Tilbagerejsetilladelse.

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

jesperK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16.03.2013 05:43:56

Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af jesperK » 29.03.2013 06:26:58

Er lidt i tvivli om Tilbagerejsetilladelse giver mulighed for at man rejser igennem andet Schenge land ved udrejse og hjemrejse.

Det jeg forstår er en tilbagerejsetilladelse er et visum som giver rettighed til at forlade Denmark. Er det, det samme for alle Schenge eller kun Denmark. Vi har fået opholdelsetilladelse men der er stor sansynlighed for at vi ikke når at få opholdskortet før vi skal rejse.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af DBS » 29.03.2013 06:58:31

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/spoergs ... adelse.htm
En udlænding, der har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse første gang, kan få en tilbagerejsetilladelse, hvis ganske særlige forhold af humanitær karakter taler for det, eller hvis der er gået mere end tre måneder, siden ansøgningen blev indgivet.
En tilbagerejsetilladelse er for at rejse tilbage til Danmark, ikke for at rejse ud, det er man som regel altid velkommen til at gøre :wink:

Opfylder i ovenståenden krav om 3 måneder ?

Vi brugt tilbagerejsetilladelsen til en tur til tyskland (begravelse), samt for knægten til hans skoletur til færøerne.

mvh DBS

jesperK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16.03.2013 05:43:56

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af jesperK » 29.03.2013 07:24:02

Ja, i mine øje skulle det ikke være nogle problem at rejse igennem anden Schenge land på sin tilbagerejse. Men det er bare det at man indrejse i andet Schenge land på vej hjemme, som giver mig lidt tvilvi. Måske tænker jeg bare for meget :-)

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af oz2mia » 29.03.2013 08:46:18

En tilbagerejse tilladelse er normalt et schengen visum,
så du må godt rejse gennem andre schengen lande.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af soreng » 31.03.2013 12:50:19

oz2mia skrev:En tilbagerejse tilladelse er normalt et schengen visum,
så du må godt rejse gennem andre schengen lande.
Så man går fra at have en processuel opholdstilladelse der er rent nationalt, til at få udstedt et schengen visum? Det kan jeg godt have mine tvivl om er rigtigt. Du mener at Danmark så bare udstedet et schengen visum selvom at ansøgeren ikke lever op til kravene for at få det, og dermed giver ansøgeren ret til at rejse frit i samtlige schengenlande?

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af DBS » 31.03.2013 14:17:13

Ja soreng, en tilbagerejsetilladelse er bare en schengenvisum sticker, det er ikke andet, og ja, der står schengenstats som gyldighedsområde.

Der nok også en årsag til at den først kan udstedes efter 3 md :wink: , således kommer man jo til at overholde 180/90 dages reglen :mrgreen:

Så i bund og grund, er en tilbagerejse tiladelsetilladelse, ikke andet et schengen visum, men til forskel fra det "normal" hvor folk får det lavet unden for schengen for at rejse ind, så er det et man får lavet mens man er i schengen, således at man kan rejse ind igen.

mvh DBS

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af soreng » 31.03.2013 15:12:00

DBS skrev:Ja soreng, en tilbagerejsetilladelse er bare en schengenvisum sticker, det er ikke andet, og ja, der står schengenstats som gyldighedsområde.
Er du sikker på at det ikke er et transitvisum, som giver tilladelse til at mellemlande i en Schengen lufthavn, men ikke til at forlade transitområdet?
DBS skrev:Der nok også en årsag til at den først kan udstedes efter 3 md :wink: , således kommer man jo til at overholde 180/90 dages reglen :mrgreen:
Der er ikke nogen 180/90 regel. Der er en 6 måneder/90 dage regel...Der er en stor forskel når du tæller efter. ;-)

Men anyway...

Næppe. ;-) Lad os nu antage at en peson ankommer til Schengen på et 3 måneders turistvisum, og første dag her søger personen om opholdstilladelse på baggrund af fs. Så kan personen dermed få "forlænget" sit schengenvisum ved bare at rejse ud af schengen i een dag? Det er en regel som jeg endnu ikke har set i EU. Kan du ikke lige pege mig i den rigtigt retning?

Du kan jo ikke bare gå ud fra at en person søger om fs lige før personens turistvisum udløber. Grunden er nok mere at 3 måneder er us's servicemål for simple sager, så det er den tid man som minimum må forvente at vente hvis man søger om fs. ;-)
DBS skrev:Så i bund og grund, er en tilbagerejse tiladelsetilladelse, ikke andet et schengen visum, men til forskel fra det "normal" hvor folk får det lavet unden for schengen for at rejse ind, så er det et man får lavet mens man er i schengen, således at man kan rejse ind igen.
Hvorfor skal en person med en nationalitet der ikke kræver visum til Schengen, f.eks USA, så også bruge tilbagerejsetilladelsen? Og hvad er gyldighedsperioden for det "nye" schengen visum? 3 måneder også?
Der er altså nogle ting der der slet ikke virker til at hænge sammen. :?

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af DBS » 31.03.2013 16:30:03

Fordi jeg har haft flere af typen i hånden (4 stk), og ved en simple sammenligning med de schengen visum da var i samme pas (og det var en del efterhånden), så var den eneste forskel på dem, udelukkende på dato og længde.

Det er jo også bekræftet af flere her på forum :wink:

mvh DBS

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af oz2mia » 31.03.2013 19:05:08

Hej soreng

For at få en tilbagerejse tilladelse skal 6 måneder/90 dage regelen også overholdes.

November 2011 søgte jeg f.eks. forlængelse af min kones opholdstilladelse og samtidig en tilbagerejse tilladelse.
På dette tidspunkt overholdte US ikke sin sagsbehandling tid og de når ikke at forlænge opholdstilladelsen indenfor de 3 måneder.
Jeg beder om en fornyelse af tilbagerejse tilladelsen, og dette bliver nægtet p.g.a. 6 mdr/90 dage reglen.
Som US fortalte mig, min kone måtte nu godt forlade Danmark, men så først komme tilbage efter 90 dage.
Jeg klagede selvfølgelig til justitsministeriet, 4 dage efter var min kone opholdstilladelse fornyet.

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af oz2mia » 31.03.2013 19:08:06

Glemte lige at nævne, du kan selv bestemme længden af en tilbagerejse tilladelse.
Dog maks 90 dage, så du kan godt få en der gælder fra 1 maj til 5 maj, hvis du vil det.

jesperK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16.03.2013 05:43:56

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af jesperK » 31.03.2013 20:04:06

Tak, Meget godt information i tråden.

Om man skal overholde 180/90 dage i forbindelse med Tilbagerejsetilladelse er et godt spørgsmål ?

I mine øje er en tilbagerejsetilladelse ikke det samme som søg visum. Så US kan vel i bund og grund del ud af dem efter godt befindende, da de er den forvaltede instans her i landet. De andre lande i Schenge samarbejde står vel situation om dem.

At giv et Schenge Visum er vel den letteste for dem alle til at løse Tilbagerejsetilladelse problemstillingen på tvævs af samarbejdet.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af soreng » 31.03.2013 22:40:03

jesperK skrev:Tak, Meget godt information i tråden.

Om man skal overholde 180/90 dage i forbindelse med Tilbagerejsetilladelse er et godt spørgsmål ?

I mine øje er en tilbagerejsetilladelse ikke det samme som søg visum. Så US kan vel i bund og grund del ud af dem efter godt befindende, da de er den forvaltede instans her i landet. De andre lande i Schenge samarbejde står vel situation om dem.

At giv et Schenge Visum er vel den letteste for dem alle til at løse Tilbagerejsetilladelse problemstillingen på tvævs af samarbejdet.
Nej de gør de jo så ikke. Danmark står i den situation fordi at Danmark tillader at man søger mens man er i landet, og så kan blive KUN i danmark mens sagen behandles. Det tillader de fleste Schengenlande ikke, så de har ikke det "problem".

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af soreng » 31.03.2013 22:44:17

oz2mia skrev:Hej soreng

For at få en tilbagerejse tilladelse skal 6 måneder/90 dage regelen også overholdes.
Det er jo så svært når man på det tidspunkt jo så allerede har opholdt sig i Schengen i over 90 dage indenfor de seneste 6 måneder på et visum.
oz2mia skrev:November 2011 søgte jeg f.eks. forlængelse af min kones opholdstilladelse og samtidig en tilbagerejse tilladelse.
På dette tidspunkt overholdte US ikke sin sagsbehandling tid og de når ikke at forlænge opholdstilladelsen indenfor de 3 måneder.
Jeg beder om en fornyelse af tilbagerejse tilladelsen, og dette bliver nægtet p.g.a. 6 mdr/90 dage reglen.
Som US fortalte mig, min kone måtte nu godt forlade Danmark, men så først komme tilbage efter 90 dage.
Jeg klagede selvfølgelig til justitsministeriet, 4 dage efter var min kone opholdstilladelse fornyet.
Der er jo så den forskel at kone jo der allerede havde en opholdstilladelse, og dermed ikke er underlagt 90 dage/6 måneder reglen, som hun jo er ved visum. Det blev hun først da hun tog "hul" på hendes tilbagerejse tilladelse. Der er forskel på et visum og en opholdstilladelse også vedrørende dette. ;-)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af soreng » 31.03.2013 22:47:12

DBS skrev:Fordi jeg har haft flere af typen i hånden (4 stk), og ved en simple sammenligning med de schengen visum da var i samme pas (og det var en del efterhånden), så var den eneste forskel på dem, udelukkende på dato og længde.

Det er jo også bekræftet af flere her på forum :wink:

mvh DBS
Så det man bør gøre når man søger om opholdstilladelse, er:
1) få et turistvisum på 90 dage
2) søge om fs første dag (især hvis man ved at sagen nok vil ryge i kompliceret bunken)
3) Efter 3 måneder søge om en 3 måneders tilbagerejsetilladelse.

Så er man i 6 måneder ikke begrænset af en processuel opholdstilladelse besnærende vilkår, hvor man kun må opholde sig i Danmark, som man ellers ville være?

oz2mia
Indlæg: 75
Tilmeldt: 17.03.2011 17:47:28

Re: Tilbagerejsetilladelse.

Indlæg af oz2mia » 31.03.2013 23:04:06

Du skal første vente på dit turistvisum udløber.
Når dette er udløbet skal du vente 90 dage, hvor du ikke må rejse i schengen området.
Efter dette ja, så kan du få en tilbagerejse tilladelse der gælder i 90 dage.

Dette giver så mulighed for 90 dages ophold i schengen pr 6 mdr.

At Danmark så er flink til at give processuel opholdstilladelse i de 90 dage hvor du ikke må rejse i schengen (minus danmark) området er en anden sag.

Besvar