Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent oph

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
laladias
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23.08.2012 20:00:39

Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent oph

Indlæg af laladias » 06.01.2013 17:46:26

Jeg har ansøgt permanent ophold i DK i november 2011, og har dags dato, ikke fået den afgørelse om min sag. Blot til info, jeg har opfyldt alle kraver (og stadig gør).

Hele tiden, jeg havde ikke hørt fra dem (bortset fra en Orienteringsbrev i januar 2012, hvor de erklærede min sag var nu i gang). Har snakkede med US i telefon mange gange, men ingen oplysninger blev givet.

Nu, efter 14 måneder ventertid, ankom en ny orienteringsbrev der siger at US vil nu iværksat høring af Det Centrale Kriminalregister for at få oplyst, om jeg har begået kriminalitet i Dk eller ej. Efter at de har modtaget høringssvaret, vil det tage yderligere 3 måneder, før jeg modtager min sags afgørelse.

Jeg kan ikke udtrykke min vrede og frustration for at høre / læse om dette. Hvorfor skulle de begynde sådan undersøgelse efter 14 måneder? Efter min mening burde det være sket måneder siden.

Mit spørgsmål er for dem, der også søger om permanent opholdstilladelse:

- Har du en lignende oplevelse?
- Har du også modtage et brev siger de vil gøre en kriminel check på dig?
- Hvor lang tid tog det for dig at modtage din Permanent kort?

Jeg er bare meget frustreret og vred over den måde, US håndterer sagen.
Anyway, håber at høre dine meninger.

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af Psalm12 » 06.01.2013 23:08:24

Jeg kan godt forstå din frustration, men har du fulgt med i lovændringerne og alt, som er sket i US? Først var loven lavet om i 2010, således at ingen kunne få permanent. Der var noget i retning af 1200 ansøgninger, som fik afslag og fik et års forlængelse i stedet for. Så skulle alle vi ca. 1200 søge igen i 2011 enten om forlængelse eller permanent, afhænging af hvad vi mente, vi kunne få, eller hvordan vi havde det med det hele. Udover alle dem, som for nylig kunne søge forlængelse eller permanent.

De fleste, tror jeg, ventede bare om en ny lovændring, som endelig kom i juli 2012. Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg havde mistet tillid til hele systemet, så jeg var ikke villig til at betale snart dkr. 4000 plus tage en prøve for at høre, at loven bliver lavet om igen igen igen. :x Så jeg er en af de mange, som ventede.

Imens fyrede US en masse medarbejdere. :roll: Så var loven lempet i to trin i 2012, og så kom der rigtig mange ansøgninger både om opholdtilladelse i maj og om permanent i juli. Jeg er en af de mange, som søgte i juli 2012, når US er underbemandet i forvejen. Der var også tilføjet et krav om biometri, som jeg tror, at du også skal opfylde, hvis du ikke allerede har.

Jeg fik det første orienteringsbrev i oktober og det andet i december. Begge breve var sendt med B-post.

Kriminaltjek er selvfølgelig en del af det. Et af kravene er, at man ikke har begået kriminalitet, så ja, jeg bliver også kontrolleret.

Jeg har ikke fået en afgørelse endnu, og jeg forventer den ikke indenfor et år efter min ansøgnignsdato. Men du har allerede ventet længere end et år. Jeg håber, at din afgørelse kommer snart og at du stadigvæk er i arbejde eller i uddannelse, når den kommer.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af fundiver199 » 07.01.2013 10:06:01

Som Psalm12 beskriver det, er problemet ikke, at Udlændingestyrelsen ikke ”vil” behandle din ansøgning, eller behandler den anderledes end alle de andre ansøgninger. Problemet er, at de af forskellige grunde er kommet langt bagud med behandlingen af den slags sager. Ved årsskiftet 2011/2012 lå der lige så mange ansøgninger om permanent opholdstilladelse hos Udlændingestyrelsen, som de havde nået at behandle i hele 2011. Og så siger det jo sig selv, at den gennemsnitlige ventetid er omkring et år.

Du har så endda ventet mere end et år, og hvordan det kan være, skal jeg ikke kunne sige. Men et gennemsnit må jo nødvendigvis dække over, at nogle venter både kortere og længere tid, og du har så åbenbart været uheldig at trække en ”nitte”.

Og din sag er bestemt ikke unik. For nylig var der en historie i pressen om en kvinde ved navn Flavia, som havde ventet i næsten to år på, at først Udlændingeservice og derefter Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering skulle behandle hendes ansøgning om forlængelse af greencard.

Og nej det er da alt andet end en god service, at det skal tage så lang tid. Men det er ikke fordi, ledelsen eller de ansatte i Udlændingestyrelsen synes, det er specielt optimalt heller. De får en masse ekstra arbejde ud af det i form af besvarelse af emails og telefonopkald fra borgere, der spørger til status til deres sag, samt ikke mindst udstedelse af tilbagerejsetilladelser til dem, hvis opholdstilladelse når at udløbe, før de har fået bevilget en forlængelse.

Så der er da intet, alle i Udlændingestyrelsen hellere vil, end at slippe af med den sagspukkel, som de har fået opbygget. Men som alle andre i den offentlige sektor er de nødt til at arbejde under de økonomiske betingelser, de har fået, og ledelsen kan ikke bare gå ud og ansatte f.eks. 10 ekstra sagsbehandlere uden først at have fået en bevilling til det.

Som Psalm12 håber jeg, at du får din permanente opholdstilladelse om 3 måneder uden yderligere forsinkelser. Men af hensyn til andre kan jeg fortælle, at Udlændingestyrelsen har fået en ekstra bevilling på Finansloven for 2013 netop til at nedbringe sagsbehandlingstider. Så regeringen er opmærksom på problemerne og gør faktisk noget ved dem. Om det så er tilstrækkeligt må tiden vise.

Endelig kan tilføjes, at oven i alle de ting, som Psalm12 beskriver, har der i 2012 også været en stor stigning i antallet af personer, der har søgt asyl i Danmark, og som Udlændingestyrelsen om ikke andet skal bruge tid og kræfter på at få returneret til det andet EU-land, de er indrejst fra.

Så de har haft en stærkt øget arbejdsbelastning på alle væsentlige områder, og så skal det jo et eller andet sted gå galt med sagsbehandlingstiderne. Og så har man nok valgt at prioritere behandlingen af ansøgninger om eksempelvis asyl højere end ansøgninger om permanent opholdstilladelse ud fra den betragtning, at det er mere problematisk, at folk sidder og venter i et asylcenter, end at de venter på at få gjort deres opholdstilladelse permanent.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af fundiver199 » 07.01.2013 10:28:54

Som en tilføjelse kan nævnes, at en stor del af de ansøgninger om PUT, som Udlændingestyrelsen modtog før 1. juli 2012, og herunder også jeres, skal behandles efter både de gamle og nye regler. Det skyldes, at mange ikke lever op til kravene i de gamle regler. Og før Udlændingestyrelsen kan give dem afslag, skal de undersøge, om de lever op til kravene i de nye regler, hvilket selvfølgelig giver ekstra arbejde til Udlændingestyrelsen.

Det er formentlig Ægteskab Uden Grænser, der er ”skyld” i, at det blev sådan, da det var noget, vi foreslog under høringen, og som blev ændret, inden lovforslaget blev fremsat i Folketinget. Men alternativet ville være, at en masse mennesker fik afslag efter f.eks. 12 måneders ventetid, fordi de ikke opfylder de gamle krav, og herefter skulle til at aflevere en helt ny ansøgning efter de nye regler og vente i 12 måneder mere. Hvilket på sigt ville skabe endnu mere arbejde for Udlændingestyrelsen og endnu længere ventetider.

Så lige nu eksisterer der en situation, hvor Udlændingestyrelsen har en mængde ekstra arbejde med ansøgninger om PUT pga. de regler, som den gamle regering indførte i marts 2010, og som blev afskaffet igen i juli 2012.

Forhåbentlig bliver situationen normaliseret, når Udlændingestyrelsen på et tidspunkt har fået arbejdet sig gennem puklen af gamle ansøgninger foruden alle de genansøgninger, de modtog i tiden efter, at reglerne blev lempet i juli 2012. Men det bliver næppe lige med det samme, så jeg er helt enig med Psalm12 i, at hvis man søger PUT nu, eller har en verserende ansøgning i gang, så skal man næppe forvente at få den afgjort på mindre end 12 måneder.

Den første måned efter lovændringen i juli 2012 modtog Udlændingestyrelsen omkring 5 gange så mange ansøgninger om PUT som normalt. Og hvis det nogenlunde følger mønsteret fra ansøgninger om FS, er dette fortsat i et vist omfang ind i de følgende måneder. Så det er næppe fordi, det kontor, der behandler den slags ansøgninger, kommer til at kede sig lige foreløbig.

gabelle1995
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21.01.2013 20:30:20

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af gabelle1995 » 21.01.2013 20:39:23

Jeg havde nøjagtig den samme oplevelse. Jeg tog alle papirerne ind til udlændingkontoret i okt 2011. Jeg fik første brev at de modtog min ansøgning om PUT i januar 2012 og at der skulle være afgørelse før 30. juni 2012. Et par dage før 30. juni fik jeg et brev fra US. Det var nøjagtig dette brev om, at de spørger nu Det Centrale Kriminalregister om jeg har begået kriminalitet. Udover det, sagde brevet, at jeg skulle ind og få optaget biometri. Det fik jeg gjort i løbet af denne uge hvor jeg modtog brevet.

Jeg fik endlig brevet, at jeg havde fået PUT sent i august eller tidlig september. Og så fik jeg kortet mindre end 2 uger senere. Så der gik et par måneder.

Håber at det hjælper at få min tidslinje.

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af Psalm12 » 24.01.2013 10:24:23

@laladias,
- Har du en lignende oplevelse?
- Har du også modtage et brev siger de vil gøre en kriminel check på dig?
- Hvor lang tid tog det for dig at modtage din Permanent kort?
JUBII!!!! Pris Herren! Fik brevet i dag, om at jeg har fået permanent opholdstilladelse!

Jeg ansøgte i juli 2012, og fik første orienteringsbrev med dato den 1. oktober 2012. Det andet orienteringsbrev, hvor US ville høre, om jeg har begået kriminalitet, var med datoen den 17. december 2012, og i dag fik jeg det endelige brev, med dato den 21. januar 2013, om at jeg har fået PUT! Kortet kan jeg forvente indenfor 6 uger.

Der gik ikke helt 7 måneder fra ansøgningsdatoen. Min ansøgning må have været fuldt oplyst, da US har ikke bedt om flere oplysninger.

Hvis den samme tidslinje gælder for dig, så kan du glæde dig til en afgørelse om et par uger.

Lad os høre fra dig, når det sker!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af fundiver199 » 24.01.2013 10:51:18

Tillykke med det og rart at høre, at US tilsyneladende ikke er helt håbløst bagud med sagsbehandlingen på dette område :-)

Busharraf
Indlæg: 30
Tilmeldt: 04.05.2010 14:11:06

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af Busharraf » 24.01.2013 11:44:01

Hejsa,
Tillykke med din Pem. ophold.

Hvis du har lyst, Kan du så fortælle lidt omkring din dokumentations materiale.

Hvor meget gjorde du ud af for at dokumenterer de enkelte krav.

Hvad lagde du som bilag ift beskæftigelsen.

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af Psalm12 » 24.01.2013 21:49:41

Først vil jeg gerne sige tusind tusind tak til alle, som har været med til at få loven lavet om, så jeg kunne søge og få PUT. Jeg har været lidt i chok hele dagen, fordi jeg har ventet så længe, at jeg kunne ikke fatte, at det virkelig er sket.

Så, angående dokumentation, der var ikke meget jeg skulle komme med. Udover ansøgningsskema TU1 med ægtefællens bilag:

1. En kopi af bevis på bestået dansk 3, jeg vedlagde kun 3,5 fordi jeg havde ingen overskudskopi af 3,6, og det er meget bøvlet at få lavet kopier her i området i juli.

2. Medborgerskabserklæring

3. Udlændingekontoret hos politiet tog biometri og kopi af pas og sendte dem sammen med ansøgningen.

Det er ikke nødvendigt med dokumentation om arbejde, fordi US kan selv kontrollere med skat og med arbejdsgiveren. Og som sagt, US laver selv kriminaltjek.

Jeg har ingen uddannelse eller handicap, som skulle dokumenteres.

Sådan var det! :D :D :D :D

Psalm12
Indlæg: 259
Tilmeldt: 26.01.2011 22:36:53

Re: Orienteringsbrev efter 14 måneder ventetid for Permanent

Indlæg af Psalm12 » 29.01.2013 21:11:21

Bare en lille opdatering....

I dag fik jeg brevet fra US om sagsbehandlingstiden. Det var skrevet den 25. januar 2013 og sendt med b-post den samme dag. Afgørelsen var forventet inden udgangen af juni 2013. :lol:

Men helt ærligt, jeg er dybt taknemmelig for den gode sagsbehandling på min sag.

Besvar