Skilsmisse efter flytning til DK fra SE

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
adama
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21.05.2012 11:52:10

Skilsmisse efter flytning til DK fra SE

Indlæg af adama » 08.10.2013 12:50:37

Hej ÆUG

Jeg er blevet separeret for et år siden.
Jeg boede i Malmø med min eks, og ægteskabet var på det tidspunkt registreret i Sverige.
Ved separationen flyttede hun tilbage til sit hjemmeland(USA), og Jeg tilbage til Danmark.
Jeg valgte, at tillade hende at søge om separation i hendes hjemmeland for at gøre det nemmere for hende. Der har dog været nul kontakt imellem os i al den tid, og jeg har intet fået af hende vedrørende skilsmissen.

Jeg kan se at ægteskabet aldrig har været registreret i selve Danmark, da det står anført at jeg er ugift.

Er der nogen herinde der ved, hvad man kunne gøre, da jeg ikke vil have nogle komplikationer senere hen, dvs. at vi forbliver gifte i et andet EU land.

Skal skilsmissen ansøges i Danmark eller i Sverige ?

På Forhånd Tak

Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Skilsmisse efter flytning til DK fra SE

Indlæg af skaanebo » 08.10.2013 12:55:35

Du bør naturligvis få ægteskabet registreret i det danske folkeregister. Og så kan du jo sidenhen begære skilsmisse i Danmark.

adama
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21.05.2012 11:52:10

Re: Skilsmisse efter flytning til DK fra SE

Indlæg af adama » 08.10.2013 13:02:34

Det kunne jeg selvfølgelig godt. Det er fornylig at jeg har fundet ud af, at ægteskabet ikke er registreret i DK.
Hvor længe vare det inden det er officielt, da separationen i princippet har varet siden sidste år og jeg har haft ingen form for kontakt med hende.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse efter flytning til DK fra SE

Indlæg af mh1 » 08.10.2013 16:38:24

Det tager ikke lang tid at få registreret ægteskab - og det BURDE i øvrigt være registreret, når det er i Sverige. Få en udskrift fra skatteverket på den civilstand du har i Sverige og gå til borgerservice med den, så vil du blive registreret på stedet.

Dernæst kan du gå til statsforvaltningen med dit separationspapir, og søge om skilsmisse på grundlag af det.

Hvis du mener, at du ikke har noget skriftligt på at I er separeret, så må du starte med at søge separation - eller du kan vente endnu et år, hvorefter du kan blive direkte skilt pga. at I ikke har levet sammen i 2 år.

http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8660
mh
Rådgiver for ÆUG

adama
Indlæg: 14
Tilmeldt: 21.05.2012 11:52:10

Re: Skilsmisse efter flytning til DK fra SE

Indlæg af adama » 08.10.2013 16:51:27

Hej ,

Det eneste som jeg har fået, er en separations meddelelse fra USA, hvor der står anført at hun har søgt om skilsmisse. Og at separationen er foregået sidste år. Det er dog noget tid siden. Mit gæt ville være, at hun ikke vil sende mig papirerne selvom hun fik skilsmissen udført i USA.

Kunne sådan en dokumentation af separationen være gyldig i Danmark ?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse efter flytning til DK fra SE

Indlæg af mh1 » 09.10.2013 08:51:26

Måske - det afhænger jo i høj grad af, hvor officielt udseende den er. Dog ville jeg være mere sikker, hvis du havde fået en med en apostille på, men det er måske muligt at fremskaffe en ny kopi med det?

Hvad apostille er, kan du læse her:http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... estemplet/

OBS :!:
Apostille gives af det land, hvor dokumentet er udstedt, så du skal have apostillen fra USA (ambassaderne giver ikke apostiller, i hvert fald ikke de europæiske), og du kan ikke få en på det dokument du har, da de ikke må være udstedt for mere end 3 mdr. siden, før de stemples med apostillen.

Men prøv uden i første omgang. Det kan være statsforvaltningen accepterer det, du har.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar