Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Indlæg af Chr. R. » 03.02.2015 10:50:18

Kære debatøre :)

Mit spørgsmål er såmænd ganske enkelt, men der synes at være uenighed hvad det rette svar er, og således håber jeg med dette indlæg, at få fastslået det korrekte svar.

Spørgsmålet er:
Vil en borgerlig vielse her i Danmark mellem en protestant og en katolik, udelukke et senere kirkebryllup i Filippinerne mellem 2 katolikker, altså efter protestanten har konverteret :?:

Bispørgsmål:
Hvis det ikke er muligt med et kirkeligt bryllup, kan man da forvente at opnå en kirkelig velsignelse i stedet for et egentlig bryllup i Filippinerne, og hvori ligger forskellen på en velsignelse og et bryllup :?:

På forhånd tak for svar :wink:

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2015 11:01:58

Jeg kender ikke svaret på dine spørgsmål, og de nærmeste til at svare må da være den kirke, hvor I overvejer at gifte jer. Så måske er det din kæreste, der skal på banen her, og benytte sit kendskab til det lokale sprog mm. til at indhente oplysninger, som det er lettere for hende end dig at få fat på.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Indlæg af skaanebo » 03.02.2015 12:06:09

Forskellen er vel, at en velsignelse er et religiøst begreb, mens et bryllup er en juridisk bindende aftale mellem jer. Derfor kan man jo også kun have et bryllup, men lige så mange velsignelser, som man ønsker.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Indlæg af mh1 » 03.02.2015 13:27:46

Den filippinske katolske kirkes krav til parterne er ganske omfattende og indebærer bl.a. deltagelse i et seminar, at der skal lyses på tre hinanden følgende søndage og et møde med præsten 1 måned før vielsen skal finde sted.

Din kæreste må snakke med præsten, og høre hvad han kræver. Men det ser ud til at I må planlægge et længere ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Indlæg af Chr. R. » 03.02.2015 13:51:47

mh skrev:Den filippinske katolske kirkes krav til parterne er ganske omfattende og indebærer bl.a. deltagelse i et seminar, at der skal lyses på tre hinanden følgende søndage og et møde med præsten 1 måned før vielsen skal finde sted.

Din kæreste må snakke med præsten, og høre hvad han kræver. Men det ser ud til at I må planlægge et længere ophold.
Det er også det jeg indtil videre har hørt, samt at det tilsyneladende er endda meget stor forskel på hvad der er muligt. Såfremt jeg så viste hvad der kunne være muligt, kunne man med den viden måske finde en løsning der tilgodeså alles interesser.

At tage et længere ophold er bestemt ikke det der skal bremse os, og vi er allerede begyndt at planlægge det stille og roligt. Vi ved begge det bliver en meget lang proces, men også at vi vil lykkes med det :D

Tak for svarene indtil videre :mrgreen:

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Indlæg af Chr. R. » 04.02.2015 12:22:44

Efter mere søgen og forespørgsler, er jeg nu meget tæt på det korrekte svar.

Jeg er nemlig så heldig, at den katolske præst i mit område, har tilbudt mig en særdeles fin gestus, specielt taget i betragtning af jeg er protestant.

Sidst på ugen vil jeg mødes med ham, få mulighed for at oplyse om de præcise detaljer og vores ønsker, og derpå yde råd og vejledning til mig. Men her stopper hjælpen ikke. Han har tilmed tilbudt at tage kontakt til den lokale kirke/præst i Filippinerne, og dermed sikre at de muligheder han mener der er (af egen erfaring), de også vil danne grundlag for en klar aftale for os.

Jeg vil naturlig gerne poste hvilken mulighed der er for os, således andre efterfølgende også kan få gavn af mine/vores erfaringer.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Indlæg af mh1 » 04.02.2015 12:48:46

Fin service - hvad gør man ikke for at skaffe nye medlemmer ;)

Og præsten har sikkert en langt større chance for at skaffe jer en aftale, end I selv ville have.
mh
Rådgiver for ÆUG

Chr. R.
Indlæg: 156
Tilmeldt: 02.02.2015 23:44:22

Re: Borgerlig vielse + kirkebryllup?

Indlæg af Chr. R. » 08.02.2015 09:44:52

Hermed den lovede tilbagemelding.

Jeg har nu både talt og mødtes med "min" katolske præst. Han er af den helt klare overbevisning, at en borgerlig vielse ikke KAN opfattes som en "rigtig" vielse af nogen katolske trosretning, idet den jo netop er et udtryk for en ikke religiøs vielse.

For at den katolske kirke kan betragte en ægteskab for værende indgået, forudsætter det en kirkelig vielse har fundet sted. Da det ikke er tilfældet med en borgerlig vielse, bør kirken ikke modsætte/nægte en efterfølgende kirkelig vielse. Hvorfor kirken så modsætter sig et sådan bryllup, behøver vi ikke at debattere her, men derimod huske, ikke altid at tage et nej for værende det endelig eller korrekte svar :wink:

Det der nu er aftalt er, at efter vi træffer den egentlige beslutning om en officiel forlovelse (her til påske), så aflægger jeg og min nyforlovede den lokale præst i Filippinerne et uformelt høflighedsvisit. Hjemme igen, så får jeg "min" præst til at kontakte præsten i Filippinerne og dermed sikre os det ønskede bryllup der.

Endelig er det intet problem, at en katolik og en protestant kan blive katolsk gift. Dog skal ægteskabet her (naturligvis) indgås efter de ritualer mm. som i alle andre katolske vielser. Det står mig altså frit for, at konvertere eller ej, både før og efter brylluppet.

Jeg behøver vel ikke at nævne, at denne weekend har været særdeles positivt for mindst et kærestepar :mrgreen:

Besvar