Skifte statsborgerskab?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Svea
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09.03.2010 11:24:44

Skifte statsborgerskab?

Indlæg af Svea » 26.03.2013 00:43:59

Hej!

Jeg er en dansk kvinde som har boet i Malmö siden juni 2010.
Efter et laaaangt sejt træk, har min mand (fra Algeriet) fået sit uppehållskort her d. 11 marts i år :o)

Jeg er nu, af bekendte, blevet anbefalet at ansøge om svensk statsborgerskab, da vi så vil kunne ansøge om permanent uppehåll til min mand efter 2 år - hvis jeg vel at mærke får lov at "blive svensk."

Umiddelbart har vi ingen planer om at tage til Danmark de næste mange år, men den store fordel vil være det mindre "forsørgerpres" på mine skuldre og hans opnåelse af bedre rettigheder i Sverige.

Jeg har læst mig frem til at jeg i så fald vil miste mit danske statsborgerskab.

Er der nogen af jer derude som kan hjælpe mig med at overskue konsekvenserne ved et skift- især på længere sigt? Evt. henvise til hvem som ved "den slags".

Tænker især på "når jeg bliver gammel"- eller evt. alvorligt syg og f.eks er flyttet tilbage til DK- Hvordan med pensionsopsparing/udbetaling osv.....

På forhånd mange tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af mh1 » 26.03.2013 06:47:15

Du skal ikke skifte af hensyn til din mand. Han kan nemlig ikke få svensk statsborgerskab så meget som ET minut hurtigere fordi du bliver svensk statsborger. Det er KUN dem, som er gift med en oprindelig svensk statsborger som kan 'skyde genvej'.

Han skal have boet i Sverige mindst 5 år, før han kan søge ELLER
han skal have levet sammen med en svensk statsborger i mindst 2 år og kan så søge efter mindst 3 års bopæl og samliv. Hvis den svenske statsborger har været noget andet først, skal vedkommende have været svensk statsborger i mindst 2 år, og samlivet skal have varet mindst 3 år før der kan søges. 2 + 3 = 5. Det kan lyde forvirrende, men er sikkert og vist og efterprøvet: det er ikke nogen genvej.

Og ja, du vil miste dit danske statsborgerskab, men kan til en hver tid generhverve det - og senest efter at have boet 2 år i DK. Du bliver grundlæggende ikke meget anderledes stillet ved at blive svensk end du er i dag, pga. det nordiske samarbejde.
mh
Rådgiver for ÆUG

Svea
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09.03.2010 11:24:44

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af Svea » 26.03.2013 16:21:18

Hej MH.

Tusind tak for hurtigt og overskueligt svar :o)

Jeg tror simpelthen jeg vil "klappe hesten" dvs. beholde mit danske statsborgerskab og spare mig selv for en masse besvær- for som du siger bliver det til 5 år under alle omstændigheder.

Lige et sidste spørgsmål som du måske kan svare på:

Hvis man skifter statsborgerskab fra. f.eks dansk til svensk - hvordan så med det danske personnummer? ...mister man retten til at "bruge det"?
F.eks. har jeg "særligt sundhedskort" da jeg arbejder i Danmark, og pensions-opsparing via mit job samt efterlønsordning i mit fagforbund i Danmark....etc.
Ville man skulle omregistrere sig til sit svenske personnummer disse steder? og ville jeg kunne beholde mit særlige sundhedskort?

Påtænker dog ikke at gøre en dyt- men er alligevel nysgerrig efter at forstå hvilke konsekvenser et skift ville have og hvor meget papirarbejde det ville kræve.

På forhånd 1000 tak!

PS. Vil fluks sætte mine bekendte ind i min nyerhvervede viden.

Svea
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09.03.2010 11:24:44

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af Svea » 26.03.2013 16:36:42

HOV lige endnu et spørgsmål:

Hvis jeg nu alligevel skifter til svensk medborgarskap - burde jeg/vi så egentlig ikke kunne ansøge om permanent uppehåll til min mand efter 3 år?
..svarende til 2 år som "svensker" plus yderligere 1 for at nå op på de 3 år som samboende, som du skrev.

Vi er registreret som gifte i Sverige og begge står på hyreskontrakten.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af mh1 » 26.03.2013 17:38:12

Din mand kan få permanent ophold efter 2 års samliv med dig uanset dit statsborgerskab, så det er heller ikke nogen grund til at skifte.

Ens danske personnummer er uafhængigt af ens statsborgerskab - min tyrkiske mand har et dansk personnummer, og bliver ved med at have det, selv om vi ikke bor i DK.

Mht. dine rettigheder i DK, så ved jeg ikke meget om det. Du kan tjekke www.oresunddirekt.dk for hvilke regler der gælder for svenskere, som arbejder i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Svea
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09.03.2010 11:24:44

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af Svea » 30.03.2013 13:54:09

Hej igen.
Er lidt forvirret nu....kan han søge efter 2 år?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af mh1 » 30.03.2013 15:12:03

Din mand kan få PERMANENT OPHOLD efter 2 års samliv med dig, når du bor i Sverige - hvis I allerede havde boet sammen i to år, før I flyttede til Sverige kunne han have fået permanent opholdstilladelse efter svenske regler med det samme.

Din mand kan skifte fra EU-opholdskort til svensk, permanent opholdstilladelse, når I har boet i Sverige i 2 år.

Permanent opholdstilladelse er et af kravene for at få svensk statsborgerskab. Han vil stadig skulle have boet i Sverige i 5 år for at blive svensk statsborger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Svea
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09.03.2010 11:24:44

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af Svea » 01.04.2013 06:13:29

Tak for endnu et svar. Er mere afklaret nu :0)

Klipper_K
Indlæg: 79
Tilmeldt: 23.02.2013 09:12:50

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af Klipper_K » 05.02.2014 15:47:07

Hej MH,

Jeg hopper lige med paa en aeldre traad her.

Du skriver
Din mand kan skifte fra EU-opholdskort til svensk, permanent opholdstilladelse, når I har boet i Sverige i 2 år.
Kan man skifte fra EU opholdskort til permanent svensk opholdstilladelse? Kan du evt. henvise til et sted man kan laese mere om dette hos migrationsverket?

I koelvandet paa vores situation med Migrationsverket viewtopic.php?f=20&t=13017 , kunne dette maaske hjaelpe os.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af skaanebo » 05.02.2014 16:17:15

Nej, det kan man ikke. Men har man boet sammen i udlandet i ca. 2 år inden flytningen til Sverige, kan der gives permanent ophold ved første ansøgning efter svenske regler.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af fundiver199 » 06.02.2014 12:11:59

En overgang TROEDE vi i ÆUG, at dette var muligt, men det er det tilsyneladende ikke (længere). Migrationsverket administrerer nemlig sådan, at kun samliv i udlandet og ikke samliv i Sverige kan regnes med. Det giver for mig at se ikke nogen mening, og hører vist dermed under kategorien:

"Sådan er det bare"

Så hvis det er vigtigt at få PUT så hurtigt som muligt, skal man altså søge efter svenske regler fra start af. Og har man ikke gjort dette, er det bare ærgerligt. Har man allerede boet et par år i Sverige, vil jeg personligt mene, at det er spild af tid at skifte til svenske regler, og at man lige så godt kan vente, til man efter 5 år kan søge om permanent EU-opholdskort.

Danskeren
Indlæg: 96
Tilmeldt: 04.01.2011 09:26:09

Re: Skifte statsborgerskab?

Indlæg af Danskeren » 17.02.2014 11:42:54

fundiver199 skrev:En overgang TROEDE vi i ÆUG, at dette var muligt, men det er det tilsyneladende ikke (længere). Migrationsverket administrerer nemlig sådan, at kun samliv i udlandet og ikke samliv i Sverige kan regnes med. Det giver for mig at se ikke nogen mening, og hører vist dermed under kategorien:

"Sådan er det bare"

Så hvis det er vigtigt at få PUT så hurtigt som muligt, skal man altså søge efter svenske regler fra start af. Og har man ikke gjort dette, er det bare ærgerligt. Har man allerede boet et par år i Sverige, vil jeg personligt mene, at det er spild af tid at skifte til svenske regler, og at man lige så godt kan vente, til man efter 5 år kan søge om permanent EU-opholdskort.
Dette har jeg også lagt mærke til i flere tråde. Kører der en specifik tråd vedrørende dette på ÆUG?

Besvar