Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mor på 21
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.08.2013 15:42:31

Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af mor på 21 » 30.10.2013 13:13:17

Hej alle. i må på forhånd undskylde min meget negative tone!
Søgte i maj månede efter de svenske regler om familie sammenføringen til manden.. vi har endda et barn sammen og han havde opholdt sig i sverige fra 2011-2013(maj) men fik afslag på asyl. så søgte vi forfra. ONLINE, via hans hjemland irak, vi har en datter som er 13 mdr idag. nå men. Han var til interview d. 26/6 og vi fik et brev omkring vi havde fået beviljet förttur(komme frem i køen pga. vores datter). min man fik så tildelt et visum til at blive og vente sammen med os. så han kom hjem til sverige d. 2/9-2013 .. og i august lovede hans såkaldte sagsbehandler at give mig en samtale (DET ENESTE VI MANGLER) i slutningen af september, som hun så 2 uger efter ændre og siger at det 100 procent bliver i høsten ergo oktober, da jeg var i tvivl og spurgte hvilken månede hun mente det var.!!
så siden sen august har jeg INTET hørt. INGEN TAGER TELEFONEN, INGEN SVARER PÅ EMAILS, INGEN BREV, INGENTING!
7 måneders ventetid står der hvis man søger fra hjemlandet online. vi fik endda förtur! så tager vi til migrationsverket i håb om nogle svar og lidt ro i hjertet.. 13-14 mdr ventetid? DET KAN DE DA IKKE VÆRE BEKENDT! . Blev ekstrem frustreret og gjorde meget klart for hende i receptionen at det umuligt kan gælde os der har søgt i maj og fået bekræftet flere gange at vores sag vil blive behandlet før/omkring oktober.
Har prøvet at klage til lederen for migrationsverket i malmø men ingen svar. emails sender jeg hver uge uden nogle form for respons. HVOR ER MINE RETTIGHEDER BLEVET AF?! :(

Kan nogle henvise mig til andre jeg kan klage hos.. Ombudsmanden fungerede heller ikke (ingen svar)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2013 14:01:08

Migrationsverket kæmper for øjeblikket med meget store sagsdynger. Bla. fordi der i 2012 og 2013 er kommet cirka 15.000 asylansøgere til Sverige fra Syrien. Og Migrationsverket har ikke fået bevilling til at ansætte ekstra personale til at behandle de mange ekstra ansøgninger. Eller i hvert fald ikke nok til, at det har kunnet undgås, at der opstår lange ventetider.

Det nytter ikke noget, at du bliver vred på de ansatte. For det er ikke deres skyld, og de er sikkert i forvejen ved at gå ned med stress pga. den enorme arbejdsbyrde. Som jo i øvrigt kun bliver større af, at ansøgerne hele tiden ringer for at spørge om, hvorfor deres sag ikke er færdigbehandlet.

Det svarer lidt til, at nummer 45 kunde i køen til kassen i Netto råber op om, at det f…….. er for dårligt, at han skal vente så længe, og hvorfor bliver der ikke åbnet nogle flere kasser? Hvis alle de ansatte sidder ved kasserne i forvejen og knokler løs, så kommer der ikke andet ud af dette end en masse dårlig stemning, stress og dårligt arbejdsmiljø for de ansatte.

Så spis en tålmodighedspille og glæd jer over, at I er sammen i Sverige. Det er vel trods alt det vigtigste her og nu. Og hvis I er så utilfredse med de svenske myndigheder, kan I jo flytte til enten Danmark eller Irak, hvis I mener, at det er bedre at bo i et af de to lande. Hvis du er danske statsborger og har egen indtægt f.eks. fra et job i Danmark eller fra dansk SU, kan du flytte tilbage til Danmark og tage din mand med dig efter EU-reglerne. Se under ”rådgivning”, ”flytte tilbage til Danmark”.

mor på 21
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.08.2013 15:42:31

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af mor på 21 » 30.10.2013 16:48:05

fundiver199 skrev:Migrationsverket kæmper for øjeblikket med meget store sagsdynger. Bla. fordi der i 2012 og 2013 er kommet cirka 15.000 asylansøgere til Sverige fra Syrien. Og Migrationsverket har ikke fået bevilling til at ansætte ekstra personale til at behandle de mange ekstra ansøgninger. Eller i hvert fald ikke nok til, at det har kunnet undgås, at der opstår lange ventetider.

Det nytter ikke noget, at du bliver vred på de ansatte. For det er ikke deres skyld, og de er sikkert i forvejen ved at gå ned med stress pga. den enorme arbejdsbyrde. Som jo i øvrigt kun bliver større af, at ansøgerne hele tiden ringer for at spørge om, hvorfor deres sag ikke er færdigbehandlet.

Det svarer lidt til, at nummer 45 kunde i køen til kassen i Netto råber op om, at det f…….. er for dårligt, at han skal vente så længe, og hvorfor bliver der ikke åbnet nogle flere kasser? Hvis alle de ansatte sidder ved kasserne i forvejen og knokler løs, så kommer der ikke andet ud af dette end en masse dårlig stemning, stress og dårligt arbejdsmiljø for de ansatte.

Så spis en tålmodighedspille og glæd jer over, at I er sammen i Sverige. Det er vel trods alt det vigtigste her og nu. Og hvis I er så utilfredse med de svenske myndigheder, kan I jo flytte til enten Danmark eller Irak, hvis I mener, at det er bedre at bo i et af de to lande. Hvis du er danske statsborger og har egen indtægt f.eks. fra et job i Danmark eller fra dansk SU, kan du flytte tilbage til Danmark og tage din mand med dig efter EU-reglerne. Se under ”rådgivning”, ”flytte tilbage til Danmark”.

Dette har intet med at jeg hverken er taknemlig eller har tålmodighed. Det har meget at gøre jeg vil have kontakt til sagsbehandleren og ingen giver mig svar. og jeg har ret til at synes det er uretfærdigt at vi venter og kører efter reglerne men nu bliver man skubbet væk og står med et stort spørgsmålstegn. og jeg er udmærket klar over det ik er de ansattes skyld. men det for dårligt jeg ik har hørt noget i så lang tid.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2013 17:06:43

Men hvorfor vil du have kontakt, og hvad er det, du gerne vil vide? Ingen på Migrationsverket kan jo fortælle dig andet og mere end, at de ikke har haft tid til at behandle sagen endnu, fordi de har behandlet en masse andre sager.

Så hvorfor skal de bruge tid på at snakke med dig eller svare på dine emails, når de alligevel ikke har noget meningsfyldt at fortælle dig? Er det ikke bedre, at de bruger deres begrænsede ressourcer på at behandle de mange ansøgninger, så både I og andre kan få svar?

Hvis jeg var leder af Migrationsverket og skulle vælge mellem at sætte 3 af mine medarbejdere til at bruge al deres tid på at svare på mails og telefonopringninger fra utålmodige ansøgere, eller at behandle ansøgningerne, så ville jeg da også vælge det sidste.

Jeg kan sagtens forstå, at man bliver fustreret af at vente. Men din frustration og vrede løser ikke nogen som helst problemer.

mor på 21
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.08.2013 15:42:31

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af mor på 21 » 30.10.2013 17:14:52

fundiver199 skrev:Men hvorfor vil du have kontakt, og hvad er det, du gerne vil vide? Ingen på Migrationsverket kan jo fortælle dig andet og mere end, at de ikke har haft tid til at behandle sagen endnu, fordi de har behandlet en masse andre sager.

Så hvorfor skal de bruge tid på at snakke med dig eller svare på dine emails, når de alligevel ikke har noget meningsfyldt at fortælle dig? Er det ikke bedre, at de bruger deres begrænsede ressourcer på at behandle de mange ansøgninger, så både I og andre kan få svar?

Hvis jeg var leder af Migrationsverket og skulle vælge mellem at sætte 3 af mine medarbejdere til at bruge al deres tid på at svare på mails og telefonopringninger fra utålmodige ansøgere, eller at behandle ansøgningerne, så ville jeg da også vælge det sidste.

Jeg kan sagtens forstå, at man bliver fustreret af at vente. Men din frustration og vrede løser ikke nogen som helst problemer.
1


Det er mange forskellige spørgsmål jeg ligger inde med. men fx er 1 af dem. at min mands visum udløber til december. han er her dog stadig lovligt efter indtil vi nu får svar. men må jeg så gerne tage ham med til dk og fejre nytår efter hans visum er udløbet. fik af vide af tvivlsomme kilder at det måtte jeg . men vil sikre mig. samt vide hvornår der er mulighed for at blive behandlet. jeg er da ligeglad om det er så i maj mdr de får tid, men sp længe ma ved hvornår man cirka kan regne med at høre fra dem.
13-14 mdr er for dårligt. 2015 før hans sag bliver behandlet? vi mangler en enkel samtale. alt andet er slut.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af skaanebo » 30.10.2013 18:14:25

Han kan ikke rejse rundt inden for Schengen uden enten gyldigt visum eller opholdskort, så han må altså blive i Sverige indtil videre.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2013 18:24:05

Men der er jo ingen fast grænsekontrol internt i Schengen. Så hvis det er meget vigtigt at komme til Danmark for eksempelvis at fejre nytår, så kan man jo vælge at tage chancen og håbe på, at man ikke bliver stoppet undervejs og sendt tilbage til Sverige. Der skulle efter sigende være op til flere tusinde personer, der rejser frem og tilbage over Øresundsbroen hver dag uden gyldigt visum eller opholdstilladelse.

mor på 21
Indlæg: 23
Tilmeldt: 17.08.2013 15:42:31

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af mor på 21 » 30.10.2013 18:32:05

fundiver199 skrev:Men der er jo ingen fast grænsekontrol internt i Schengen. Så hvis det er meget vigtigt at komme til Danmark for eksempelvis at fejre nytår, så kan man jo vælge at tage chancen og håbe på, at man ikke bliver stoppet undervejs og sendt tilbage til Sverige. Der skulle efter sigende være op til flere tusinde personer, der rejser frem og tilbage over Øresundsbroen hver dag uden gyldigt visum eller opholdstilladelse.
Migrationsverket har givet os grønt kort til at rejse derover påbesøg hos min familie, da jeg er dansk statsborger. det sagde e lidt ældre mand i receptionen til os var iorden. derfor er vi i tvivl om det også galdte uden visum.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af fundiver199 » 30.10.2013 18:37:57

Det er ikke Migrationsverket, som står for kontrollen med udlændinges ophold i Danmark. Det er det danske politi.

Dream Girl
Indlæg: 30
Tilmeldt: 03.09.2012 17:22:11

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af Dream Girl » 20.12.2013 16:33:25

Hvor kan man læse reglerne ?? Og hvem skal man kontakte for at få besvarede sine spørgsmål? Min mand og jeg vil nemlig os meget hellere holde jul og nytår i danmark!! Vi har søgt om FS under de svenske og EU regler og min mands visum er udløbet.... så vi er lidt tvunget til at blive i sverige :( Men kunne godt tænke mig at ringe og snakke med en eller bare læse et sted om d på nettet!
:) :) :) :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2013 17:00:31

Din mand har ikke et gyldigt visum / opholdskort og kan derfor ikke lovligt rejse til andre lande i Schengen området end Sverige. Længere eller mere indviklet er historien ikke. At man så kan vælge at blæse på reglerne og gøre det alligevel, er noget andet.

Men ellers er svaret, at du kan læse om reglerne for kortvarige besøg i Danmark her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/visum.htm

Dream Girl
Indlæg: 30
Tilmeldt: 03.09.2012 17:22:11

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af Dream Girl » 20.12.2013 17:11:27

Hvad kan det få af konsekvenser, hvis man gør det alligevel? :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Vred på Migrationsverket!!!!!!!!

Indlæg af fundiver199 » 20.12.2013 17:55:23

Man kan blive bedt om at rejse hjem til Sverige. Og måske få en bøde el. Og hvis man ikke kan dokumentere, hvem man er, og at man bor lovligt i Sverige, kan man også blive tilbageholdt med henblik på udsendelse til ens hjemland.

For at det danske politi kan vide, at de kun behøver sende en til Sverige og ikke hele vejen til eksempelvis Vietnam eller Tanzania, må man medbringe sit pas og sin kvittering for ansøgt EU-opholdskort og gerne rejse sammen med sin danske ægtefælle, der ligeledes medbringe legitimationspapirer f.eks. sit svenske personnummerbevis. En kopi af vielsesattesten gør det nok heller ikke nogen skade at medbringe.

Besvar