Jeg ønsker IKKE at forlænge

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aalborgsd1
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11.05.2011 21:32:44

Jeg ønsker IKKE at forlænge

Indlæg af aalborgsd1 » 14.03.2014 16:32:38

Hejsa.

Min mand skal nu til at forlænge sin opholdstilladelse, som han har fået pga ægteskab med mig. Den gik gennem med dispensationer pga. mit "særbarn" for 2 år siden.

Han har således kun 1 mdr tilbage d. 18 marts, af de 2 år han fik da vi søgte.

Mit problem er nu, at JEG ikke ønsker at fortsætte i dette ægteskab, men at HAN vil...
Han prøver med trusler, at få mig til at lave papirer til forlængelse af hans ophold.
Der er ikke sat specifikke ord på truslerne, men bare, at jeg kan vente og se...

Vores ægteskab står ikke til at redde, da tilliden er brudt flere gange, og hans opførelse overfor mig og mit barn, ikke er til at leve med.

Jeg tror ikke, at han er i stand til at skade mig fysisk, så mine tanker går på, hvilke konsekvenser det har for mig, hvis han ikke udrejser. Hvis han forsvinder til Tyskland, hvor han har familie osv.

Mvh Aalborgsd1

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg ønsker IKKE at forlænge

Indlæg af mh1 » 14.03.2014 19:55:56

Det håndfaste bevis på at DU ikke ønsker at fortsætte ægteskabet vil jo være at du ansøger statsforvaltningen om separation. Din mand kan pibe eller synge, hoppe eller danse, hvis du vil ud af ægteskabet, så kommer du det. Det alene vil jo så også være en effektiv hindring for at han får forlænget sin opholdstilladelse.

Afhængigt af, hvordan du bor og hvor alvorligt hans trusler skal antages at være, kan det være du bør sørge for at komme på et krisehjem indtil han er vel ude af DK. Jeg ved at man ikke nødvendigvis behøver at stille med to blå øjne, brækket næse osv. får at få plads på krisehjem. Det kan være nok, at man ikke kan få den anden ud af hjemmet.

I forbindelse med separationssagen skal du så som et af vilkårene anmode om at du skal overtage jeres hidtidige hjem, og vil han ikke forlade det selv om du får det tildelt, kan fogeden sætte ham ud og du kan så få skiftet låsen ud.

Hvor han så vil forsvinde hen, vil ikke være dit ansvar eller dit problem.
mh
Rådgiver for ÆUG

aalborgsd1
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11.05.2011 21:32:44

Re: Jeg ønsker IKKE at forlænge

Indlæg af aalborgsd1 » 15.03.2014 21:25:33

Tak for svaret.

Er ikke bange for, at dele bolig med ham, selvom det er hårdt.
Har overvejet separation, men der er 3 mdr behandlings tid, og den bortfalder hvis han ikke forlader adressen. Så det er hurtigere at vente på udløb af opholdstilladelsen.

Jeg kan ikke forlade hjemmet, da jeg har mit arbejde tilknyttet adressen :-(

Ved I, hvor hurtigt det går, når ophold og arbejdstilladelse ophøre, før han får nogen besked el. han har modtaget brev om at han skal sørge for at forlænge, eller udrejse...

Hvis han ignorere dette, hvad vil så ske?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg ønsker IKKE at forlænge

Indlæg af mh1 » 16.03.2014 08:33:14

Uanset hvad, så bør du indlede en separationssag - ja, det koster 900 kr. i gebyr, men hvordan vil du ellers bevise overfor myndighederne at I ikke længere er samlevende?

Det vil tage dig 5-10 minutter at udfylde en ansøgning på nettet, og ganske vist længere tid at gennemføre separationen, fordi den skal i retten når din mand ikke vil medvirke. Men det er et håndfast bevis for at du vil ud af ægteskabet, og kan bruges til at få ham ud, når han ikke vil flytte frivilligt. Når dit job er bundet til din adresse er der næppe nogen tvivl om at du vil få tilkendt retten til boligen.

Jeg vil kraftigt råde dig til at få hjælp, fx hos mødrehjælpen: https://moedrehjaelpen.dk/separeres-ell ... adgivning/

men allerbedst hos en advokat. Hvis din indtægt er under 299.000/år kan du søge om fri proces, dvs. du skal ikke betale din advokat til separationssagen selv.
http://www.civilstyrelsen.dk/fri_proces ... elser.aspx
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar