Har brug for list hjaelp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LouiseB1
Indlæg: 14
Tilmeldt: 08.07.2008 08:39:52

Har brug for list hjaelp

Indlæg af LouiseB1 » 08.07.2008 09:35:27

Ok her kommer mig og min mands historie og bagefter tonsvis af spoergsmaal... haaber i kan hjaelpe mig

Mig og min mand (egypter) har boet sammmen 2 aar i egypten nu. Vi er saa smaat ved at indse vores femtidsmuligheder er begraenset her og har derfor besluttet at flytte vaek. Jeg er selv 23 og min mand er 21 hvilket betyder at Danmark er udelukket *suk* :roll: :roll:

Vi har bestemt os for at tage paa ferie til Danmark i 3 maaneder nu her (hvis vi faar visum selvfoelgelig), og derefter kunne vi godt taenke os at flytte til Sverige..

Min plan er at han tager tilbage til Egypten efter de 3 maaneder hvor jeg bliver 2-3 maaneder mere (for at opspare nogle kontanter til at starte i sverige). Derefter vil jeg tage ned til min mand og IGEN soege om 3 maaneders turist visum til Danmark som saa skulle afholdes 3-4 maaneder efter vi har ansoegt. Mens dette turist visum bliver behandlet ville jeg saa flytte til min far i sverige (jeg er halvt svensk), finde job og arbejde 3 maaneder saa jeg kan fremvise de 3 loensedler jeg kan se er et krav. Naar min man saa ankommer til danmark paa sit schenken visum ville vi tage baaden til sverige og derefter soege om opholdstilladelse til ham gennem EU reglerne..

her kommer saa spoergsmaalene:

1) Er det tilladt for os at soege Opholds tilladelse til min mand i sverige mens han er paa et turist visum til Danmark (schenken?)
2) Er det forstaaet ret, at hvis vi soeger i henhold til EU reglerne saa har min man ret til at opholde sig i sverige indtil man har faaet ja eller nej?
4) Naar jeg skal bevise jeg har en bolig er det saa ok at vi bor C/O hos min far hvis han skriver paa et stykke papir hvad jeg betaler i husleje etc?
5) Hvis min mand faar opholdsholdstilladelsen har han saa oejeblikkelig ret til at arbejde i Sverige, eller skal vi soege om arbejdstilladelse separat?
6) Hvordan foregaar skattesystemet i sverige? er det ligesom i Danmark hvor du har et skattekort som du giver din arbejdsgiver, og hvis du har for meget saa faar du tilbage?

Haaber paa lidt hjaelp.... Flere spoergsmaal kan opstaa :D

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 08.07.2008 09:48:52

1 + 2. Ja, hvis I benytter EU-reglerne kan ansøgningen indgives, mens han opholder sig i Sverige, og han får processuelt ophold, indtil ansøgningen er færdigbehandlet.


4 (hvad blev der af spørgsmål nr. 3??). Afhænger af størrelsen på din fars bolig. Der bør være tale om mindst en treværelses lejlighed, så I kan få jeres eget rum.

5. Ja, opholdstilladelse indebærer også en arbejdstilladelse.

6. Mere eller mindre, ja. Men hvis din far er svensk kan han nok bedre forklare dig, hvordan det fungerer.

LouiseB1
Indlæg: 14
Tilmeldt: 08.07.2008 08:39:52

Indlæg af LouiseB1 » 08.07.2008 09:59:03

Hej Skaanebo

Tak for svarene.. aner ikke hvor nummer 3 blev af :D Min far bot i et hus med 4 vaerelser + stue, spisestue og koekken... Vi ville kunne faa foerste etatge for os selv, saa gaar ud fra at den er ok...

dit svar pa 1+2 betyder at han godt maa soege i sverige selvom turist visumet egentlig var til Danmark (men stadig schenken)??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 08.07.2008 11:20:27

Ja, et Schengen-visum udstedt af Danmark gælder også til ophold og besøg i Sverige, og man kan sagtens indgive ansøgning om opholdsbevis efter EU-reglerne, mens man opholder sig i Sverige på et Schengen-visum.

Din fars hus lyder til at være stort og rummeligt - så ingen problemer der.

LouiseB1
Indlæg: 14
Tilmeldt: 08.07.2008 08:39:52

Indlæg af LouiseB1 » 08.07.2008 14:45:51

Skaanebo du er altsaa en redning, og efter at kigge paa de diverse posts jamen saa er du lidt af en sverige expert.. Og med visdom kommer byrden :D :D det betyder du lige faar nogle flere spoergsmaal

1) lad os sige at vi har boet i sverige i et par aar. Manden har faaet sit opholdskort og vi har begge arbejde. Hvis jeg saa bliver gravid og skal paa barsel gaar jeg ud fra at jeg kan faa barsel penge, men hvad med ham?? vil han kunne gaa paa barsel i nogle uger? hvordan er reglerne normalt med det?

2) efter han har faaet opholdskort kan vi saa rejse (paa ferie)?? Ved at vi kan i schenken, men hvad hvis vi ville f.eks. 2 uger paa ferie til hans hjemland??

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 08.07.2008 16:03:50

1. Du kan læse om danske og svenske barselsregler stillet op over for hinanden her

http://www.oresunddirekt.com/article.as ... e&id=34612

Du kan også besøge http://www.forsakringskassan.se

2. Udenlandsophold har ingen betydning for opholdstilladelsen i Sverige, når blot de er under seks måneders varighed - altså ingen problemer i at tage på ferie.

Besvar