Skal vi gifte os her i Tyrkiet eller vente til i Danmark?

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Falken
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19.07.2007 09:18:25
Geografisk sted: Turkey

Skal vi gifte os her i Tyrkiet eller vente til i Danmark?

Indlæg af Falken » 08.08.2008 19:50:01

Hej alle sammen

Jeg laeser ofte herinde paa siden og har paa den maade faaet svar paa spoergsmaal, der dukker op, naar man har tyrkisk kaereste.

Jeg har nu boet i Ankara med min kaereste i lidt over et aar, og nu begynder vi serioest at tale om at tage til Danmark en gang til naeste aar.

Jeg ved bare ikke om, det er nemmest at gifte os her og saa soege om familiesammenfoering, naar jeg kommer hjem til Danmark, eller om vi bare skal soege turistvisum til ham og saa gifte os, naar han kommer til Danmark. Har I et godt raad?

Venlig hilsen Falken

SraPacheco
Indlæg: 55
Tilmeldt: 01.07.2008 11:53:45

Indlæg af SraPacheco » 13.08.2008 13:18:59

Hej!
Hvis I gifter jer i Tyrkiet så skal I ikke stille bankgaranti hvis I bagefter søger turistvisum til din mand så han kan besøge DK. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du er under 28 og I skal opfylde tilknytningskravet, så er det jo også en fordel at han har været i Danmark i hvert fald 1 gang på tursitvisum inden I søger FS.
Hvis I vælger at vente og bare søge turistvisum til din kæreste, så skal I sandsynligvis stille bankgaranti for at han kan få det, og hvis I så søger som FS mens han er i Danmark på turistvisum vil den bankgaranti blive inddraget og I skal stille en ny for at kunne få FS. Så det kan i hvert fald ikke anbefales.
Hvis du er over 28 (dvs. har været dansk statsborger i over 28 år) og I derfor ikke skal opfylde noget tilknytningskrav, så er den umiddelbart bedste løsning nok at I gifter jeg i Tyrkiet, søger turistvisum til din mand så I kan rejse til Danmark sammen, og derefter søger FS når I er i Danmark. Så kan han nemlig få lov til at blive er på processuelt ophold mens sagen behandles, så I kan være sammen.
Håber I finder den rigtige løsning for jer.
Hilsen Unna

Falken
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19.07.2007 09:18:25
Geografisk sted: Turkey

Mange tak

Indlæg af Falken » 23.08.2008 17:58:51

Hej Unna

Mange tak for dit svar, der fik jeg lige opklaret et par ting. Vi er nemlig begge over 28, saa det bliver ikke et problem med tilknytningskravet.

Vores planer er, at vi vil gifte os i Ankara her i efteraaret, for der bor vi om vinteren. Saa skal jeg til Dk og etablere mig engang til foraaret og saa skal han komme til sommer.

Saa vidt jeg har forstaaet, saa burde det altsaa ikke vaere noget problem, at han foerst kommer paa et turistvisum, og saa kan vi eventuelt soege FS, mens han er paa besoeg hos mig i Dk. de kan jo ikke tage min bankgaranti, naar jeg ikke har stillet nogen til raadighed, det lyder ikke slemt.

Jeg ville bare oenske, at jeg kunne faa et ordentligt job hernede med en ordentlig loen, saa vi slet ikke behoevede at tage til Danmark.

Mvh Falken

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hej Falken

Indlæg af jerry » 24.08.2008 14:41:25

Hej Falken.
Hvor bor İ henne om sommeren? Tænker paa om İ er i nogle af turistbyerne? Kan nemlig eventuelt godt hjælpe med nogle jobs i Alanya. Du skrev bare at du gerne ville have et godt job saa İ ikk behövede at tage til dk.

Falken
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19.07.2007 09:18:25
Geografisk sted: Turkey

Tak for tilbuddet

Indlæg af Falken » 25.08.2008 18:49:18

Hej Jerry

Vi bor i Marmaris, og her har jeg et job helt indtil slutningen af oktober, hvor jeg saa rejser tilbage til Ankara, men mange tak for tilbuddet :-)

Det er i Ankara, jeg har problemer med at finde job.
Jeg har en uddannelse hjemmefra og har ogsaa vaeret til samtaler, men der kommer altid et eller andet i vejen. Paa universiteterne vil de gerne ansaette mig som sproglaerer, men saa skal jeg vaere tyrkisk statsborger, det kan jeg sagtens blive, naar vi gifter os her til vinter, men saavidt jeg har forstaaet, saa mister jeg midt danske statsborgerskab, hvis jeg siger ja til det tyrkiske, er det ikke sandt?

Mvh Falken

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 25.08.2008 20:06:23

Hrefna skrev:Om du mister dit Danske statsborgerskab, kommer helt an på Tyrkiet.
Hrefna
Det er desværre ikke korrekt. Det kommer ikke an på Tyrkiet, om du mister dit danske statsborgerskab, når du bliver tyrker - det kommer an på de danske regler, og de er meget klare i det her tilfælde - Danmark tillader normalt ikke dobbelt statsborgerskab, og slet ikke ved såkaldt naturalisering, så der er ikke noget at rafle om her - hvis du bliver tyrker, giver du afkald på dit danske statsborgerskab.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 25.08.2008 21:10:37

Hrefna, du vildleder desværre andre brugere, når du selvsikkert udtaler dig om noget, du ikke ved med 100% sikkerhed. Vi har et princip her på forum om kun at videregive oplysninger, vi er sikre på, når vi giver hinanden gode råd. Det her med dobbelt statsborgerskab er et ofte tilbagevendende emne, og hvis du havde fulgt lidt med her på forummet, burde du jo vide bedre.

Sagen er kort sagt den, at en dansk statsborger, som søger og får et andet statsborgerskab, automatisk mister sit danske statsborgerskab, eftersom Danmark ikke tillader danskere ved naturalisering at erhverve et andet lands statsborgerskab. Uanset om Tyrkiet oplyser Danmark om, at du er blevet tyrkisk statsborger, mister du altså dit danske statsborgerskab i samme øjeblik, du bliver tyrker. Der er nogle enkelte undtagelser fra den regel, fx kan et barn med en dansk forælder og en tyrkisk forælder få dobbelt statsborgerskab ved fødslen, ligesom man ved naturalisering til dansk statsborgerskab kan få dobbelt statsborgerskab, hvis ens hjemland nægter at løse en fra det oprindelige statsborgerskab (det er fx ofte tilfældet med flygtninge).

Selv om Tyrkiet fx ikke oplyser de danske myndigheder om, at du er blevet tyrker, og du således stadig går rundt med et dansk pas, vil dette pas være ugyldigt, hvis danske myndigheder finder ud af, at du også går rundt med et tyrkisk et af slagsen - og det kan have alvorlige konsekvenser, hvis du uforvarende går rundt og tror, at du er både tyrkisk og dansk statsborger den dag, hvor uheldet er ude og du fx får brug for dansk konsulær bistand - for hvis Tyrkiet regner dig for tyrkisk statsborger, kan Danmark ikke hjælpe dig på nogen måde. Den slags misforståelser hører man også om med jævne mellemrum i pressen.

Læs på lektien her

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Medborge ... orgerskab/

http://www.statsborger.dk/

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 26.08.2008 07:50:48

Vi er langt ude på gyngende grund, når folk herinde begynder at rådgive imod gældende lov, og har du erhvervet 'dobbelt' statsborgerskab på ugyldig vis, er det jo ikke en 25 øre værd, den dag du virkelig har brug for Danmarks hjælp, fordi det der vil blive opdaget, at du går rundt med et ugyldigt dansk pas og slet ikke er dansk statsborger. Det er mere vildledning end vejledning.

Og så oven i købet fra dig som tidligere talte om, hvor 'dramatisk' det er at skifte statsborgerskab :roll:

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 26.08.2008 09:42:54

Ja, ja, moral er godt og dobbeltmoral er dobbelt så godt :wink: Ved at du har fået advarsel fra moderator herinde, så jeg ser ingen grund til at løfte flere pegefingre

At masser af mennesker går rundt og tror, at de har dobbelt statsborgerskab, når de i virkeligheden har afsagt deres danske, fordi de har erhvervet et andet lands, er der jo heller ikke noget nyt i - ÆUG's egen formand har jo selv været af den fejlagtige opfattelse - http://politiken.dk/indland/article544844.ece og http://www.kristeligt-dagblad.dk/artike ... borgerskab

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 26.08.2008 12:14:38

Ja, hvis du nu blot undlod at give så skråsikre råd, der er direkte forkerte, så ville debatten blive noget mere saglig. Man skal ikke tro, man skal vide. Blot fordi man ikke kender lovgivningen og tror, den er anderledes, fritager jo ikke en for straf eller de konsekvenser, det måtte få. Og ligefrem at opfordre folk til at fuske, det er vel ikke vejen frem?

Jeg regner med, at emnet nu er tilstrækkelig oplyst - folk kan selv finde yderligere oplysninger på hjemmesiden for Ny i Danmark og på www.statsborger.dk.

En af moderatorerne har skrevet til mig og sagt, at du var blevet advaret tidligere pga. vildledende oplysninger, men det er nu ikke noget, jeg har opfordret til eller på nogen måde været involveret i.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 26.08.2008 13:05:27

Når du skråsikkert udtaler dig om noget, som er direkte vildledende og forkert, burde du være parat til at trække i land og undskylde.

Det er, og jeg gentager, IKKE korrekt som du skriver tidligere i denne tråd, at den pågældende bruger blot kan blive tyrkisk statsborger og stadig beholde sit danske statsborgerskab. Det er ikke op til Tyrkiet at afgøre, men bestemt af dansk lovgivning.

Og at opfordre folk til at fuske og snyde, som du ligeledes gør i ovenstående tråd, mens du på andre fronter gerne udlægger teksten for myndighederne, kan vel næppe være mere dobbeltmoralsk?

Jeg har ikke udtalt mig om dit dobbelte statsborgerskab (Jure Matrimonii), da jeg netop ikke udtaler mig om noget, jeg ikke har nærmere kendskab til - jeg har alene udtalt mig om din vildledende rådgivning. Men jeg synes da, det var sjovt, du i en anden tråd talte meget nationalistisk om, hvor dramatisk det ville være, at skifte et dansk pas ud med et svensk, når det så viser sig, at du faktisk selv har dobbelt statsborgerskab

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 26.08.2008 18:48:07

Tak, så er vi da kommet et stykke vej videre, når du erkender, at det du skrev tidligere, ikke er korrekt. Vi bliver jo alle klogere her på forum af hinandens erfaringer.

I øvrigt har jeg ikke skrevet, at Danmark ALDRIG anerkender dobbelt statsborgerskab, jeg har skrevet, at Danmark NORMALT ikke tillader dobbelt statsborgerskab, men at der er nogle enkelte undtagelser fra den regel, og de undtagelser har jeg så nævnt, ligesom jeg har henvist til links med yderligere oplysninger om emnet. Hvis du er omfattet af de undtagelser, så tillykke med det, men det hjælper jo ikke den person, der oprindelig spurgte her i tråden.

Christina
AUG Board
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10.06.2007 14:38:36

Til den klogeste mand på Forum

Indlæg af Christina » 26.08.2008 19:54:40

Kæreste klogeste fligtiste Skaanebo

Du skal ikke tage dig af Hrefna.

Alle som har fulgt bare lidt med i debatten ved godt, hvem man skal tage seriøst.

Jeg er sikker på, at der vil blive taget fat i problemet snart. Forum er til saglig rådgivning, ikke til at fløjte til politisk kamp.

Og må jeg, endnu engang, og denne gang offentlig, have lov til at takke for din tro tjeneste her på forum. Du har hjulpet et utal af mennesker, med tålmodig og sikker vejledning. Du har gjort en kæmpe forskel for så mange mennesker. Tak.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hejsa

Indlæg af jerry » 28.08.2008 19:34:15

Du kan först blive tyrkisk statsborger naar du har været gift med en tyrker i 3 aar. Samtidig skal İ ogsaa være gift fra Tyrkiet, det vil sige at det gælder ikk hvis İ gifter jer i dk og du saa söger tyrkisk statsborgerskab derefter. Naar du saa er blevet tyrkisk statsborger saa mister du automatisk dit danske statsborgerskab.

En lille side kommentar: Hvis det ikk var for Skaanebo saa var min mand og jeg ALDRİG endt i Sverige, for han guidede mig sikkert og perfekt igennem junglen med hensyn til OT i Sverige. Den har ALDRİG slaaet fejl de gange jeg har tyet til Skaanebo :wink: . Saa har jeg hverken sagt for meget eller for lidt

monies
Indlæg: 199
Tilmeldt: 20.07.2007 15:38:29

Indlæg af monies » 29.08.2008 13:28:26

Hørt. Hørt.

Mvh Monies

Besvar