Skilsmisse og ufødt barn

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
anjabekker
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26.04.2011 21:15:05

Skilsmisse og ufødt barn

Indlæg af anjabekker » 27.08.2013 21:22:17

Hjælp mig
Har virkelig brug for nogle gode råd


Min mand vil skilles og vil rejse ud af dk hurtigst muligt..

Vi har et barn på vej ventes i april og han er her på opholdstilladelse familie sammenførelse 1 omgang. Vi skulle søge igen i februar..

Han vil ikke kendes ved barnet og vil ikke anerkende forsørger pligt, han mener ikke han kan have noget at gøre med barnet..

vi skal jo igennem en seperation og vi vil så være skilt i marts.. Han vil ingen kontakt have med mig og derfor vil jeg ingen adr kunne få så der kan ikke blive sendt breve til ham..

Hvordan med faderskabet når barnet bliver født han vil jo ikke have noget at gøre med det men hvis man ikke kan få kontakt med ham hvad sker der så hvis jeg siger faderen er ukendt..

Han vil ikke og kan ikke forsørge barnet som jo er lov både i Marokko og i Dk så jeg vil naturlig gerne have det særlige tilskud...

Er der nogen der kan hjælpe mig med det rent juridiske i min meget dårlig situation???

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og ufødt barn

Indlæg af mh1 » 28.08.2013 03:49:02

Hvis I er separeret ved barnets fødsel og din mand ikke vil skrive under på faderskabet (han kan måske ændre mening om det), så må du anlægge en faderskabssag. Om muligt bør du allerede nu sikre dig DNA-materiale fra ham - hans tandbørste, fx.

Du skal endelig ikke hævde, at du ikke kender dit barns far, for det giver bøder foruden problemer i fremtiden.

Du kan læse om faderskab her: http://www.familiestyrelsen.dk/boern/faderskab/
http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4617
mh
Rådgiver for ÆUG

anjabekker
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26.04.2011 21:15:05

Re: Skilsmisse og ufødt barn

Indlæg af anjabekker » 28.08.2013 10:09:26

Jeg har læst alt om faderskab men da han jo nægter kontakt til mig hvad hjælper det så med en faderskabs sag, han vil jo ikke kunne møde op i danmark i en evt faderskabs sag..
han vil også nægte at forsørge barnet. Kan jeg gøre noget for at sikre at han ikke evt senere. Han er jo muslim så man kan aldrig vide...

Han kan jo ikke skrive under da han ikke er i landet og han vil rejse rundt så ingen fast adr.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse og ufødt barn

Indlæg af mh1 » 28.08.2013 16:26:39

Selvfølgelig kan der anlægges en faderskabssag selv om han rejser og ikke har tænkt sig at have fast adresse - det SKAL jo gøres.

Et barn har ret til at vide, hvem dets forældre er, og det gøres der så meget for at sikre.

Du vil ikke skulle betale for en faderskabssag, så du skal ikke bekymre dig om den del.

At han nægter at betale børnebidrag kan du springe op og falde ned på: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=4611

Du kan søge om børnebidrag hos statsforvaltningen, og du vil få normalbidrag, uanset om dit barns far gider svare eller ej. Det udlægges af det offentlige, og kommer til at stå som din mands gæld til det offentlige DK.

Fortsætter han med sin nuværende opførsel vil han næppe have nogen som helst chance for at få del i forældremyndigheden, selv om hovedreglen er at han får det, når I er gift nu.

Du bør dog for din og barnets skyld sikre dig papir på at du er ene-forældremyndighedsindehaver.

Din situation er så speciel, at der ikke umiddelbart er nogen regel som kan bruges for spørgsmålet om forældremyndighed, derfor kan der evt. skulle en retssag til. Hvis din indtægt er lav, vil du kunne få fri proces, dvs. gratis advokat, til en evt. retssag.

Det er også tilrådeligt, at du laver et børnetestamente: http://www.familieadvokaten.dk/emner/445.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar