Familiesammenføring tidslinje?

Her kan du skrive om / søge information om, hvordan I får sammenbragte børn med til Danmark, når børnene ikke er danske statsborgere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hamsternator
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05.10.2008 05:02:25

Familiesammenføring tidslinje?

Indlæg af hamsternator » 13.03.2015 14:11:24

Hej ÆØG

Jeg har læst mig igennem alle de vejledninger der er, men synes stadig jeg mangler et simpelt overblik over hovedtrinnene i tid. Håber, nogen herinde kan hjælpe med at skære det lidt ud i pap.

Jeg har fundet mig en sydafrikansk kæreste med to børn, som jeg gerne vil have hertil. Hendes ældste bliver 15 til april 2016 så det haster lidt for os at få ting på plads... også en grund til, at jeg gerne vil dobbeltchecke alt ved at høre ehrinde, for der må sgu ikke gå noget galt når tiden er så relativt stram.

Hun kommer her og besøger mig tre uger i april 2015 uden sine børn.
Jeg er dansk statsborger, bolig og økonomi er på plads, og hun er (et stykke :wink: ) over 24.

Er det nogenlunde korrekt forstået, at det kunne se sådan ud:
Hun kommer på besøg igen i efteråret 2015 eller tidligt forår 2016, sammen med sine børn. Vi gifter os, og søger herefter om familiesammenføring for hende og hendes to børn under deres ophold, som så forlænges mens sagen kører.

Er det tids nok? Er der andre trin? Det sydafrikanske skoleår løber til Nytåret, så mit håb er, at vi kunne have dem i international privatskole her i Danmark til skolestart august 2016, men jeg kan ikke rigtig finde info om den slags ift. varserende familiesammenføringssag.

2 Bonusspørsmål...
1) Hendes yngste på 8 har en anden far end den ældste (hans far er død). Hvilke muligheder har datterens far evt. for at få ophold, så han kan have samvær med sin datter? Er der nogen paragraffer der kunne støtte ham i det? Han er helt indstillet på at flytte hertil også - han ejer en hotelkæde, så han er ikke bundet af at være et fysisk sted ift. at udføre sit arbejde.

2) Hun får en fast månedlig sum fra datterens far som bodeling. Hvordan ser Danmark på de penge skattemæssigt, og ift. ydelser under familiesammenføringssagen?

Håber, I kan hjælpe.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring tidslinje?

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2015 14:44:16

Bemærk at børn mellem 15 og 17 år godt kan familiesammenføres til Danmark, hvis de søger samtidig med den far eller mor, som de har haft hovedparten af deres opvækst hos. Det sker så bare efter en anden paragraf i Udlændingeloven.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring tidslinje?

Indlæg af fundiver199 » 13.03.2015 14:47:05

1) Man kan ikke få opholdstilladelse i Danmark med henblik på at etablere et samvær med et barn. Man kan kun få opholdstilladelse med henblik på at fastholde et samvær, der allerede er etableret her i landet. Så hans muligheder vil være de helt generelle, der kan bruges af alle udlændinge, og som er beskrevet på Nyidanmark navnlig under "arbejde".

2) Når man har bopæl i Danmark, er al indtægt skattepligtig, også udenlandsk indtægt. Skattepligten indtræder fra og med hendes indrejse, såfremt ansøgningen om FS indgives her i landet.

hamsternator
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05.10.2008 05:02:25

Re: Familiesammenføring tidslinje?

Indlæg af hamsternator » 13.03.2015 16:31:08

Super - mange tak for svarene. Især det med at samværet skal være etableret her i DK, og det eksisterende i udlandet ikke tæller... det var rart at få afklaret (omend loven er kynisk og ubehagelig for alle involverede).

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Familiesammenføring tidslinje?

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2015 01:16:24

Har du mulighed for at få opholdstilladelse i Sydafrika? På den måde vil barnet jo kunne blive i sine vante omgivelser og bevare kontakten med sin far.

hamsternator
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05.10.2008 05:02:25

Re: Familiesammenføring tidslinje?

Indlæg af hamsternator » 14.03.2015 08:38:37

Jeg har to særbørn her i landet i skolealderen, og begge barnets forældre vil gerne flytte fra Sydsafrika. Der er heller ikke rigtig arbejde at få i Sydafrika for hvide pt. grundet loven om "affirmative action", der skaber positiv særbehandling for sorte til jobs. Det plus en række andre faktorer gør, at Sydafrika ikke er attraktivt for nogen af os involverede.

Ikke at hendes ex-mand er mit problem, men jeg er selvfølgelig interesseret i, at hendes datter ser sin far, som hun har et godt forhold til, så hvis jeg kan rådgive om muligheder er det godt :)

Besvar