Indgive ansøging i Danmark, som Au Pair i Norge.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

NizeGuy
Indlæg: 44
Tilmeldt: 22.08.2014 10:58:11

Re: Indgive ansøging i Danmark, som Au Pair i Norge.

Indlæg af NizeGuy » 06.05.2015 08:48:48

fundiver199 skrev:De penge, som en au pair får i Danmark, betragtes ikke som løn men som skattefri lommepenge. Jeg gætter på, at det forholder sig på samme måde i Norge, og så er skattespørgsmålet jo heller ikke noget problem.
Jeg mener faktisk at man skal betale skat af sine lommepenge i Norge, men igen. Det er ikke det store problem.

Har lige ringet til US, hvor jeg spurgte om følgende:
Kan min kone ansøge om familiesammenføring i Danmark, med en Norsk opholdstilladelse?

Får min kone processuelt ophold i Danmark?
Det første kunne ikke svare på og måtte spørge nogen til råd. Men jeg fik stadigvæk ikke noget endegyldigt svar. Hun mente at jeg skulle finde ud af om hendes Norske opholdstilladelse gælder i Danmark??

Jeg går da ud fra at en Au Pair opholdstilladelse giver en ret til at bevæge sig frit i mellem Schengen-landene? I det mindste.

Mit sidste spørgsmål kunne hun heller ikke svare på. Hun er jo ikke jurist eller sagsbehandler, men så forstår jeg ikke hvorfor det er hende man får i røret?

Har skrevet til dem på mail, noget tid siden, men der er stadig ikke kommet noget svar.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Indgive ansøging i Danmark, som Au Pair i Norge.

Indlæg af skaanebo » 06.05.2015 08:51:57

Du bekymrer dig helt unødigt og har været uheldig at få en person i telefonen, som ikke rigtig ved noget om noget. Glem det.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Indgive ansøging i Danmark, som Au Pair i Norge.

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2015 09:13:17

NizeGuy skrev:Mit sidste spørgsmål kunne hun heller ikke svare på. Hun er jo ikke jurist eller sagsbehandler, men så forstår jeg ikke hvorfor det er hende man får i røret?
Fordi det er billigere at ansætte HK´ere til at svare på de mange og ofte trivielle spørgsmål, folk ringer og stiller i telefonen. Og for at de uddannede jurister kan få ro til sagsbehandlingen og dermed nå at træffe flere afgørelser.

Hvis telefonen hele tiden ringer, er der ingen mennesker, der kan få noget fra hånden, som kræver koncentration og tankevirksomhed.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Indgive ansøging i Danmark, som Au Pair i Norge.

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2015 09:18:17

NizeGuy skrev:Hun mente at jeg skulle finde ud af om hendes Norske opholdstilladelse gælder i Danmark??
Hun mente nok, at du skulle finde ud af, om den norske opholdstilladelse fritager din kæreste for det normale visumkrav i resten af Schengen. Og det er rigtigt godt svar. For hvis den ikke gør det, så kan hun IKKE få behandlet en ansøgning, der er afleveret i Danmark.
NizeGuy skrev:Jeg går da ud fra at en Au Pair opholdstilladelse giver en ret til at bevæge sig frit i mellem Schengen-landene?
Ja det gør den formentlig. Men da der faktisk findes nogen opholdstilladelser, der IKKE gør, er det fuldstændig korrekt af den ansatte i US at gøre opmærksom på, at I skal undersøge det i stedet for bare at tage det for givet.

Det er faktisk en rigtigt god vejledning, du har modtaget. Du kan checke her, om din kærestes opholdstilladelse giver visumfri indrejse i Danmark:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... hengen.htm

NizeGuy
Indlæg: 44
Tilmeldt: 22.08.2014 10:58:11

Re: Indgive ansøging i Danmark, som Au Pair i Norge.

Indlæg af NizeGuy » 06.05.2015 09:29:43

Jeg kan ikke finde noget om hvilken opholdstilladelse en Au Pair har i Norge og om den gælder i Danmark.
http://www.nyidanmark.dk/bibliotek/publ ... nnex_2.pdf

NizeGuy
Indlæg: 44
Tilmeldt: 22.08.2014 10:58:11

Re: Indgive ansøging i Danmark, som Au Pair i Norge.

Indlæg af NizeGuy » 06.05.2015 09:58:45

fundiver199 skrev:
NizeGuy skrev:Mit sidste spørgsmål kunne hun heller ikke svare på. Hun er jo ikke jurist eller sagsbehandler, men så forstår jeg ikke hvorfor det er hende man får i røret?
Fordi det er billigere at ansætte HK´ere til at svare på de mange og ofte trivielle spørgsmål, folk ringer og stiller i telefonen. Og for at de uddannede jurister kan få ro til sagsbehandlingen og dermed nå at træffe flere afgørelser.

Hvis telefonen hele tiden ringer, er der ingen mennesker, der kan få noget fra hånden, som kræver koncentration og tankevirksomhed.
Det virker da ikke særligt produktivt ikke at kunne give ordentlige svar, som i sidste ende kan betyde mere arbejde for sagsbehandleren?

Hvis man vil have at folk skal igennem det her helvede, så må de da også leve op til en hvis standard?

Besvar