Dobbelt statsborgerskab (US-DK) - 2 pas - rejse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bodilmorgan
Indlæg: 31
Tilmeldt: 05.12.2012 18:59:19

Dobbelt statsborgerskab (US-DK) - 2 pas - rejse

Indlæg af bodilmorgan » 15.06.2013 04:19:32

Hej.
Min datter har dobbelt statsborgerskab, dansk og amerikansk, og vi skal ud og rejse for første gang lige om lidt. Så er det jeg vil spørge om hvordan man skal forholde sig til at have 2 pas? Skal hun rejse kun på det ene eller bruge det amerikanske på vej til USA og det danske på vej hjem?
Jeg havde selv tænkt at vi bruger det amerikanske til check in på både udrejse og hjemrejse og så igen det amerikanske når vi skal ind i USA og bruge det danske på vej ind i dk igen. Må man godt det?

Jeg har ligeledes hørt at hun kan beholde dobbelt statsborgerskab hele livet, er det rigtigt?

På forhånd tak for hjælpen!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab (US-DK) - 2 pas - rejse

Indlæg af mh1 » 15.06.2013 05:03:38

En dansker vil sikkert skulle fremvise visum eller visum-waiver for at få lov at tjekke ind i DK. Jeg skulle i hvert fald vise mit visum-waiver for at få lov til at tjekke ind til USA i Istanbul.

En med amerikansk og dansk pas vil formodentlig skulle vise begge, det første for at få lov til at tjekke ind, det andet for at bevise at han/hun ikke har overskredet sit visumfrie ophold i DK.

Ved ankomst til USA vil man i hvert fald skulle vise sit amerikanske pas, og måske også det danske for at forklare hvor og hvorlænge man har været ude af USA.

Det samme vil gøre sig gældende den anden vej.

Og ja, som de danske regler er nu kan hun i hvert fald bevare sit danske, hvis hun nogensinde har boet i DK som folkeregistreret. Mht. de amerikanske regler, læs her:
http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1753.html
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar