Udstationering

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Udstationering

Indlæg af villum » 16.07.2013 13:38:24

Jeg bor i Danmark med min vietnamesiske kone, som for 2 1/2 år siden blev familiesammenført efter EU reglerne. Min koner læser på universistetet og vi har en søn på knap et år.

Jeg overvejer i øjeblikket at skifte til et job, der indebærer at jeg skal til Vietnam i 6 måneder. Ideen er at familien skal med, men at min kone skal fortsætte sine studier og rejse til Danmark for at tage eksaminer midtvejs i forløbet.

Min nye arbejdsgiver ser gerne at vi opholder os i Vietnam i over 183 dage, således at der er tale om en reel udstationering og jeg ikke længere er skattepligtig i Danmark. Jeg har dog lidt svært ved at overskue konsekvenserne af dette.

Jeg kan læse på nyidanmark.dk at man efter 2 års ophold i Danmark kan opholde sig op til 12 måneder i udlandet uden at miste sin opholdstilladelse, så jeg regner egentlig ikke med at der er nogen ko på isen der.

Men jeg er i tvivl om hvorvidt min kone mon kan fortsætte sine studier mens vi er afsted - og jeg ved ikke hvor jeg skal henvende mig for at finde ud af det? Jeg ved desværre af erfaring at man ikke kan regne med at universiteterne har styr på reglerne for tredjelandsborgere med EU opholdtilladelse.

Jeg spekulerer også på om sådan et ophold mon kunne have andre konsekvenser, som jeg ikke lige har tænkt over?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Udstationering

Indlæg af mh1 » 16.07.2013 17:19:03

Når først man er indskrevet på uni, kærer de sig ikke om, hvor i Verden man opholder sig, hvis ikke der er mødepligt på de fag, man følger. No problem.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar