Kan min kæreste få permanent opholdstilladelse ???

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anjadk
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17.06.2013 21:08:45

Kan min kæreste få permanent opholdstilladelse ???

Indlæg af Anjadk » 17.06.2013 21:25:24

Hej

Jeg håber I kan gør mig lidt klogere mht til min kærestes situation.

Han har haft tidsbegrænset opholdskort som han fornyere hver 2. År.
Han kom til Danmark i 2003 i forbindelse med familiesamføring og efter 2 børn blev de skilt.

Han har tidligere været selvstændig i 5 år, men efter et uheld (arbejdsskade) hvor han er fuld uarbejdsdygtig og delvis handicap. Siden 2010 har han derfor været på kontanthjælp/sygemeldt og ender nok med en førtidspension ifølge kommunen.

I de 3 år har han fået gæld til SKAT pga børnebidrag, SKAT kræver dog ingen penge af ham så længe han er på kontanthjælp har de sagt. Men gælden vokser jo ....

Hvordan er det i sådan en situation, når man faktisk ikke kan arbejde, studere osv pga en arbejdsskade som er anerkendt af ASK. ?

Kan han på nogen måde ( regler) få permanent opholdstilladelse ?

Håber nogen kan hjælpe mig med at finde ud af det :)

Tak

Anja..

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan min kæreste få permanent opholdstilladelse ???

Indlæg af mh1 » 18.06.2013 04:07:50

Han kan ikke få det lige nu. Tidligst, når det er tre år siden han sidst fik kontanthjælp, og han skal ENTEN have fået eftergivet gælden til det offentlige, ELLER være begyndt at afdrage den.
mh
Rådgiver for ÆUG

Anjadk
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17.06.2013 21:08:45

Re: Kan min kæreste få permanent opholdstilladelse ???

Indlæg af Anjadk » 18.06.2013 17:18:35

Hej

Tak for svar.

Men den opholdstilladelse som han har nu skal fornyes hver 2 år, men fra tidspunktet hvor han ansøger til han får svar går der 1 år. Og når den endelig er fornyet, ja så starter han med at søge på ny igen efter 6 mdr. Og sådan fortsætter det....

Kan man ikke få det i flere år ad gangen? Så den kun skal fonyes f.eks hver 5-6 år? Så man ikke hele tiden skal tænke på det.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Kan min kæreste få permanent opholdstilladelse ???

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2013 12:25:45

Når han har været i Danmark så længe, kan der forlænges i op til 4-5 år ad gangen. Hvorfor tidligere forlængelser er givet for kortere perioder, ved jeg ikke. Det kan evt. være fordi, hans pas var tæt på at udløbe, da han søgte.

Besvar