Hvilken statborger bliver barnet?

Her kan du skrive om / søge information om, hvordan I får sammenbragte børn med til Danmark, når børnene ikke er danske statsborgere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Marta
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04.03.2015 10:07:10

Hvilken statborger bliver barnet?

Indlæg af Marta » 04.03.2015 10:22:28

Hej
Jeg er Polsk statborger med permanent opholdstilladelse i Danmark. Jeg er gift (i Danmark) med en Normand og vi bor begge to permanent i Danmark. Vi venter et barn. Mit spørgsmål er:
Hvilket nationalitet bliver barnet, når det er født i Danmark?
Mvh
Marta

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Hvilken statborger bliver barnet?

Indlæg af skaanebo » 04.03.2015 10:42:15

Det har ingen betydning, at barnet fødes i Danmark. Danmark giver ikke statsborgerskab alene fordi, et barn fødes i Danmark, sådan som man fx gør i USA og mange andre lande.

Umiddelbart vil jeg gætte på, at jeres barn fødes med dobbelt statsborgerskab, altså bliver både polsk og norsk. Normalt vil et barn altid få moderens statsborgerskab, og hvis parret er gift, vil det også få faderens statsborgerskab. Men de enkelte lande kan have forskellige regler for den slags, så I bør altid få det afklaret ved simpelthen at søge om både polsk og norsk pas til barnet på de respektive ambassader.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvilken statborger bliver barnet?

Indlæg af mh1 » 04.03.2015 12:21:19

Et barn med mindst én polsk forælder bliver polsk statsborger. Et barn med mindst én norsk forælder bliver norsk statsborger. Et barn med en af hver bliver altså dobbelt statsborger.

Et dansk barn, født i udlandet, skal inden det fylder 20 indgive ansøgning om at bevare det danske statsborger skab. Om der er en lignende regel i norsk eller polsk lovgivning ved jeg ikke, og det bør I undersøge. Spørg de respektive landes indfødsretskontor, ambassaderne har ikke nødvendigvis styr på det. Det har de danske ambassader i hvert fald ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar