Skilsmisse - hvilke juridiske forpligtigelser?

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mirtris
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01.01.2012 19:35:36

Skilsmisse - hvilke juridiske forpligtigelser?

Indlæg af mirtris » 02.07.2013 18:38:42

Kære Alle.
Jeg vil høre om man nogen kan hjælpe mig med nogle spørgsmål.
(1) Hvis man skal skilles/gå fra hinanden efter at være blevet FS, hvilke juridiske forpligtigelser har jeg så som den danske partner?
(2) Jeg ved jo, jeg er økonomisk ansvarlig for min mand. Skal jeg fx betale hans hjemtransport, hvis han vælger at forlade Danmark?
(3) Udover selvfølgelig at notificere US om, at vi går fra hinanden, er der så andet jeg skal huske på?
(4) Min mand har ikke taget den obligatoriske danskprøve endnu, som han skal tage og bestå inden 1. september, men er jeg forpligtiget til at betale den, selvom vi går fra hinanden nu?

Jeg vil selvfølgelig min mand det godt, men vil bare lige høre, hvad jeg rent faktisk er forpligtiget til juridisk (kontra det jeg føler mig moralsk forpligtiget til).

Hilsen
Den forvirrede

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvilke juridiske forpligtigelser?

Indlæg af mh1 » 02.07.2013 22:50:41

1) Du er ikke mere oekonomisk ansvarlig for din mand, end han er for dig. Der er ligestilling mellem aegteaeller i DK. Den gensidige forsoergelsespligt bortfalder, saa snart man bliver separeret/skilt. Man kan blive paalagt at betale aegtefaellebidrag, men kun hvis den anden aegtefaelle kraever det, og visse betingelser er opfyldt. Herunder ses paa begges oekononmi, varighed af aegteskab mv.

2) Du har (formodentlig) stillet oekonomisk garanti, og den vil kommunen have ret til at goere indhug i, hvis din mand soeger om kontanthjaelp, og den ret har de selv om I bliver skilt.

Det er fsv. op til dig, om du vil betale din mands hjemrejsebillet. Hvis ikke du goer, saa kan det taenkes at myndighederne vil laegge ud for billetten og hente pengene i din garantisum. Altsaa betaler du indirekte.

3) Du behoever ikke at fortaelle US at I bliver skilt, det faar de automatisk besked om fra statsforvaltningen.

4) Du er ikke forpligtet til at betale.

Jeg kan anbefale at du laeser dig frem paa statsforvaltningens hjemmeside (googl 'statsforvaltning') og evt. ogsaa henvender dig til den naermeste gratis retshjaelp og faar raadgivning om separation og skilsmisse.
mh
Rådgiver for ÆUG

mirtris
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01.01.2012 19:35:36

Re: Skilsmisse - hvilke juridiske forpligtigelser?

Indlæg af mirtris » 05.07.2013 20:22:41

Kære MH.
Tusind tak for dine svar. Nu har jeg besøgt KBH's retshjælp, som du også anbefaler. Jeg spørger så til det her med formuefælleskab ved ægteskab. Jeg har læst flere steder, at når man har været gift under 5 år, og at der er en "skævridning" ift. hvad man hver især har bragt med ind i ægteskabet, så skal man ved en bodeling nødvendigvis ikke dele 50/50. De fortæller mig så, at det PASSER IKKE. At selvom man har været gift et minut og så vil skilles, så deler min helt lige medmindre man har aftalt særeje i en ægtepagt. Hvad er op og ned her? Er det evt noget du ved noget om?
KH

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvilke juridiske forpligtigelser?

Indlæg af mh1 » 06.07.2013 01:18:53

Dem, som er rådgivere hos de forskellige retshjælpskontorer er som hovedregel kandidatstuderende, dvs. de har 'kun' en bacheloruddannelse at trække på.

Din rådgiver har så været lige lovlig hurtig på aftrækkeren, og det står jo ligefrem i loven (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=137685 Lov om ægtefælleskifte m.v.):
"Kortvarigt ægteskab
§ 61. Har en ægtefælle indbragt den væsentligste del af fællesboet på den måde, der fremgår af § 60, og vil en ligedeling være åbenbart urimelig, navnlig fordi ægteskabet har været kortvarigt og uden økonomisk fællesskab af betydning, kan det ved skifte i anledning af separation, skilsmisse eller bosondring efter anmodning bestemmes, at boets deling skal finde sted således, at § 60 anvendes, i det omfang dette findes begrundet."
mh
Rådgiver for ÆUG

mirtris
Indlæg: 22
Tilmeldt: 01.01.2012 19:35:36

Re: Skilsmisse - hvilke juridiske forpligtigelser?

Indlæg af mirtris » 25.07.2013 20:01:26

Kære Mh.
Tak for endnu. Det var også den paragraf, jeg havde læst om. Vil du egentlig anbefale mig at alliere mig med en advokat eller tror du det er lige ud af landevejen at ansøge om skilsmisse (ala "bare" at søge på statsforvaltningens hjemmeside)? - føler jeg bør gøre et eller andet for at sikre mine rettigheder bedst muligt, men måske er det ikke så kompliceret som jeg tror. Det skal siges at min mand aldrig har haft indtægt i DK og jeg har betalt for vores liv sammen siden vi mødte hinanden - og jeg mener derfor en 50/50 bodeling ville være helt galematias. Kan mærke jeg er lidt angst ved det hele idet min mands opførsel bliver mere og mere bizar. :(

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmisse - hvilke juridiske forpligtigelser?

Indlæg af mh1 » 25.07.2013 22:11:33

Hvis du vil have skaevdeling af boet, saa er det nok noedvendigt med en advokat. Ellers faar du det kun, hvis din mand er villig til at gaa med til det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar