Barsel og permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cool84
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19.08.2010 16:05:53

Barsel og permanent opholdstilladelse

Indlæg af cool84 » 16.03.2015 11:41:11

Hej. Vores situation er således at vi flyttede til Danmark efter brug af eu reglerne efter et kortere ophold i Sverige for 4 år siden. Min kone kan søge permanent ophold efter eu reglerne om et år. Vi har fået 2 børn sammen og jeg fandt ud af her for nyligt at jeg er berettiget til barselsdagpenge fordi min kone da hun fik børnene ikke arbejdede og derfor ikke berettiget. Jeg tænker at jeg vil gå på barsel og få barselsdagpenge, men er lidt i tvivl omkring hvad det vil betyde i forhold til hendes ansøgning om permanent opholdstilladelse til næste år? På forhånd tak

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Barsel og permanent opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 16.03.2015 11:57:27

Det vil ikke betyde noget, da du stadig er arbejdstager, selvom du holder barsel. Det samme gælder, hvis du bliver kortvarigt syg eller arbejdsløs.

Hvis du derimod ikke længere er arbejdstager, selvstændig, tjenesteyder, studerende eller selvforsørgende, så vil hun ikke længere have EU-opholdsret. Og efter en sagsbehandling med partshøring vil hun så kunne blive bedt om at forlade Danmark. Det kunne f.eks. være fordi, I hidtil har levet af din opsparing, men den nu er brugt op, hvorfor der nu kun er kontanthjælp tilbage som en mulighed for jer.

Det generelle krav om at være arbejdstager, selvstændig, tjenesteyder, studerende eller selvforsørgende skal konstant være opfyldt, indtil hun opnår permanent EU-opholdsret efter 5 år. Først herefter er der fri adgang til en luksus-tilværelse som kontanthjælpsmodtagere med 454.215,00 kroner i offentlig støtte, hvis I får et barn mere, og man regner både boligsikring, børnecheck og friplads i daginstitution med :lol:

cool84
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19.08.2010 16:05:53

Re: Barsel og permanent opholdstilladelse

Indlæg af cool84 » 17.03.2015 10:31:36

Tak for svaret. Det skal lige tilføjes at jeg er nyuddannet jan 2015 og da jeg ikke havde et job på hånden, gik jeg på dagpenge og er stadig på dagpenge. Min kone sidder hjemme og starter først i skole efter sommer. Jeg ved ikke om disse oplysninger betyder noget for det svar du allerede har skrevet til mig. Tak på forhånd

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Barsel og permanent opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 17.03.2015 11:52:08

Dagpenge fra a-kasse er sidestillet med løn.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar