Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Helle1
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29.11.2012 17:07:37

Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Indlæg af Helle1 » 09.05.2013 12:09:18

I forbindelse med, at jeg skal giftes med min forlovede i udlandet - det blir nok Dubai eller Tyrkiet tror vi (hvis andre vil foreslå et tredje land, så skriv det endelig - vi er åbne for forslag ), søger vi efter råd fra US om visum til Dk mens han er i det pågældende land, hvor vi er blevet gift.

US siger, at visum til DK nok vil tage 2 mdr at behandle, men at der også kan være tale om 14 dage.... I den mellemliggende periode skal min forlovede (mand) så opholde sig i landet, da vi gerne vil spare rejseomkostningerne blandt andet.

Vi modtager derfor gerne nogle forslag til billige steder at bo i perioden, og hvis der skulle være nogle, som kunne have en logerende for en kortere periode, så må I meget gerne sende mig en pb eller skrive på nemokat@email.dk og få flere oplysninger eventuelt per telefon.

Der er absolut intet fordækt ved min mand :) Han er højt uddannet, taler engelsk og er en flink fyr - vi er bare oppe mod nogle gange horrible regler da Pakistan er et asylland :) Men vi giver op :)

Når han kommer til DK på visum, så søger vi om familiesammenføring her efter råd fra US. Og vi opfylder kravene, så det handler simpelthen om perioden mens visumsagen behandles.

Får han mod forventning nej til at rejse til DK, så må han naturligvis retur til Pakistan eller rejse til Sverige, hvor vi så bosætter os. Med andre ord - han "strander" ikke hos nogle som logerende :)

Håber nogle kan hjælpe os i denne lidt specielle situation så vi kan være sammen som vi ønsker

Helle1
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29.11.2012 17:07:37

Re: Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Indlæg af Helle1 » 09.05.2013 12:10:23

Ps alternativt må vi naturligvis indlogere på et hotel eller noget, men jeg tror på at man kan løse mange ting i denne verden via netværk og søde folk, der hjælper hinanden, og det er derfor jeg prøver at poste dette her

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Indlæg af mh1 » 09.05.2013 13:24:19

Prøv fx denne her:
https://www.roomorama.com/short-term-rentals/istanbul/

Priserne er fra 20-25 €/nat og opefter, afhængigt af hvad man gerne vil have inkluderet.

Jeg må lige tilføje, at jeg ikke kender nogen som har brugt det, jeg har bare fundet det på nettet ved at google: short term rental istanbul
mh
Rådgiver for ÆUG

Helle1
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29.11.2012 17:07:37

Re: Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Indlæg af Helle1 » 09.05.2013 22:47:21

Tusind tak :)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Indlæg af soreng » 12.05.2013 07:45:56

Nu spøger jeg sikker dumt, men hvorfor søger i ikke om fs samtidigt når nu din mand alligevel er på ambassaden? :?

Man kan jo sagtens få et visum selv om man har en ansøgning om fs liggende hos us. Så får i da også afgjort jeres fs ansøgning det hurtigere, fremfor at vente til din mand allerede er i Danmark? Det var bare en tanke. :wink:

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Indlæg af mh1 » 12.05.2013 11:45:55

Det kan måske lade sig gøre - hvis DK ikke lige som Sverige kræver, at ansøgeren har opholdstilladelse i det land, hvor repræsentationen ligger.

"Ansøgning skal som udgangspunkt indgives i det land, hvor ansøger har sin lovlige bopæl. Ansøgning kan dog indgives i et andet land, hvor ansøger har lovligt ophold, hvis ansøger kan begrunde, hvorfor ansøgningen ikke indgives i bopælslandet."

Spørgsmålet er så, om DK vil anse Helle1's ægtefælles begrundelse: at han er i Tyrkiet som turist for at de kunne blive viet, som tilstrækkelig til at de vil modtage hans ansøgning.

Vælger Helle1 Istanbul - hvilket vil være det enkleste, da alle internationale flyvninger foregår via Istanbul - så er ambassaden ikke der, det er et generalkonsulat.

@ Helle1: http://tyrkiet.um.dk/da/rejse-og-ophold ... l-danmark/

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/v ... du_soeger/

I øvrigt: hvis det viser sig, at DK ligesom Sverige kræver en opholdstilladelse, så vil din kæreste - til den tid ægtefælle - formodentlig kunne få i hvert fald en såkaldt 'turistik'-opholdstilladelse til 6 mdr.

Det kan du læse om her: http://yabancilar.iem.gov.tr/ikamet.html (pt kan jeg ikke finde en side med engelsk tekst, det plejede der at være for Antalya)

Han skal reservere tid på internettet (e-randevu) til den politistation, som hans bolig ligger i nærheden af. Man kan IKKE indgive ansøgning på andre stationer, end dem man hører under.

Han skal bruge:
1) ansøgningsformular (findes på siden til download, ude til venstre)
2) 4 pasfotos
3) Pas (original)
4) Passets fotokopi (billedside, side der viser seneste indrejse, side der viser gyldighedsperiode)
5) Tyrkisk bankkonto med indestående svarende til 500 US$/måned ELLER bevis for at have vekslet tilsvarende beløb i bank. For at få bankkonto skal man have et skattenummer. Fås hos Vergi Dairesi.
6) Lejekontrakt, notarbekræftet ELLER hotelreservation, bekræftet af hotellet.

Han skal medbringe kontanter, i tyrkiske lira, da der skal betales gebyr for førstegangsansøgning og for opholdstilladelsen, som er et lille blåt hæfte. Han skal også betale et beløb på ca. 30 US$ for den første måned og et mindre for de følgende måneder, han søger til, formodentlig i alt et sted mellem 50 og 100 US$.

Normalt tager det kun en uge at få, og man kan selv afhente opholdstilladelsen der, hvor man ansøgte.
mh
Rådgiver for ÆUG

Helle1
Indlæg: 44
Tilmeldt: 29.11.2012 17:07:37

Re: Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Indlæg af Helle1 » 18.05.2013 21:48:18

Tusind tak for hjælpen

Vi gør som US i Dk foreslår. Det er derfor vi følger denne procedure - FS kan først søges, når visum er givet og han er i DK, siger de i US.

Han har ikke brug for opholdstilladelse i andre lande ud over DK og Pakistan. Sverige måske, men det tager vi til den tid, hvis det er. Umiddelbart opfylder vi alle krav. Vi mangler bare et sted at være for ham mens visum behandles, da det ville spare penge, hvis han ikke skule retur til Pakistan ind imellem, og da Pakistan er et for farligt land for mig at bevæge mig ind i nu :)

Tusind tak - jeg læser det hele igennem

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Midlertidigt sted at bo i Dubai eller Tyrkiet søges

Indlæg af mh1 » 19.05.2013 12:05:53

Læs lige grundigt, hvad jeg skrev den 12.05.

Det KAN VÆRE at din til den tid mand får brug for at have en tyrkisk opholdstilladelse, for at kunne få lov til at indgive ansøgning om visum til DK i Tyrkiet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar