kun få en såkaldt annulment efter flere års separation.

Så i hvert fald for barnets mor vil det have nogle ret vidtrækkende konsekvenser at gifte sig med din far, hvis de ikke har tænkt sig at leve sammen fremover.

Vær også opmærksom på, at uanset om din bror får dansk statsborgerskab, så er det en betingelse for at beholde det, at han før det fyldte 21 år har opnået en vis tilknytning til Danmark ved at bo her i en periode, være på gentagne langvarige familiebesøg, et højskoleophold eller lignende.

Besvar