Hvor permanent er permanent opholdstilladelse?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sorend
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12.06.2008 16:28:54

Hvor permanent er permanent opholdstilladelse?

Indlæg af sorend » 12.06.2008 16:53:30

Hejsan alle,

Min Indiske kone er ved at have været her så længe at hun kan søge om permanent opholdstilladelse (POT) snart. Samtidig vil vi gerne flytte udenlands et par år (studie+arbejde). Så, vi går og tænker på hvad det lige betyder at have sådan en POT vs. ikke at have den?

Selvom ordet permanent jo betyder permanent, så synes jeg at kunne tolke udfra nyidanmark[1] at den kun er permanent så længe man opholder sig i Danmark (ja, det lyder helt vildt tåbeligt), kan det passe?

Der står også at man for at måtte forlade landet i 12 mdr skal have været her i mere end 2 år OG have en opholdstilladelse som kan gøres permanent - hvad betyder det sidste, at en opholdstilladelse kan gøres permanent - så vidt jeg ved er det tidligst efter 3 år, så det giver i mine ører ikke mening?

Er der nogen af jer her, som har prøvet at søge dispensation og ved hvor "skrappe" de er med krav til dokumentation? (Vores ide er at jeg vil studere der, og hun vil arbejde, men er lidt svært at finde arbejde herhjemmefra).

En opmuntrende historie, så har jeg pga. min kone fået et "mini pas" til Indien allerede fra day-1, som gør at jeg kan bo/arbejde/etc der, som jeg har lyst - det eneste er, at jeg ikke må stemme, men det ville jo alligevel kun tælle 1 ud af 1.000.000.000 :)

Mvh,
Søren


1. http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... rlader_dk/

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 19.06.2008 12:43:07

En permanent OT er ikke så permanent som man skulle tro. Flytter din kone ud af landet mister hun sin OT automatisk, men I kan søge Udlændingeservice om OT ikke skal frafalde pga. ophold i udlandet.

Besvar