Tilbagerejsetilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Dalajne » 29.03.2015 06:38:32

Nu er det snart vores tur til at søge om permanent opholdskort, men efter jeg har hørt de urimelige lange ventetider på sagsbehandlingen, synes jeg det hele er lidt uoverskueligt.

Mit spørgsmål er når min mand får en tilbagerejsetilladelse til tyrkiet (han skal besøge hans døende far) kan han så rejse til tyrkiet når han vil, komme til dk, for så at rejse derned igen på den samme tiæbagerejsetilladelse? Altså kan han rejse frem og tilbage lige så ofte han vil, så længe tilbagerejsetilladelsen gælder i 90 dage?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af fundiver199 » 02.04.2015 05:54:37

Det ved jeg ikke. Kan Udlændingestyrelsen ikke oplyse jer om det? Det er jo dem, der udsteder den, så de må vel vide, om den glæder til flere indrejser eller kun til en enkelt. Post gerne deres svar her, så andre også kan blive klogere :D

Men hvis det er vigtigt for din mand at have et gyldigt opholdskort, fordi det fungerer som "visum", kan han jo også vælge at søge om tidsbegrænset forlængelse, og så søge om permanent opholdstilladelse, når han har fået et nyt opholdskort, der gælder i 4 år.

Man SKAL ikke søge om permanent opholdstilladelse, bare fordi man har boet i Danmark i 5 år. Sagsbehandlingstiden for tidsbegrænset forlængelse er normalt kortere, og der kan søges 3 måneder i forvejen.

Så måske er det en bedre løsning end at søge om tilbagerejsetilladelse? En tilbagerejsetilladelse gælder kun i 3 måneder, og måske er det ikke nok, hvis sagsbehandlingen f.eks. varer i 8 eller 9 måneder, hvilket man bestemt har hørt om i andre sager.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af fundiver199 » 02.04.2015 06:03:44

Ah nu ser jeg, at din mand er her efter EU-regler. Så er det Statsforvaltningen, der udsteder permanent opholdskort, og der er ikke umiddelbart nogen mulighed for at søge om tidsbegrænset forlængelse i stedet.

Til gengæld har han jo ret til indrejse, så om ikke andet har han krav på gratis og hurtigt at få udstedt et visum på ambassaden i Tyrkiet, hver gang han gerne vil tilbage til Danmark.

Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Dalajne » 06.05.2015 14:48:07

Jeg ville lige komme med en Update fra udlændingeservice. En tilbagerejsetilladelse, gælder kun for en rejse og man kan derfor ikke rejse frem og tilbage, men hvis man har brug for at få en ny, søger man bare om en ny og dette er ikke noget problem :)

Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Dalajne » 06.05.2015 15:01:45

Fundiver jeg havde slet ikke set du havde skrevet tidligere. Har han ret til gratis visum når han har opholdskort når det er udløbet? Hvis de nu afviser hans ansøgning om permanent opholdskort. Har han så stadig ret til at rejse frem og tilbage til Danmark?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af skaanebo » 06.05.2015 18:19:34

Hvis de afviser permanent opholdskort, så har han vel slet ikke ret til at opholde sig i Danmark.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af fundiver199 » 07.05.2015 08:48:01

Så længe man har EU-opholdsret, har man naturligvis ret til indrejse og dermed også til at få udstedt et gratis visum, såfremt det er nødvendigt. Så det kan man jo altid vælge at søge om, hvis man ikke nåede at få en tilbagerejsetilladelse, før man rejste ud af Danmark.

En tilbagerejsetilladelse er ikke andet og mere end et visum, der udstedes i Danmark i stedet for via en dansk ambassade i udlandet. Det hele handler jo kun om, at paskontrollen skal kunne se, at her kommer en person, der skal lukkes igennem. Og ikke en der skal vendes om og returneres med det første afgående fly til det sted, han kom fra.

Som skaanebo skriver, får man afslag på permanent opholdsret efter 5 år, så kan det kun være fordi, man slet ikke har opholdsret længere, men dette bare ikke er blevet opdaget tidligere. Og nej så kan man selvfølgelig ikke komme tilbage til Danmark igen. Og hvis man er her, når afgørelsen træffes, får man en udrejsefrist.

Dalajne
Indlæg: 203
Tilmeldt: 03.08.2008 20:58:51
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af Dalajne » 23.05.2015 21:19:21

Okay.
Hvis vi rejser til tyrkiet d. 16 juli og min mand ønsker en tilbagerejsetilladelse på 90 dage. Kan vi så alligevel rejse før tid, hvis der skulle opstå problemer med hans far's sygdom i tyrkiet? Selvom tilbagerejsetilladelsen ikke gælder fra den dato?
Vi plejer altid at rejse fra hamburg, da det er meget billigere for os. Vil dette være et problem, da tiæbagerejsetilladelsen er udstedt i dk?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilbagerejsetilladelse

Indlæg af fundiver199 » 24.05.2015 06:26:25

Din mand skal jo først bruge et visum, når han skal IND i Schengen. Så hvornår han rejser UD af Schengen er naturligvis uden betydning. Det må fremgå af den visumsticker, han får indsat i sit pas, om den gælder i hele Schengen eller kun i Danmark.

Logisk set burde den kun gælde i Danmark, da Danmark i modsat fald bryder reglerne i Schengenkonventionen, såfremt han har været her i mere end 90 dage. Men jeg synes, jeg har hørt det modsatte, så jeg er ikke 100% sikker.

Besvar