Lidt i tvivl...

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mamichula
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.07.2007 20:05:44

Lidt i tvivl...

Indlæg af Mamichula » 14.02.2014 18:02:35

Hej med Jer!

Jeg har i mange år "været med på en kigger", men nu er det mig, som har brug for et godt råd.

Min mand og jeg har været gift i 7 år, har en datter på 4 år og for 4 måneder siden fik min mand permanent opholdstilladelse.
Sagen er nu den at jeg/vi, efter nogle måneder med tilbagevendende ægteskabelige problemer, har valgt at min mand flytter i et stykke tid, så vi ka finde ud af, hvor vores ægteskab er på vej hen.
Vi har ikke tænkt os at blive skilt,- i hvert fald ikke før vi er 100% sikre på, om det er det vi ønsker.
MEN, nu sidder jeg så allerede og får paranoia og tænker, om det i US øjne er "opsigtsvækkende" at min mand får ny adresse 4 måneder efter han har fået permanent opholdstilladelse!?!
I bund og grund skal de jo ikke blande sig i, om vi vælger at bo hver for sig, men man ved jo aldrig med dem! Jeg aner heller ikke om de overhovedet får besked om, når han (måske bare for en periode) flytter?!?

Håber der er et klogt hoved der kan komme med et svar, da jeg synes at tankerne snurrer rundt i hovedet på mig.
På forhånd tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Lidt i tvivl...

Indlæg af mh1 » 14.02.2014 22:24:29

Permanent er permanent - så længe man ikke begår grov kriminalitet eller rejser ud af DK i så lang en periode at opholdstilladelsen bortfalder. En uofficiel separation har ingen som helst betydning, så sov du bare roligt hvad lige det angår :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Mamichula
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.07.2007 20:05:44

Re: Lidt i tvivl...

Indlæg af Mamichula » 15.02.2014 09:19:59

Tusind tak for dit svar mh!
Jeg var bare bange for at US måske havde lov til at blande sig, når nu det var så kort tid efter at min mand havde fået permanent opholdstilladelse.
Man er ikke mere forpligtiget til at informere dem om fraflytning osv., vel??

Rigtig god weekend!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lidt i tvivl...

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2014 10:00:16

Der kan skrides ind, hvis din mand har opnået PUT på baggrund af falske oplysninger. Altså hvis du f.eks. har skrevet under på, at I stadig boede sammen, da han søgte, men dette ikke var tilfældet. Hvis I ikke har givet falske oplysninger i ansøgningen, har I ikke gjort noget forkert og har derfor heller ikke noget at frygte.

Mamichula
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.07.2007 20:05:44

Re: Lidt i tvivl...

Indlæg af Mamichula » 15.02.2014 10:18:44

Nej, vi har ikke oplyst noget som ikke passede!
Det er først nu at vi har taget beslutningen om at han flytter.

Jeg vidste bare ikke, hvor emsige US er, og om de overhovedet "holder øje" EFTER man har opnået POT.

Skal vi oplyse dem om flytningen?? Eller kan de rende og hoppe? :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Lidt i tvivl...

Indlæg af fundiver199 » 15.02.2014 14:42:39

Din mands opholdstilladelse er ikke længere betinget af samliv med dig, så nej han behøver ikke oplyse sin adresse til US. De kan ikke "rende og hoppe", men de har ikke nogen sagsbehandling, de skal foretage i forhold til din mand, og har derfor ikke brug for at vide, hvor han bor.

Hvis de er "emsige" og ønsker at starte en undersøgelse af, om I har givet falske oplysninger, så lad dem dog gøre det. I har jo ikke noget at frygte, når I har "rent mel i posen".

Jeg tvivler dog på, at de har personaleressourcer til at starte sådanne undersøgelser alene på baggrund af, at I flytter fra hinanden relativt kort tid efter, at din mand har fået PUT. Men hvis de får et tip fra jeres nabo om, at I ikke har boet sammen de sidste 4 år, så vil de da sikkert undersøge det.

Mamichula
Indlæg: 8
Tilmeldt: 20.07.2007 20:05:44

Re: Lidt i tvivl...

Indlæg af Mamichula » 16.02.2014 10:07:17

Min tvivl var kun i forhold til det med, om det var for hurtigt at flytte efter 4 måneder.
Vi har altid boet sammen og gør det også stadig, indtil min mand finder et sted at bo. Dét er jo en hel udfordring i sig selv!
Tak for Jeres svar.

Besvar