opholdstilladelse og værnepligt

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Majken yildirim
Indlæg: 8
Tilmeldt: 02.10.2013 22:00:28

opholdstilladelse og værnepligt

Indlæg af Majken yildirim » 04.11.2013 22:18:44

Nu tænker jeg langt ud i fremtiden - min tyrkiske mand har endnu ikke fået hans opholdstilladelse. MEN hvordan fungerer det med hans værnepligt. Værnepligten i Tyrkiet er jo 12 mdr. Vil det sige, at hvis han har en dansk opholdstilladelse, at han så mister den ved at tage tilbage til Tyrkiet og udføre hans værnepligt eller findes der undtagelser for sådanne situationer.
Min mand mener ikke der er undtagelser, da værnepligt i Tyrkiet, officielt er frivilligt. Sjovt, at de kalder det frivilligt, når de unge mænd bliver tvunget til det og endda hentet af hæren, hvis ikke de møder op, men det er jo en hel anden debat.

På forhånd tak

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: opholdstilladelse og værnepligt

Indlæg af mh1 » 05.11.2013 14:23:26

Værnepligt er ikke frivillig - det er der ingen pligter der er.

Han kan betale sig til at slippe, når han har opholdstilladelse uden for Tyrkiet (dövizle askerlik). Det koster 6.000 Euro.

Hvis han gerne vil aftjene den, så har det ingen indflydelse på hans opholdstilladelse, det står udtrykkeligt i Udlændingeloven:

"§ 17. En opholdstilladelse bortfalder, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark. Tilladelsen bortfalder endvidere, når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end 6 på hinanden følgende måneder. Er udlændingen meddelt opholdstilladelse med mulighed for varigt ophold, og har udlændingen lovligt boet mere end 2 år her i landet, bortfalder opholdstilladelsen dog først, når udlændingen har opholdt sig uden for landet i mere end 12 på hinanden følgende måneder. I de nævnte tidsrum medregnes ikke fravær på grund af værnepligt eller tjeneste, der træder i stedet herfor."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar