Hvor er ÆUG?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hvor er ÆUG?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.09.2013 13:53:46

Det følgende kommer ikke fra mig selv, men fra en mand, som er helt ny i det at søge familiesammenføring. Han er dybt frustreret over, at reglerne for familiesammenføring skal være så rigide, som de nu en gang er, men han har samtidig en kritik af ÆUG, som han mener lever i sin egen osteklokke. Forstået på den måde, at foreningen ikke er pro-aktiv i offentligheden hver gang der dukker sager op i dagspressen, hvor folk er kommet i klemme i reglerne, men i stedet holder sig "isoleret" på sin hjemmeside og facebookgruppe. Han mener det er vigtigt, at medierne bliver pløjet igennem og at ÆUG så ofte som muligt går i pressen og forklarer offentligheden, hvordan de forskellige krav påvirker dem der søger. Han fik selv et chok, da han fandt ud af, hvor rigide reglerne er, og han har aldrig hørt om ÆUG, før jeg nævnte det for ham. Og han spurgte retorisk: Hvad har ÆUG opnået på de 15 år, foreningen har eksisteret?

Jeg måtte medgive, at ÆUG desværre ikke er så aktive udadtil, som man sikkert kunne ønske. Den norske søsterorganisation, Grenseløs Kjærlighet, som kun har eksisteret i 2-3 år, og som også kun virker ved frivillig, ulønnet arbejdskraft, arbejder helt bevidst pro-aktivt, således at hver en sag, som popper op i de landsdækkende norske medier, får en kommentar med på vejen i offentligheden. På det trin må det indrømmes, at de norske jenter har formået at overhale ÆUG med flere længder.

Hvordan mener manden så, at man kan gå ud i offentligheden? Han foreslår sådan noget som læserbreve eller at kontakte journalister, som hjertens gerne vil skrive artikler om, hvordan reglerne for familiesammenføring påvirker de par, der søger herom. Samtidig hermed, bør ÆUG, ifølge ham, tage aktiv direkte kontakt til de personer, som medierne beskriver er kommet i klemme på den ene eller anden måde i udlændingereglerne.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.09.2013 14:01:53

Jeg lægger dette ud til offentlig skue, dels for at medlemmerne kan give deres holdning til kende, om hvorvidt manden har ret i sin kritik eller ej, dels for at få en generel debat om, hvilken kurs ÆUG bør have fremadrettet (dette kan så være et emne på næste generalforsamling i foreningen), og sidst men ikke mindst, en kommentar fra bestyrelsen på kritikken.

En af de seneste sager fra pressen, har jo været den om Kenneth Iversen fra Aarhus, hvis vietnamesiske hustru er blevet udvist, fordi han har modtaget revalideringsydelse. Ydelsen fik han før han mødte hende, skal det lige tilføjes, lige som det hører med til hans historie, at Indvandrerrådgivningen (mod behørig betaling) havde sagt til ham, at den ydelse ikke står i vejen for en familiesammenføring. I hans sag har ÆUG som forening været aldeles tavs i offentligheden. Jo, sagen har været heftigt debatteret på facebook-gruppen og sikkert også her på hjemmesiden, men foreningen har ikke taget turen i pressen og forklaret sammenhængen i det her. De har heller ikke taget kontakt direkte til Kenneth Iversen. Det ville jo ellers være oplagt ifølge min gode ven.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Anne Alver
Indlæg: 127
Tilmeldt: 19.06.2008 09:19:09
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af Anne Alver » 03.09.2013 17:55:46

Manden du har snakket med, har jo ret et stykke af vejen, og vi arbejder på i bestyrelsen at gøre noget mere ved det.
Men vi kommer skam i medierne og arbejder også på at gøre det endnu mere. Vi har en lang liste af medlemmer, som gerne vil interviewes af pressen, og når vi får henvendelser fra pressen, sender vi mails ud og prøver at finde nogle personer, som de gerne vil interviewe.
Medierne bestemmer jo selv, hvad de vil bringe, og når der er "en sag" som optager dem, og de vil høre vores mening om, skal det ofte foregå lige med det samme, fordi de har deadlines, der skal overholdes, når det f.eks. er til nyhedsudsendelse om aftenen. Det er ikke altid, vi kan nå at finde relevante personer, og det er heller ikke altid, at de personer fra bestyrelsen, der gerne vil lade sig interviewe, selv har mulighed for at udtale os.

Udover det er vi ved at forberede nogle "præsentationer" , der bla. kan bruges til at holde foredrag, hvilket vi også har gjort flere gange. Vi er blevet inviteret af interesseorganisationer, til at komme og fortælle, og vi kan også være mere proaktive ved at have nogle ting klart og få gå ud og finde nogen sels, der vil høre os fortælle.
Vi vil også have noget "pressemateriale" klart på et tidspunkt.

Man skal også huske på at pressen jo ikke ubetinget går efter sandheden eller gør efter at oplyse folk om, hvordan virkeligheden er. De ønsker måske bare at bidrage til det kaos, der er i forvejen.

Med hensyn til at kontakte de, som kommer i medierne - uden om ÆUG, ved jeg ikke hvor vidt det skulle fungere rent praktisk. Vi kan sagtens bruge flere frivillige, og der kunne være nogen, der måske syntes at lige præcis den opgave ville være interessant for dem? :D Nogen gange ville det så kunne lade sig gøre, at få kontakt og komme med vores udtalelser.

Når vores "pressemateriale" er færdiglavet, vil vi også hurtigere have noget klart, som flere frivillige kan bruge. Man skal huske på, at der er mange regler at holde styr på, og jo helst skal fortælle korrekt om, hvordan det forholder sig, plus statistik-materiale, som jo også er noget, der ændrer sig løbende. :!:

Vi kommer også til at få et telefonnummer/system, som pressen kan bruge for at komme hurtigere i kontakt med os - end de kan via vores sider og email. Der har tidligere været et telefonnummer, men de daværende bestyrelsesmedlemmer blev nærmest jagtet af pressen og gik ned med stress, så derfor blev det lukket. :shock:

ÆUG har været i medierne masser af gange, både TV, filmprojekter, Radio og aviser, men derfor er det jo ikke ensbetydende med at vores medlemmer, hverken nye eller gamle, eller Hr. og Fru Jensen har bemærket det. De fleste mennesker fæstner sig jo ved det, de interesserer sig for, og rigtig mange interesserer sig ikke for Familiesammenføringsregler mv. før de selv kommer i situationen eller kender nogen der gør.

Hvad ÆUG har opnået i vores levetid, blev der også spurgt. Vi har opnået at hjælpe rigtig mange mennesker. Både med vores rådgivning via vores sider, email og telefon. Vi har hjulpet mange med at skrive deres klagesager, hvis de har fået afslag. Vi har opnået at oplyse en masse mennesker, om de regler, der løbende bliver ændret og deres negative sider for danskerne.

Vi har holdt møder, og sammenkomster, musikarrangementer og meget mere. Vi har også deltaget i andres arrangementer, som gadefester, demonstrationer og Creative Circle som havde udvalgt os til deres "emne" for 2 år siden, hvor unge kreative talenter under uddannelse skulle lave PR-materiale om ÆUG. Det var flere hundrede deltagere, som hørte på os og vores situation.

Vi har også gennem tiden skrevet breve til forskellige politikere med oplysninger om vores medlemmers situation. Vi giver også spørgsmål til folketingspolitikere, som de så kan stille i folketinget. Vi har skrevet adskillige høringssvar, når der har været nye lovforslag. Vi har gransket mange love, danske, EU og menneskeretiigheder og gør det stadig. Når EU-kommisionen kommer med en afgørelse indenfor vores område, har vi sat os ind i det og kommunikerer det så videre. Det er ikke altid reglemagerne i Danmark bare følger trop, når der kommer sådan nogle afgørelser. Derfor arbejder vi på at holde dem i ørerne.

Vi har også et samarbejde med US, hvor vi kommer med vores input til forbedringer, f.eks. hvis de har fejlinformeret på nyidanmark.dk eller deres personale giver forkerte oplysninger til vores medlemmer. :!:

Vi har skam også skrevet læserbreve til aviser, men aviserne optager kun de læserbreve, de synes om, så det er ikke alle læserbreve, der bliver udgivet. Vi har også afholdt læserbeve-kurser, for at klæde folk bedre på til at skrive læserbreve.

Vores nuværende formand arbejder på at få etableret en metode til at styre en masse flere frivillige, til at lave en masse aktiviteter. Vi få bestyrelsesmedlemmer kan ikke lave alle de opgaver, som ville være rigtige gode for vores organisation at kunne sætte i gang og løbende blive ved med. Vi har masser af gange fået frivillige til at deltage, men de skal organiseres og "plejes" for ellers mister de lysten.

Alle er mere end velkomne til at deltage i arbejdet for at opnå ÆUGs formål.

Christin@
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21.04.2012 08:25:15

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af Christin@ » 03.09.2013 19:36:28

Jeg er helt enig med Anna Alver. At tale med pressen er ikke altid så lige til, for det er vigtigt at vi ikke får sagt noget forkert. At pressen skulle være "mere end villig" til at bringe vores mening og historier er absolut heller ikke min erfaring. Vi arbejder på at pressen skal få lettere adgang til bestyrelsen, men det har jo kun virkning hvis der er interesse for at kontakte os :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af mh1 » 04.09.2013 10:22:03

Jeg har det lidt sådan, at hvis 'nogen' synes at 'nogen' skulle gøre 'noget', så skulle vedkommende SELV blive til denne 'nogen' og SELV gøre 'noget'.

Det lyder lidt for mig som om manden bare har behov for at skyde skyld på 'nogen' - og derfor jo naturligvis helst ikke selv være 'nogen'.
mh
Rådgiver for ÆUG

Hoppe
Indlæg: 16
Tilmeldt: 27.10.2011 09:43:52

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af Hoppe » 04.09.2013 12:18:20

kære ,kære mh.

Manden har jo ret,du skal år tilbage hvor ÆUG var på banen,f-eks. I Bolettes tid.

Når det så er sagt,vil jeg gerne sige at det er ikke så ligetil og nemt som brugerne måske

tror,læser at de arbejder på det,hvilket er dejligt ,der skal godt nok noget planlægning

til og frivillige der vil tage imod skraldet der vil komme,når de fremfører problematikken :) ,Måske en dag? :) .Mvh.Hoppe

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.09.2013 13:22:31

mh,

Jeg kan berolige dig med, at manden selv har været politisk aktiv engang, og er i gang med at løbe noget aktivistisk igang, for at få de her oplysninger ud til den almindelige borger. Så jeg er på ingen måde enig i din udlægning af 'noget/nogen'.

I facebookgruppen, hvor jeg har lagt et link til nærværende tråd, er der også et par stykker, der har skrevet, at i stedet for at kritiserer, kunne manden jo selv starte. Han er som sagt igang, dog ikke i ÆUG-regi. Jeg vil prikke til ham ved førstkommende lejlighed, og dels give ham en udskrift af Annes svar herover, dels tilbyde ham at komme ind under ÆUGs paraply og måske være tovholder på det projekt, han efterlyser.

Jeg finder det på ingen måde odiøst, at man nogle gange får et spark bagi. Han kender ikke ÆUG vanvittigt meget for nuværende, så han ser tingene udefra. Der er det han spørger: Hvor er ÆUG, når det brænder? I den seneste sag fra Aarhus, har ÆUG faktuelt været aldeles tavs i offentligheden, og der kunne han godt bruge, at ÆUG kom mere ud af busken og deler den viden de har i stedet for ene og alene at holde sig isoleret på hjemmesiden og facebook-gruppen. Jeg synes personligt det er en fair kritik at komme med udefra. For der er jo noget om det han siger. Det er ikke kritik for kritikkens egen skyld. Havde det været det, havde jeg lukket ørene.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at tingene ikke ændres over en nat. Ting tager tid. Og i de senere år har fokus været på rådgivning af medlemmerne, mens den opsøgende del har været sat lidt i baggrunden. På den ene side kan det sagtens lade sig gøre, at spille på flere heste samtidig (med henvisning til den norske søsterorganisations erfaringer), på den anden side handler det også om, at finde de rette personer til opgaven. Det sidste kan være svært. Specielt hvis folk er bange for, at hvis deres navne sættes i forbindelse med noget aktivisme på et eller andet område, så kan de have en frygt for, at blive dårligere behandlet af myndighederne i forhold til folk, som bliver stående på dørmåtten uden at sige et ord. For mig at se en uberettiget frygt, om end den faktisk findes blandt mange mennesker.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 10:55:12

Det er rigtigt, at ÆUG ikke har været ret meget i medierne i år. Men til gengæld synes jeg, vi var ganske meget i medierne i 2011 og 2012. F.eks. var vi i landsdækkende TV adskillige gange, herunder i landsdækkende nyhedsudsendelser. Og vi var hoveddrivkraften bag, at Kristelig Dagblad sidste sommer skrev om de problemer, som vores medlemmer oplevede ifm. EU-familiesammenføringssager.

Jeg synes, det er en god ide at prøve at være lidt mere opsøgende og ringe til journalister, der har bragt artikler. Man skal dog være klar over, at selv om vi gør det, så er det ikke sikkert, at avisen har lyst til at bringe endnu en artikel om den samme sag med udtalelser fra ÆUG. Det kan jo være, de synes, at sagen ikke kan ”bære” mere end den/de artikler, der allerede har været.

Journalister vil helt generelt gerne selv bestemme, hvad de skriver om. Det er en del af deres faglige stolthed. Og derfor er det lettere sagt end gjort at ”sætte en dagsorden” i medierne. Bestyrelsen i ÆUG har et par gange udsendt pressemeddelelser, men det resulterede i 0 artikler og 0 telefonopkald fra interesserede journalister, der gerne ville vide mere. Og det er klart, at så gider vi ikke spilde tiden på at prøve igen for 3. gang.

Mht. læserbreve er det lidt det samme. Jeg har selv i årenes løb skrevet 3-4 kronikker og sendt dem til diverse danske aviser. Men samtlige er blevet afvist, hvilket jo også er aviserne gode ret. De har ikke plads til at bringe alt, hvad de modtager. Og for at sige det, som det er: Når man har brugt så meget tid uden resultat, så gider man ikke prøve igen for 5. gang.

Her hører det også med til historien, at udlændingedebatten i Danmark efterhånden har kørt i det meste af 20 år. Så det er ikke så nyt og spændende mere, hverken for bestyrelsesmedlemmerne i ÆUG eller for pressen. Her er det nok lidt anderledes i Norge, hvor de først for få år siden er begyndt at få regler, der virkelig generer binationale par, som gerne vil bo sammen. Jeg gætter på, at der i ÆUG´s første leveår var langt mere aktivitet med at skrive læserbreve mm, end der er i dag. Og større chance for at få dem optaget i aviserne.

ÆUG arbejder også på at forbedre medlemmernes vilkår på andre måder end ved at komme i medierne. Vi afgiver høringssvar, når der er væsentlige ændringer af Udlændingeloven, og vi har utallige gange henvendt os direkte til bla. politiske ordførere på udlændingeområdet med ideer og forslag. Vi har også siden den nuværende regerings tiltræden haft et ret tæt samarbejde med Enhedslistens udlændingepolitiske medarbejder, idet Enhedslisten pt. er det eneste parti i Folketinget, der både sympatiserer med og ”frit” kan arbejde for ÆUG´s sag.

ÆUG gjorde sidste år en kæmpe indsats for at prøve at få ændret eller lempet lige netop ”3-års reglen”, men desværre var der ikke vilje hertil i regeringen. Så der er nok også grænser for, hvor meget det flytter på den situation, at medierne fortæller om en vietnamesisk kvinde fra Aarhus, der ikke kan blive familiesammenført med sin danske mand, fordi han har modtaget revalidering, før de mødtes.

En anden ting, som ÆUG har arbejdet meget med, er at forbedre den oplevelse, som medlemmerne har, når de skal have deres ansøgning behandlet hos Udlændingestyrelsen. ÆUG har gennem flere år haft en løbende ”kritisk” dialog med ledelsen i Udlændingestyrelsen om deres sagsbehandling, som efter min vurdering klart har medvirket til forbedringer, der i dag kommer rigtig mange medlemmer til gode.

ÆUG har dog et generelt problem med et for lavt aktivitetsniveau, som bla. blev drøftet på sidste generalforsamling. I bestyrelsen har vi for flere år tilbage erkendt, at foreningens helt store svaghed er, at vi er for dårlige til at organisere arbejde, der udføres af frivillige, og/eller som kræver mere end en persons medvirken (projekter).

Konsekvensen af det er, at det meste arbejde i foreningen udføres af bestyrelsesmedlemmerne. Og at de eneste aktiviteter, der fungerer, er dem, som en enkelt person kan sidde derhjemme og udføre alene uden behov for at koordinere eller mødes med andre. F.eks. har ÆUG to frivillige, der passer telefonrådgivningen hver uge, og det fungerer fint, fordi de kan udføre arbejdet selv uden behov for koordinering med andre. På tilsvarende vis bliver rådgivningsmails besvaret, der bliver udsendt nyhedsbreve, og hjemmesiden bliver vedligeholdt.

Men alt, hvad der har karakter af projekter, og som kræver deltagelse af mere end en person – ja det halter. På sidste generalforsamling fik bestyrelsen mandat til at ansætte en lønnet ”frivillig koordinator”, og vi har netop færdiggjort et stillingopslag. Det er vores håb, at når/hvis vi finder den rette person til den opgave, så vil det være muligt at øge aktivitetsniveauet i foreningen ved i højere grad at inddrage frivillige uden for bestyrelsen i foreningens arbejde.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2013 11:51:51

Hvad angår Kenneth Iversens sag, er jeg enig i, at den ville have været god for ÆUG at komme i medierne med. Så det er lidt ærgerligt, at TV2 ikke kontaktede os. Og at vi heller ikke var opmærksomme på sagen og kontaktede dem.

Eller at der i hvert fald ikke kom nogen TV-optræden ud af kontakten. For jeg tror faktisk, at jeg har talt i telefon med 1-2 journalister om sagen, omend jeg må være ærlig at sige, at det er svært at huske præcis hvilke sager, man har talt med hvilke journalister om.

Til gengæld kan jeg ikke se, hvorfor ÆUG skulle kontakte Kenneth Iversen, når han ikke selv har henvendt sig til foreningen og bedt om vores hjælp. Parret får allerede assistance fra både en advokat, en landsdækkende TV-kanal og en borgmester for en stor provinsby. Så jeg har mere end svært ved at se, hvad ÆUG skulle kunne gøre for dem, som ikke bliver gjort allerede af andre.

Her må jeg også sige, at parrets situation med al respekt ikke er anderledes eller værre end den, som 100-vis af andre par befinder sig i hvert år. Og mange af disse par har ikke indflydelsesrige kontakter, der kæmper for deres sag. Så jeg synes, det er betydeligt mere relevant, at ÆUG koncentrerer sig om at hjælpe dem, der ikke bliver hjulpet af andre, herunder af journalister i medierne.

Hvad angår den politiske del af sagen, bekræfter denne artikel vist meget godt, hvad jeg skrev. Nemlig at der ikke er vilje i regeringen til at lave loven om:

http://www.tv2oj.dk/artikel/179060:Aarh ... l-laves-om

”Forslaget får dog en helt anden modtagelse af ham, som alle forsøger at lægge pres på, nemlig justitsmini-ster Morten Bødskov (S). Han vil ikke gå med til en ændring af reglerne.

- Det kan regeringen ikke støtte. Det kan regeringen ikke, fordi regeringen ikke har tænkt sig at ændre på reglerne om familiesammenføring, siger justitsminister Morten Bødskov (S) til TV 2 | ØSTJYLLAND.”


Det interessante ved Morten Bødskovs svar er, at det ikke indeholder nogen form for begrundelse eller argumentation. Men det er jo sådan, at politik er. Hvis man har 90 mandater bag sig, behøver man ikke at argumentere for sin lovgivning. Så kan man bare vedtage den. Og hvis folk er utilfredse, kan de stemme på nogle andre næste gang.

Det er sådan, demokratiet fungerer. Og jeg tror, det er vigtigt, at folk gør sig klart, at demokrati ikke sikrer, at de beslutninger, der træffes, er rimelige eller giver mening. Demokrati sikrer kun, at flertallet får sin vilje. Og i Danmark har det længe været sådan, at flertallet ønsker ”stram udlændingepolitik”. Hvilket også er tilfældet i de fleste andre europæiske lande.

Så ÆUG´s sag er desværre en kamp op ad bakke. Det kommer man ikke uden om.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.09.2013 13:31:07

Tak for svarene. Jeg giver det hele videre til ham. Så må han gøre sig sine egne overvejelser derfra.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af fundiver199 » 10.09.2013 06:02:37

Den pågældende person (jeg er næsten sikker på, det må være ham ud fra Kims beskrivelse) har også skrevet vrede mails til både ÆUG`s rådgivning og ÆUG`s medlemsservice.

Historien er kort fortalt, at hans kone var gift med en anden dansker, som hun ikke er sammen med mere. Og hendes opholdstilladelse nåede så at blive inddraget, før de kunne nå at gifte sig og søge om en ny her i Danmark. Så altså måtte hun en tur hjem, fordi man skal have "lovligt ophold" for at søge i Danmark.

Vel hjemme valgte hun så at søge om visum i stedet for familiesammenføring. Og fik afslag, fordi hun skrev i ansøgningen, at formålet med rejsen var at søge familiesammenføring med sin nye danske mand. Og hvis man skriver det, får man at vide, at man skal søge fra hjemlandet.

Den pågældende har løbende fået svar på flere spørgsmål fra vores rådgivning. Og han mener nu, at ÆUG har ydet ham "elendig rådgivning", fordi vi ikke har fortalt ham, hvordan hans kone skulle udfylde visumansøgningsblanketten. Men sagen er, at det har han slet ikke spurgt om.

For at være helt ærlig kan han rende mig et vist sted. Han har fået svar på sine spørgsmål uden at betale en krone for det af personer, der bruger deres fritid på at hjælpe andre. Og i sidste instans er det altså ens eget ansvar at sætte sig ind i reglerne, så man ikke lander "skævt".

Desuden kan jeg ikke med min bedste vilje se, at det er Verdens største problem, at han må undvære sin kone i 3 måneder, medens hun får behandlet en ansøgning om opholdstilladelse. Sådan er det jo f.eks. også for alle svenskere, der gifter sig med en udlænding. Og langt de fleste af ÆUG´s medlemmer har prøvet at være adskilt fra deres ægtefælle.

Så hele hans holdning virker for mig at se meget forkælet og selvcentreret. Og hvis han ikke mener, at han kan bruge ÆUG til noget, ja så klarer ÆUG sig nok også uden ham.

Men jeg håber da, at han får held med sin rasende 1-mands kamp for at få ændret lovgivningen. Uanset om man arbejder for dette i ÆUG-regi eller på anden måde, kan det jo næsten kun gavne foreningens sag.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af fundiver199 » 10.09.2013 09:38:13

Når ovenstående er sagt har jeg dog fundet anledning til at tilføje et nyt afsnit til ÆUG´s vejledning om visum, som beskriver den "fælde", det pågældende par havnede i, så andre forhåbentlig kan undgå at gentage deres fejl.

Og det er jo desværre lidt sådan det er. ÆUG´s vejledninger er blevet til over en periode på mange år og ofte ud fra dårlige erfaringer, som medlemmer og brugere har haft. Så den pågældende kan jo trøste sig med, at han og konen har medvirket til yderligere forbedring af ÆUG´s i forvejen gode vejledninger.

Men selvom informationen ikke var at finde i ÆUG´s vejledning om visum, var den altså ikke så svært tilgængelig. I de danske myndigheders officielle vejledning om at søge visum til Danmark står der nemlig som noget af det allerførste:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/visum/

”Formålet med et visum er, at man kan besøge Danmark og/eller de andre Schengenlande i en kortere periode. Hvis man ønsker at opholde sig i Danmark i længere tid, skal man ansøge om en opholdstilladelse. Når myndighederne behandler ens visumansøgning, vurderer de derfor, om der er risiko for, at man ønsker at tage fast eller længerevarende ophold i Danmark eller i de øvrige Schengenlande uden lovligt grundlag. Hvis det vurderes at være tilfældet, vil man få afslag. Det gælder fx, hvis man søger om opholdstilladelse og visum samtidigt, eller hvis man allerede har en verserende ansøgning om opholdstilladelse.”

Så igen er det først og fremmest sig selv, man må ”takke”, hvis man er kommet til at gå galt i byen i en situation som denne. Men det er selvfølgelig lettere og mere bekvemt at skyde skylden på andre.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af fundiver199 » 10.09.2013 10:35:59

For at vende tilbage til spørgsmålet om, hvad ÆUG bør bruge sine begrænsede ressourcer på, så mener jeg faktisk personligt, at man godt kan argumentere for, at det i den nuværende situation kan være et fornuftigt valg ikke at bruge ret meget tid på hverken mediearbejde eller politisk lobbyisme.

For som jeg tidligere har skrevet, er der helt klart ikke politisk vilje i regeringen til at gennemføre ændringer i Udlændingeloven ud over dem, der blev aftalt i regeringsgrundlaget, og som de efterhånden næsten er færdige med.

Så hvad skal det nytte, at ÆUG (og andre) hopper op og ned og fortæller om, hvor fjollet og urimeligt det er, at Kenneth Iversens kone ikke kan få opholdstilladelse, fordi han har været på revalidering inden for de sidste 3 år? Loven bliver jo alligevel ikke lavet om.

Så man kan sagtens argumentere for, at ÆUG gør langt mere nytte for medlemmerne ved at ”leve i en osteklokke”, som han kalder det, og fokusere på at forbedre vores vejledninger, vores rådgivning og vores hjemmeside.

Og det næste, ÆUG kunne kaste sig over, hvis vi havde ressourcer til det, kunne måske være de problemer, som folk oplever, når opholdstilladelsen først er givet. Som f.eks. at finde arbejde i Danmark, at få anerkendt deres uddannelse og så videre. Eller måske fokus på de kulturelt betingede problemer, der kan opstå i bikulturelle ægteskaber. Eller flere sociale arrangementer for medlemmerne, hvis det er det, der er ønske om. Eller noget helt fjerde.

Den pågældende har tilsyneladende en politisk baggrund. Og derfor undrer det mig egentlig lidt, at han ikke forstår den landspolitiske situation i Danmark. En situation hvor den nuværende statsministers parti i mindst 15 år har måttet ”forsvare” sig imod vælgerflugt til højre-partier, der bla. har slået sig op på modstand mod indvandring til Danmark.

Man kan mene meget om Morten Bødskov og hans arrogance. Men han er nu engang ansat som ”gærdevogter”. Og ledelsen i hans parti vurderer helt klart, at enhver snak om yderligere lempelser i Udlændingeloven vil koste dem endnu flere stemmer, end de allerede har tabt. Så derfor bliver alt afvist, som de ikke i forvejen har lovet deres regeringspartnere i de to andre partier.

Og den barske sandhed er jo, at såfremt Morten Bødskovs politiske modstandere kommer til magten igen, når der skal være valg om senest 2 år, så bliver situationen for ÆUG´s medlemmer helt sikkert ikke bedre. Den bliver næsten stensikkert meget værre, end den er nu.

Så i stedet for at være så utilfreds og kritisk, kunne man jo også vælge at glæde sig over de trods alt store forbedringer, der er sket i vores medlemmers vilkår som følge af, at vi fik en ny regering for 2 år siden. Forbedringer der meget konkret giver sig udslag i, at såfremt US fortsætte med at arbejde i samme tempo året ud, så vil der i 2013 blive givet flere tilladelser til FS end i noget andet år siden 2001. Og cirka 70% flere, end der blev givet i 2011, som var det sidste år under den gamle regering.

Og hvad mon oppositionens ledere vil sige, når de ser de tal? Jeg gætter på, at de i kor vil fortælle om, hvordan regeringen har åbnet en ”ladeport” til Danmark, og hvordan denne ”ladeport” vil blive lukket igen, hvis folk stemmer oppositionen tilbage til magten. Så jeg kan faktisk godt forstå, at Morten Bødskov ikke har lyst til at lempe reglerne yderligere, så længe hans parti og regering kæmper med elendige meningsmålinger.

Og hvis man tror på, at udlændingepolitik stadig spiller en afgørende rolle for, hvor folk sætter deres kryds, er det måske i virkeligheden ikke engang i vores medlemmers interesse, at de gør det? For hvad nytter det med yderligere lempelser, hvis det hele bliver rullet tilbage igen 2 år senere og erstattet af stramninger i stedet?

Det kan man jo også tænke lidt over.

Osvald
Indlæg: 33
Tilmeldt: 28.09.2007 12:42:20
Geografisk sted: Denmark

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af Osvald » 12.09.2013 14:14:29

Spørgsmålet fangede min nysgerrighed.

Først og fremmest er jeg fuld af forståelse for dem der har skrevet om at foreningen prioriterer andre opgaver højer end pressekontakten og forsøg på at påvirke samfundsdebatten via medierne.

Såfremt ÆUG vælger at bruge flere kræfter på samfundsdebatten og medierne er det vigtig vi husker at have et enkelt og klart budskab, som medlemmerne bakker op om (hvilket jo kan blive svært, da vi heldigvis er forskellige individer). Hvad skal vi blive enige om? (retorisk spørgsmål :D )
1) Reglerne for FS må ikke blive strammere! (for uambisøst for de fleste medlemmer)
2) Reglerne for FS skal væk! (for urealistisk?, men dog foreningens formål)
3) Hvorfor skal der være så mange regler og begrænsninger for FS når den udgør så lille en procentdel af indvandringen? (lidt martyr-agtig og det spørgsmål er der helt sikkert en del "samfundsdebatører" der gerne vil have mulighed for at svarer på :twisted:

Den næste bliver at finde en eller flere som brænder for opgaven, som brænder igennem på skærmen, som formulerer sig klart, skarpt og præcist, som kan "vinde over" Pia K. i en direkte duel, etc. samt stiller op 24/7. Der er ingen point i at forsøge at leverer et budskab, hvis man ikke kan OG vil leverer det.

Derefter handler det om at vurderer om man kan trænge igennem med sit budsakb og påvirke samfundet i den rigtige retning eller om mediedebat om emnet vil påvirke samfundet i en uønsket retning.

Sagt med andre ord er det ikke helt enkelt at fastlægge en pressestrategi og uden en sådan bliver gennemslagskraften måske meget lille og i værste flad katastrofal.

Ud over disse tanker/indspil, så synes jeg det er urimeligt at påstå at ÆUG ikke har opnået at påvirke reglerne i den rigtige retning. ÆUG har måske ikke opnået at påvirket særlig meget direkte via medierne, men arbejdet med høringssvar og den direkte kontakt til politikere har da medført enkelte skridt i den rigtige retning. Resultaterne kan sådan set direkte findes i foreningens formålsparagraffer og hvad den arbejder for: pointsystemet er ikke længere et krav for FS (kan slettes i pkt 4), aktivt medborgerskab er ikke længere et krav for permanent opholdstilladelse (kan slettes i pkt 6), dobbeltstatsborgerskab bliver forhåbentlig snart muligt (så kan helt pkt 9 slettes), m.v.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvor er ÆUG?

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2013 15:23:09

Tak for en god og konstruktiv kommentar. Jeg er helt enig i, at en forening som vores er nødt til at have en pressestrategi og et klart budskab, hvis medieoptræden skal nytte noget.

Desuden er det klart, at budskabet naturligvis skal være i overensstemmelse med foreningens formålsparagraf, der lyder som følger:

"ÆUGS FORMÅL

At sikre danske borgeres ret til frit at vælge deres ægtefælle og bo sammen i Danmark uanset ægtefællens nationalitet.

At sikre en ordentlig og human behandling under processen med at søge visum og opholdstilladelse til udenlandske ægtefæller og deres børn.

At bidrage til at skabe respekt omkring dansk-udenlandske ægtepar."


I praksis er det bestyrelsen, der fortolker formålsparagraffen og "styrer", hvilket budskab foreningen går ud med i medierne. Pt. er der valgt 3 personer fra bestyrelsen som talsmænd for foreningen.

De 9 punkter, der står under "vi arbejder for" samt de 3 punkter under "vi tager afstand fra" er et udtryk for den nuværende bestyrelses fortolkning af, hvordan vi bedst arbejder for medlemmernes interesser inden for foreningens formålsparagraf. Og dermed er det også styrende for, hvilke budskaber vores pressetalsmænd må gå ud i medierne med.

Nogle af de 9 punkter følger ret entydigt af formålsparagraffen og herunder især "At sikre danske borgeres ret til frit at vælge deres ægtefælle og bo sammen i Danmark uanset ægtefællens nationalitet." Grundlæggende forhindrer denne del af formålsparagraffen, at ÆUG´s talsmænd nogensinde offentligt kan udtrykke støtte til nogen form for restriktioner på retten til familiesammenføring, da disse jo alle og hver især kan forhindre netop dette.

Andre af de 9 punkter følger ikke direkte af formålsparagraffen og er dermed et udtryk for den nuværende bestyrelses holdning til, hvad der må antages at være i medlemmernes interesser. Og kan dermed også ændres en gang i fremtiden af en kommende bestyrelse.

I princippet kan man diskutere, om ikke foreningens formålsparagraf burde udvides på en generalforsamling til også at omfatte de vilkår, man har, når man først har fået opholdstilladelse i Danmark.

Når bestyrelsen har fundet det nødvendigt at nedskrive de 9 "vi arbejder for" punkter, skyldes det således bla., at der har været megen offentlig debat om regler for permanent opholdstilladelse og dansk statsborgerskab samt diverse optjeningsordninger til den ene og anden offentlige ydelse.

Og formålsparagraffen i sig selv kan ikke bruges til at udlede, hvad ÆUG som forening skal mene om disse ting. Men samtidig forekommer det i hvert fald for mig indlysende, at dette er ting, der i høj grad berører medlemmerne, og som det ville være yderst mærkværdigt, om ÆUG ikke som interesseorganisation havde en holdning til.

Besvar