Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Ole47

Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af Ole47 » 23.04.2015 15:04:46

Jeg er Dansk statsborger, gift på 6. år med Vietnamesisk pige, som er familiesammenført med mig.. Vi har boet i DK siden giftermål. Hun har i et år nu arbejdet for en stor Dansk landbrugsvirksomhed med eksport til Vietnam. Det har hun gjort fantastisk og har nu rundet eksport for over 100 millioner DKK.
Firmaet vil nu have hende til at arbejde mere permanent i Vietnam og opstarte et datterselskab fordi hun gør et fantastisk arbejde for firmaet, Danmark og Vietnam.
Men hvad nu med hendes midlertidige og lidt senere permanente opholdstilladelse og lidt senere igen hendes Danske statsborgerskab?
Taber vi alt på gulvet?
Hun vil naturligvis komme til DK for salgs- og marketing møder med firmaet 2-3-4 gange om året.
Vi vil naturligvis bevare vores danske hus og adresse og når alt kører i Vietnam med firmaet vil hun returnere til DK... måske om 2-3 år gætter jeg.
Skal hun sige JA eller NEJ til at supporte Dansk export til Vietnam?


fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2015 09:33:27

Hendes opholdstilladelse er betinget af, at hun lever sammen med dig på fælles bopæl. Så alene af den grund vil opholdstilladelsen ikke kunne forlænges / blive inddraget, hvis hun udvandrer til Vietnam, og du bliver boende i Danmark.

Om det så er grund nok til at sige "nej tak" til udstationeringen, er op til jer. Det lyder jo som et arbejde, der sagtens kunne give basis for en selvstændig opholdstilladelse fra Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, når/hvis hun skal tilbage til Danmark. F.eks. efter beløbsordningen eller måske koncernordningen, hvis hun blot skal til Danmark i en kortere periode.

Og så slipper I da om ikke andet for bøvlet med at søge om familiesammenføring igen, du kan få bankgarantien frigivet, når hun flytter til Vietnam osv. Jeg ville nok satse på karrieren snarere end dansk statsborgerskab, men det er kun jer selv, der kan træffe det valg.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2015 09:37:22

PS. Som det fremgår af teksten på Nyidanmark, så KAN der søges dispensation for bortfald af opholdstilladelse, hvis man skal udstationeres for en dansk virksomhed i mere end 12 måneder. Men samlivskravet vil for mig at se stadig udgøre et problem, hvis det er ikke er meningen, at du selv skal med til Vietnam.

Bjørn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29.04.2015 13:21:27

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af Bjørn » 29.04.2015 14:20:55

Lyko og Fundiver 199, tak for Jeres svar.

Jeg er blevet noget klogere efter at have talt med P****** hos US og vil delagtiggøre forummet.
US: ved opholdstilladelse i DK under 2 år kan min kone forlade DK i max. 6 måneder.
Ved opholdstilladelse over 2 år kan hun forlade DK i max. 12 måneder.
Det er EN BETINGELSE at hun stadig er tilmeldt folkeregisteradressen her i DK, ellers bortfalder opholdstilladelsen og vi skal starte forfra.
DET ER IKKE ET KRAV AT VI LEVER SAMMEN PÅ FÆLLES-ADRESSE I DISSE 12 MÅNEDER.
Ovennævnte regler gælder hvis hun er udstationeret for DK organisationer eller staten eller DK Firma med ansættelseskontrakt udvisende udstationeringen og skattemæssigt betaler sin skat i Danmark.
Jeg oplyste, at hun så kunne komme hjem i Julen og tage afsted igen i en ny 12 mdr periode.
US sagde nejda, det var 12 måneder sammenlagt ??
Jeg informerede dem om, at der i deres egne regler tydeligt står: 12 MÅNEDER I TRÆK.
Så deres side misinformerede således...det var US enig i, jeg bad om, at de rettede siden, og forklarede dette punkt yderligere, men det kunne de ikke garantere?
US oplyste, at der var mulighed for at ansøge (i god tid) om forlængelse af denne 12 mdr periode med formular BF-1.
Jeg anmodede om forhåndstilsagn INDEN udrejse, men sådan arbejder US ikke ??

Jeg håber meget at Fundiver kan finde tid til en kommentar til dette.
Jeg vil i øvrigt rose P****** i US for god og imødekommende service -dog efter at have ventet i 26 minutter :-(

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2015 09:22:25

Et udlandsophold anses ikke for at være afbrudt, fordi man har været på et kortvarigt besøg i Danmark som f.eks. en juleferie. Så den vejledning, du har fået af US, er helt korrekt.

Det er rigtigt, at din kone må være væk i op til 12 måneder uden at sætte sine ben på dansk jord. Men herefter skal hun tage fast ophold i Danmark for en længere periode, før hun kan rejse ud og være væk 12 måneder igen.

Hvad "en længere periode" er i denne sammenhæng, kan man nok ikke slå op nogle steder. Men som tommelfingerregel skal man nok regne med, at man er nødt til at tilbringe mere end 50% af sin tid i Danmark, hvis man vil bevare sin folkeregisteradresse og sin evt. opholdstilladelse.

Man kan ikke være væk i 11 måneder, opholde sig i Danmark i 3 uger, herefter igen være væk i 11 måneder osv. Derimod kan man være væk i 11 måneder, opholde sig i Danmark i 13 måneder og herefter igen være væk i 11 måneder i forbindelse med en ny udstationering osv.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2015 09:27:41

PS. Bemærk at der før udrejsen kan søges om dispensation for de 6/12 måneder. Så evt. kan din kone og virksomheden i fællesskab forsøge at overbevise US om den bydende nødvendighed af, at de sender hende til Vietnam i f.eks. 18 måneder.

Hvis varigheden af hendes udstationering i Vietnam reelt er ubestemt og kan blive både 2 og 3 år evt. mere, lyder det dog ikke særlig realistisk, at det kan forenes med at bevare en dansk opholdstilladelse.

Rent skattemæssigt er hun givetvis også bedre stillet ved at slippe af med sin danske skattepligt. Så det skal nok tænkes grundigt igennem, om det virkelig er så vigtigt at bevare den opholdstilladelse.

Som ansat i en dansk virksomhed kan hun jo nemt og hurtigt få en ny opholdstilladelse hos Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering, når/hvis virksomheden ønsker at flytte hende tilbage til Danmark igen.

Bjørn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29.04.2015 13:21:27

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af Bjørn » 30.04.2015 10:24:59

Hej igen Fundiver,
og 1000 tak for dine svar, det er super positivt, at Du vil gå ind som en form for sparringspartner og stiller alle de spørgsmål som alle os dødelige normalt overser... Tak!

Jeg forstår hvad du skriver og med hendes engagement og iver krydret med de opnåede resultater og back-up fra den Danske virksomhed, kan hun sikkert få fornyet opholdstilladelse hvis den først er mistet p.g.a. noget hjemme/ude timing der ikke passede sammen.

MEN... Vores helt vigtige mål er at hun bliver DK statsborger a.s.a.p. og som status er lige nu burde det være muligt om ca. 1.5 - 2 år da hun lige nu er ved at få PO.
Og jeg frygter at hun bliver slået hjem til START ligesom i Matador, hvis vi gør en fejl nu.

Jeg har prøvet at få et møde med US med forelæggelse af ALLE relevante papirer, ansættelse, opnåelse af eksport-salg af Danske Industri-produkter til Vietnam og Laos (nu tæt på 100 mill DKK), taler perfekt Dansk, Engelsk og Fransk, har en master fra CBS på rekordtid o.s.v.
Intet af dette tæller og et sådant møde er man slet ikke indstillet på :-( og er iøvrigt komplet ligeglad).

Hun og hendes situation skal passe ind i et skema (det er vigtigt at bruge det rigtige), hvor felter skal udfyldes og underskrives, det gør mig så frustreret, at man ikke kan vurdere fra sag til sag. Hvis vi så er heldige får vi et svar om et halvt år !

Om man er et særdeles positivt aktiv for Danmark og gift med en Dansker...det betyder intet, det er vigtigere at man passer ind i et gennemsnits-skema som også skal passe til en u-uddannet analfabet fra Yemen eller Chad og trykt så det kan bruges som den laveste fællesnævner til hele verdens fattige. Danmark er der ingen som tænker på.

PS! Skatten er ikke et væsentligt punkt, Danskere betaler ca 35-40% skat i Vietnam.

Kære Fundiver..er der slet ingen muligheder for at få sager som disse subjektivt evalueret,
vi må da have lov til at tænke på gode familier og gode mennesker og vores land ?
Eller?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2015 11:53:49

Folketinget har fastsat nogle betingelser for naturalisation af udlændinge, og en af de betingelser er et længerevarende sammenhængende ophold i Danmark samt permanent opholdstilladelse. Så desværre bliver din kone nok nødt til vælge mellem den tilbudte udstationering og dansk statsborgerskab.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af mh1 » 30.04.2015 15:00:44

Uanset statsborgerskab - og jeg tror der også findes analfabeter uden uddannelse både i Vietnam, USA og New Zealand - så er kravene de samme, og heldigvis for det!
mh
Rådgiver for ÆUG

Bjørn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29.04.2015 13:21:27

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af Bjørn » 05.05.2015 14:12:52

Kære Fundiver,
Tak for Dit svar som jeg naturligvis godt kan forstå, men absolut ikke bryder mig om.
Jeg er sikker på at Du har ret, jeg er bare ked af, at en dygtig pige som er gift med en Dansker på 6. år, er flittig og dygtig, gør et fantastisk arbejde for Danmark og Dansk Industri,
skaffer ordrer for mange millioner til Danmark ikke samtidigt med sit arbejde, kan opnå vores allerhøjeste ønske, nemlig at blive Dansk statsborger og fortsætte en mega stor eksport til Vietnam.
Det er ikke muligt..jeg tror at dine betragtninger er rigtige og jeg føler, at noget er helt forkert... men når overliggeren skal sænkes så alle i hele verden skal behandles ens og ingen individuelle hensyn kan tages..så er det som det er..

Vi har meddelt firmaet, at vi er nødt til at blive i Danmark, de søger nu en anden og min kone er ikke mere i firmaet. (hun græd i 2 dage og vores Vietnamesiske regeringskontakt fatter ikke en brik )
Hun er nu tilmeldt arbejdsformidlingen og vi håber hun kan skaffe sig et andet arbejde.
Indtil da er hun på understøttelse.. Gud bevare Danmark!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af skaanebo » 05.05.2015 14:24:18

Ja, det som er forkert, skyldes jo politikerne på Christiansborg. Så din harme kan du jo med god ret vende den vej og fx skrive til alle ordførerne for udlændingeområdet og fortælle om jeres problemer.

I øvrigt er det vel kun positivt, at sagerne netop ikke vurderes individuelt, men at der er nogle objektive kriterier, man skal opfylde, for ellers ville vi da være helt på herrens mark, hvis det var helt og holdent op til sagsbehandlerens humør, om man kunne få opholdstilladelse eller statsborgerskab.

I øvrigt er der jo heller ingen grund til at skifte statsborgerskab. Din kone kunne uden videre have beholdt sit gode job og hjulpet dansk og vietnamesisk erhvervsliv og være en lige så god borger for det, uanset om hun er dansk eller vietnamesisk. Der er altså ingen objektivt set grund til at blive dansk statsborger, når man har et godt job, som hun jo havde, og hvor man i øvrigt jo står med et ben i hvert land. Ikke at kunne skifte til et andet statsborgerskab end det, man er født med, er og bliver et luksusproblem.

Bjørn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29.04.2015 13:21:27

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af Bjørn » 05.05.2015 16:40:33

Kære Skaanebo, tak for Dit indlæg, som jeg ikke er 100% enig i, selvom det er venligt og imødekommende skrevet :-)
Du skriver, at der jo ikke er grund til at skifte statsborgerskab og det er her min kæde nok hopper lidt af.
Ny i Danmark Reglerne siger:
"En permanent opholdstilladelse bortfalder også, hvis man opgiver sin bopæl og udrejser, eller hvis man opholder sig uden for Danmark i mere end 12 måneder i træk."
Og herved bliver vi jo slået hjem til start igen.

Og det kan relativt nemt forekomme, når firmaet er ved at komme rigtigt i gang i HoCheMinh Saigon og en større kontrakt er midt i forhandlingen..skal hun så bare forlade forhandlingerne med regeringen og sige: "God bye..Immigration in Denmark demand that I go home now" ?
Hvis hun bliver en måned længere for at færdiggøre et Mejeri-project til 16 Mill Euro (hvilket er et konkret projekt), så er belønningen, at hun bliver smidt ud af Danmark.

Dette vil jo ALDRIG ske for en person med Dansk Pas.
Derfor er det vigtigt at hun a.s.a.p. får Dansk Pas således at vi bliver behandlet som et Dansk ægtepar !

Jeg føler, at staten Danmark ser på mit valg af ægtefælle som om jeg vil snyde og bedrage, som om min kone er en andenrangs borger, som kun er her for at ville snyde og bedrage og det gør mig vred og irriteret.
Jeg har giftet mig i kærlighed og tillid til at vi kan skabe et godt liv for os, for vores børn og for vores land Danmark.
Men sådan skal det nok ikke være..jeg var naiv og tro på det land hvor jeg er født og hvor min slægt har levet siden vikingetiden, hvor jeg aftjente min værnepligt foran kongens slot, og jeg har opnået at være en god og loyal og flittig borger.

Det er faktisk lige til at blive ked af :(

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af skaanebo » 05.05.2015 17:30:39

Du kan jo også se det som en mulighed for selv at skifte statsborgerskab. Hvorfor blive ved med at være dansk, når du ikke bryder dig om den politik, Danmark fører? Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og fx flytte til Vietnam og blive statsborger der? Jeg er sikker på, at skatten er meget lavere i Vietnam, og med den indkomst I vil have, kan I sikkert fint klare jer uden den danske velfærdstats omklamring.

Du skriver: "Hvis hun bliver en måned længere for at færdiggøre et Mejeri-project til 16 Mill Euro (hvilket er et konkret projekt), så er belønningen, at hun bliver smidt ud af Danmark."

Nej, konsekvensen er ikke, at hun bliver smidt ud af Danmark. Konsekvensen er, at hun må søge om en ny opholdstilladelse og ikke kan have en permanent opholdstilladelse. Og det er så den pris, hun må betale for at tjene en god løn ved at arbejde i et andet land end Danmark. Om man har den ene eller anden type opholdstilladelse er vel egentlig ret ligegyldigt, hvis man har en så stor indkomst, som I må formodes at have? For så ligger verden jo åben, og man har alle muligheder.

Bjørn
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29.04.2015 13:21:27

Re: Fortabelse af opholdstilladelse ved arbejde for DK firma?

Indlæg af Bjørn » 05.05.2015 19:17:28

Hej igen Skaanebo,
Tak for dit hurtige svar..godt gået.
Men det er desværre ikke en mulighed, dels er mine børn og familie her i landet, dels har jeg et firma med 52 ansatte.
Skatten i Vietnam er ikke så lav som man tror så det er ikke noget jeg går efter overhovedet.
Faktisk har mine spørgsmål intet med penge at gøre eller sociale ydelser som vi aldrig kommer til at udnytte / modtage.
Det har noget at gøre med at jeg er fly forbandet over den forskelsbehandling jeg bliver udsat for og måden min kone bliver behandlet på.

Hvis jeg havde giftet mig med en lyshåret alkoholisk socialklient fra Vridsløselille,
så havde verden ligget åben og hele landet stod klar til at supporte.
Nu har jeg giftet mig med en veluddannet, flittig, super-pige fra Vietnam..OG SÅ SKAL MAN KANØFLES OG GENERES!
Ved et af de sidste møder hos US blev hun fotograferet fra front og siden, hendes fingeraftryk blev taget på alle fingre og hun kom i forhør, herunder blev hun spurgt om hun havde været prostitueret i Saigon?

Men Skaanebo, lad os ikke tærske mere rundt i det, hun har mistet sit job og er tilmeldt arbejdsformidlingen nu. Jeg kan heller ikke lide at tage mere af Din og Fundivers tid.

Og du skriver korrekt at hun bare kan søge en ny opholdstilladelse..det er jo rigtigt, sidst tog det 7 måneder og skal igennem nye forhør..ny sikkerhedsstillelse..nye flybilletter til- og fra Vietnam..helt forfra igen med 7-8 år til statsborgerskab o.s.v.
Sådan kan man ikke behandle mennesker..så nu går vi efter den sikre vej og Danmark går glip af millioner, de går i stedet til Holland og Tyskland.

Besvar