Rejse mens man søger om forlængelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Rejse mens man søger om forlængelse

Indlæg af Thomas77 » 13.08.2013 09:17:45

Min kones opholdstilladelse udløber 15. januar 2014.

Vi vil gerne rejse til hendes hjemland Peru 9. december 2013, og hun vil gerne retur 1. marts, for at undgå den triste danske vinter.

Det er anden gang vi skal til at forlænge den midlertidige opholdstilladelse, vi har 2 børn på hhv. 3 og 0 år. Begge med dansk statsborgerskab.

Jeg regner med at rejse tilbage til DK primo januar, mens hun bliver i Peru med børnen til primo marts.

Vi kan først søge om forlængelse 2 måneder før opholdstilladelse udløber, dvs. 15. november. Jeg regner ikke med at der kommer svar før vi rejser, og slet ikke at et nyt opholdskort kommer.

Når hun kommer hjem vil hendes opholdskort være udløbet, og vi vil selvfølgelig søge om forlængelse før vi tager afsted.

Vil en tilbagerejsetilladelse løse vores problem, og vil den blive givet uden problemer ?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Rejse mens man søger om forlængelse

Indlæg af skaanebo » 13.08.2013 10:32:22

Ved ansøgning om forlængelse af opholdstilladelse burde det være en formssag at få en tilbagerejsetilladelse.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Rejse mens man søger om forlængelse

Indlæg af DBS » 13.08.2013 13:05:09

Og det er jo også det de skriver på nyidanmark:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergs ... adelse.htm
En udlænding, der har indgivet ansøgning om forlængelse af sin opholdstilladelse, kan som udgangspunkt få en tilbagerejsetilladelse i sit pas medmindre, der er oplysninger i sagen, der tyder på, at opholdstilladelsen ikke kan forlænges.
mvh DBS

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Rejse mens man søger om forlængelse

Indlæg af Thomas77 » 13.08.2013 13:43:32

Tak for svar.

Den side kunne jeg ikke finde på nyidanmark, da jeg kiggede.

Så er vores plan at søge om forlængelse den 15. november, og så søge om tilbagerejsetilladelse samtidig. Eller senest inden vi rejser.

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Rejse mens man søger om forlængelse

Indlæg af Thomas77 » 15.08.2013 21:33:47

Ja nu troede jeg lige det var så simpelt.

men det gør sig lidt besværligt af at min kone har skiftet navn og taget mit efternavn. Hendes gamle pas udløber december 2014 med det gamle navn i.

Perus ambassafe i Stockholm siger at det tager minimum 3 måneder at lave et nyt pas, måske 4 måneder. Til den tid ville vi jo gerne befinde os i Peru.

Hvis vi søger om forlængelse i november med det gamle pas (som er med hendes gamle navn), kan vi kun få forlænget til september 2014, hvis det overhovedet accepteres efter navneskifte.

Perus ambassade kan lave et pas med gammelt navn på en måned. Men vil udlændigeservice acceptere et nyt pas med gammelt navn? og så er der flybilletter. Kan man booke flybillet med et gammelt navn? det er måske flyselskabet der skal svare på det, og ikke æug.

Hvad gør vi? Laver hendes navn om til det gamle navn igen, og får et nyt pas på en måned?

Thomas77
Indlæg: 67
Tilmeldt: 15.03.2009 13:11:21
Geografisk sted: Vestegnen

Re: Rejse mens man søger om forlængelse

Indlæg af Thomas77 » 16.08.2013 11:40:16

Jeg var så heldig at komme igennem til Udlændingeservice, og de sagde at vi blot skulle anføre at det nye pas var bestilt i ansøgningen om forlængelse.

Så var der ingen problemer.

Og så måtte vi købe flybilletter i det gamle navn.

Vi skulle bare tjekke med Perus ambassade om hun kunne bruge det gamle pas i perioden fra hun bestilte det nye til hun får det nye.

Besvar