Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 19.03.2015 18:57:21

Jeg skriver her da jeg nu er meget frustreret og da jeg ikke ved hvad jeg mere kan gøre håber jeg at der er nogen der kan hjælpe.

Min mand og jeg er flyttet til Danmark efter at have boet i Sverige, hvor jeg arbejdede. Jeg boede der i 16 uger, og min mand i 8 uger. Vi har selvfølgelig alt dokumentation så som ansættelseskontrakt på ubestemt tid, lønsedler, lejlighedskontrakt i første hånd, kvittering for betalt husleje, internet, mobil, forsikringer osv. Derudover fik både min mand og jeg et svensk person nummer, dog nåede vi aldrig at få svar fra Migrationsverket, og fik udstedet et opholdskort til min mand, inden vi flyttede til Danmark, grundet arbejde.

Da vi kom til Danmark søgte vi selvfølgelig om opholdskort til ham ved Statsforvaltningen.

Vi søgte lige før jul, og har endnu ikke fået svar, hvilket jeg heller ikke regner med at vi få inden for de næste par måneder.

Nu til det som er mit/vores ’problem’:

Vi har været på jobcentreret i starten af februar for at bede dem give ham en henvisning til dansk undervisning. Dette har vi fået afslag på. Også selvom han burde have ret til dette.
Først fik vi mundtligt afslag hvor jobkonsulenten sagde at han ikke havde ret itl gratis dansk undervisning, men at vi da bare kunne betale for dette, og at nu kunne hun ikke bruge mere tid på dette, for så ville hun blive fyret.

Dette klagede jeg så over, og fik efter nogle uger et skriftligt afslag efter et møde med chefen fra jobcentret som blev ved med at omtale de danske nationale regler, og div. krav som skulle opfyldes så som 24-årsreglen, bankgaranti osv. Hun sagde også at de havde talt med Udlændingestyrelsen som sagde at de ikke kunne finde noget opholdsgrundlag for min mand i Danmark. Jeg fortalte hende flere gange at vi IKKE havde søgt via de danske regler, men derimod EU-regler og at det er Statsforvaltningen og IKKE udlændingestyrelsen der har med dette at gøre. Hun gad simpelthen ikke at høre på mig.

I det skriftlige afslag stod der at vi kunne klage til Ankestyrelsen, hvilket vi selvfølgelig gjorde. Ankestyrelsen har nu sendt min mand et brev hvor der står at det er uden for deres område, og at de derfor ikke vil behandle sagen.

Jeg har også talt med en jurist inde på Undervisningsministeriet som siger at selvfølgelig har min mand ret til dansk uddannelse også selvom han endnu ikke et opholdskort og CPR-nummer. Juristen har sendt mig oplysningerne på mail.

Jeg har endvidere talt med borgmesteren i min kommune, som lovede at kigge på sagen. Han har sendt denne videre til en anden medarbejdere som nu har sendt brev om at de vedholder afslag med grund i den samtale vi havde med chefen på jobcentret og at de ved Udlændingestyrelsen ikke kan finde oplysninger om min mands ret til ophold. Dette betyder at de ikke engang har læst den klage og mail jeg har sendt til dem, hvor jeg klagede over jobcentret og deres afgørelse, samt det jeg videresendt fra Undervisningsministeriet.

Efter der kom svar på udvalgsspørgsmålet til Justitsministeren her den 11.3 har jeg også sendt dette til borgmesteren. (Før jeg fik det sidste afslag.)

Er der nogen som har en god idé til hvad vi kan gøre nu?

Og ja, mange ville sikkert sige at vi ’bare’ kan vente til han får sit opholdskort, men jeg synes bestemt ikke det er fair at kommunen ikke overholder lovgivningen.

Jeg håber at jeg har forklaret mig tydeligt nok, men hvis der er noget i 'historien' I ikke forstår, eller har uddybende spørgsmål til, så skriv endelig.

På forhånd tak!

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af closed1 » 19.03.2015 19:55:17

Hvilken Kommune bor i, i ?

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 19.03.2015 20:55:48

Hej,

Vi bor i Nordfyns Kommune.

Dog vil jeg mene at det ikke burde have nogen betydning hvilken kommune man bor i, da lov er lov.
Dog sagde juristen fra Undervisningsministeriet, at hun ikke kan sige til kommunen at de SKAL give min mand dansk undervisning, da kommunerne har selvstyre.

Til info kan siges, at da vi ikke har et sprogcenter i Nordfyns kommunen, skal der henvises til Odense kommune, som så henviser til Lær Dansk.

Pelle
Indlæg: 262
Tilmeldt: 05.04.2014 17:11:08

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af Pelle » 20.03.2015 09:12:54

Jeg spørger mest af nysgerrighed, er det sådan at når man søger efter EU-reglerne, så har man ret til danskundervisning fra dag 1? Selvom man hverken har fået udstedt CPR-nummer eller fået godkendt ansøgningen endnu? Eller er det fordi din mand har et allerede udstedt opholdskort fra Sverige at I har krav på dette?
Jeg har desværre ikke noget erfaring at dele ud af, blot nysgerrig omkring ovenstående. Held og lykke med det hele!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af skaanebo » 20.03.2015 09:27:40

Det er helt og holdent op til kommunen at vudere, om man kan begynde på sprogskole, inden man har fået udstedt bevis for, at man har gjort brug af den frie bevægelighed i EU. Derfor er det smarteste også, at man søger om forhåndsgodkendelse og først flytter, når den er givet.

Tilsvarende gælder for folkeregistrering. Du kan levere al den dokumentation, du vil, til Folkeregistret, men uden opholdskort eller brev om forhåndsgodkendelse, vil du ikke kunne blive folkeregistreret, da kommunerne er meget forsigtige på det område. I andre lande er man mindre forsigtige, fx kan man godt blive folkeregistreret i Sverige, selv om man endnu ikke har et opholdskort i Sverige.

isaf2
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16.10.2014 12:25:45

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af isaf2 » 20.03.2015 15:42:46

Ikke korrekt Skaanebo, det er en rettighed man har igennem EU-retten, og som også fornyligt blev bekræftet af justitsministeren

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af skaanebo » 20.03.2015 16:13:48

isaf2, hvor står det så henne? Link gerne til loven, så det kan bruges direkte i en klage.

removeallborders
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22.12.2014 22:14:47

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af removeallborders » 24.03.2015 09:30:47

Vi fik også afslag i jobcenteret med henvisning til at vi skulle have cpr nummeret først.

EU loven siger vel intet om at der skal være ret til danskundervisning, integrationspakke osv. Så det kan kommunerne vel selv bestemme, men jeg håber da at du har ret, vil meget gerne høre hvis du får medhold, så vil vi også igang med at prøve igen.

Pt. Har vi bidt i det sure æble og betaler selv for danskundervisningen indtil statsforvaltningen kommer med afgørelsen.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2015 09:46:26

EU-retten siger ikke noget om det nej, men Integrationsloven gør. Så nej kommunerne kan faktisk ikke selv bestemme, om de først vil tilbyde danskundervisning, når EU-opholdskortet er udstedt. Det fremgår af et nyligt svar på et spørgsmål, som Anders Samuelsen havde stillet til den relevante minister.

Det har hidtil været antagelsen her i ÆUGs forum, at man ikke havde et retskrav på sprogundervisning, før opholdskortet er udstedt, men det HAR man faktisk.

removeallborders
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22.12.2014 22:14:47

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af removeallborders » 24.03.2015 12:32:32

Ok, så hvad kan man gøre? Fungerer jo ikke helt for TS.

Kan man tage en henvisning til loven et sted med ned på jobcenter/borgerservice?

Vil da gerne spare de 2000 om måneden.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af fundiver199 » 24.03.2015 12:51:12

Man kunne jo evt. printe spørgsmål og svar ud fra Folketingets hjemmeside og tage det med sammen med den vejledning, der henvises til i svaret. Så kan det være, der er noget, de ansatte lige skal "kigge nærmere på" :wink:

http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/u ... /index.htm

removeallborders
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22.12.2014 22:14:47

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af removeallborders » 24.03.2015 13:50:49

Spændende. Det er da svært at så tvivl om det svar, lader endda til at det har været sådan længe. Underligt at det ikke fungerer i praksis så.

Må lige prøve at kontakte jobcenteret i Århus med pdf'en og vores kvittering fra statsforvaltningen. Det er jeg spændt på hvad de siger til.

removeallborders
Indlæg: 46
Tilmeldt: 22.12.2014 22:14:47

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af removeallborders » 24.03.2015 14:32:33

TS, hvis ankestyrelsen ikke vil tage jeres sag og undervisningsministeriet og kommunen ikke kan enes er næste skridt vel ombudsmanden? Det kunne være et forsøg værd i hvert fald.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 25.03.2015 19:59:39

Hej alle,

Tak for jeres inputs.

Jeg har sendt omtalte svar fra Justitsministeren til borgmesteren, inden der kom den sidste afgørelse, så denne burde have været med i vurderingen af vores/min mands sag.
Også mail sendt til mig fra Undervisningsministeriet, som har skrevet hvilke paragraffer i danskuddannelsesloven dette hører under, er blevet sendt med. Og alligevel har vi/min mand fået afslag.

I sidste afslag henviste de igen til Udlændigestyrelsen! Nu har jeg dog fået mail fra jobcentret om at de har sendt klagen videre til Statsforvaltningen, da Ankestyrelsen ikke ville behandle den. Så må vi se hvad de siger.

Mht. til at klage til ombudsmanden, så overvejer jeg at gøre dette.
Dog skal jeg møde borgmesteren igen i morgen. Jeg har printet ALT ud og tager med (Han har jo allerede fået alt på mail for længe siden). Så må vi se hvad han siger (sidste gav han jo sagen til en anden), og ellers må ombudsmanden blive næste skridt at tage.

Jeg lover at komme med en opdatering her en af de næste dage.

Removeallborders, det ville være rart at høre hvad de har sagt i din kommune/jobcenter efter du har vist dem svaret fra justitsministeren?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afslag på danskundervisning (EU-regler)

Indlæg af mh1 » 25.03.2015 22:06:23

Har du én, du kan tage med som bisidder? Det kan være godt at have en med, som er mere neutral end du selv. Og to husker bedre end én.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar