Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
FruJohnsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19.10.2011 22:09:07

Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af FruJohnsen » 02.01.2013 16:24:14

Hej

Jeg har et spørgsmål vedr. nyfødte med forældre af forskellig nationalitet. Får nyfødte automatisk dobbelt statsborgerskab i de tilfælde eller kan man kun have ét statsborgerskab ad gangen?

Jeg spørger fordi min søn og hans tyske forlovede taler om at stifte familie indenfor et par år. De bor nu i Danmark og jeg mener at have læst at såfremt faderen er dansk og fødslen sker i Danmark bliver barnet automatisk dansk statsborger. Imidlertid vil den forlovede være ked af hvis barnet ikke blev tysker. Jeg har dog en fornemmelse af, at barnet vil være bedre stillet med et dansk statsborgerskab fremfor et tysk, i hvert fald i visse situationer, som f.eks. muligheden for at få SU.

Jeg har læst mig til, at et barn med en dansk forælder kan skifte statsborgerskab inden det fyldte 22. år under visse betingelser, måske er barnet nødt til at træffe et valg på det tidspunkt om enten tysk eller dansk statsborgerskab?

Det kunne være interessant at vide hvad der sker med barnets statsborgerskab i følgende situationer:

1. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i Danmark.

2. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i Tyskland.

3. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i et helt 3. land, f.eks. Sverige eller USA.

På forhånd tak for svar :)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af soreng » 02.01.2013 17:09:53

[quote="FruJohnsen"]
Du skal lige have med at forældrene skal være gift. Men ellers er det sådan
1. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i Danmark.
Barnet får dobbelt dansk og tysk statsborgerskab

2. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i Tyskland.
Barnet får dobbelt dansk og tysk statsborgerskab

3. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i et helt 3. land, f.eks. Sverige eller USA.
Barnet får dobbelt dansk og tysk statsborgerskab, og hvis det er USA, får det faktisk triple statsborgerskab, da USA giver statsborgerskab ved jord princippet, så man bare skal være født i landet for at have statsborgerskab.

Man kan finde små snørklede eksempler på at man nogle gange skal gøre en mere aktik handling, men så længe forældrene er gift når barnet bliver født, får det som udgangspunkt 2 statsborgerskaber, så længe at begge landene accepterer dette, og 3 hvis barnet fødes i et land der tildeler statsborgerskab efter jord princippet.
Accepterer det ene af landene f.eks ikke at et barn kan have andre statsborgerskaber end deres eget, kan man jo så blive nød til at vælge.

FruJohnsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19.10.2011 22:09:07

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af FruJohnsen » 02.01.2013 22:04:38

Aj, hvor dejligt, så behøver barnet jo slet ikke at vælge men kan få både i pose og i sæk! :D

Mange tak for svar. Hvor er det dejligt at man så hurtigt kan få så kompetente svar her. Jeg havde brugt lang tid på at lede på diverse hjemmesider, men jeg kunne ikke rigtigt finde svar på det, kun på en masse andet, bl.a. at Danmark forsøger at undgå dobbelt statsborgerskab såvidt muligt, hvilket jo var bekymrende. Men det har nok drejet sig om folk, der ønsker at blive nye statsborgere i landet - og altså ikke om børn, der er født med dobbelt statsborgerskab.

Tak for hjælpen :D

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af fundiver199 » 04.01.2013 12:22:52

FruJohnsen skrev:Men det har nok drejet sig om folk, der ønsker at blive nye statsborgere i landet - og altså ikke om børn, der er født med dobbelt statsborgerskab.
Ja præcis. Det eneste problem med børn er, hvis det er faderen, som er dansk, hvis forældrene ikke er gift, og hvis fødslen fandt sted uden for Danmark. Så får barnet ikke dansk statsborgerskab og kan kun få det, hvis forældrene når at gifte sig, før barnet fylder 18 år.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af mh1 » 04.01.2013 13:55:14

Du finder de danske regler her:
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... x?id=28974

I første omgang er det dette, du har brug for:
§ 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.

Er planen at barnet skal bo i DK et stykke tid i hvert fald, så vil det ikke kunne miste sit danske statsborgerskab i fremtiden (som reglerne er nu). Ellers er det rigtigt, at der skal ske noget før den 22. fødselsdag:
§ 8. Den, der er født i udlandet og aldrig har boet her i riget og ej heller har opholdt sig her under forhold, der tyder på samhørighed med Danmark, taber sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år, medmindre den pågældende derved bliver statsløs. Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration, eller den, han bemyndiger dertil, kan dog efter ansøgning indgivet inden dette tidspunkt tillade, at indfødsretten bevares.
Stk. 2. Taber nogen sin indfødsret efter denne paragraf, taber også hans barn indfødsretten, hvis det har erhvervet den gennem ham, medmindre barnet derved bliver statsløst.
Stk. 3. Ved anvendelsen af stk. 1 ligestilles bopæl i et nordisk land i sammenlagt mindst 7 år med bopæl her i riget.

Den tyske lov er her:
http://www.gesetze-im-internet.de/bunde ... gesamt.pdf

Ifølge § 4 får et barn af en tysk far tysk statsborgerskab, forudsat at han er gift med moderen, eller anerkender barnet som sit inden det fylder 23 år, på en måde der kan anerkendes efter tysk ret. En faderskabsanerkendelse afgivet i DK vil formodentlig opfylde det krav. Dog får barnet som udgangspunkt ikke statsborgerskab, hvis det fødes i udlandet og faderen også er født i udlandet efter 31. december 1999 og ikke siden har boet i Tyskland.

Det vil være en god idé at faderen sørger for at få barnet registreret i Tyskland, så der senere er dokumentation for dets ret til tysk statsborgerskab.

Der er ikke noget krav om at barnet skal bosætte sig i Tyskland eller på anden måde 'opholde sig på en måde, der tyder på samhørighed' med Tyskland.
mh
Rådgiver for ÆUG

FruJohnsen
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19.10.2011 22:09:07

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af FruJohnsen » 04.01.2013 15:05:24

Mange tak for svar, mh :)

Pyha, det var da godt nok noget heftigt tysk! Tror nok jeg kom mere eller mindre igennem det.

Alt i alt tyder det rigtigt godt for et dobbelt statsborgerskab. Det lader til at det mest er faderens statsborgerskab, der kan volde lidt besvær at "nedarve" til barnet. Imidlertid lader det ikke til at give problemer i min søns tilfælde:

Parret bor pt i Danmark imens min søn bliver færdig med sin uni-uddannelse, hvilket sker i sommeren 2014. Min søns børneopsparing kan udbetales til oktober i år og planen er at benytte disse penge + kærestens opsparing på 9.000 euro til bryllup i foråret eller sommeren 2014, hvorefter produktionen af små efterkommere forventes at finde sted. Parret vil derfor formodentlig både være gift og have bopæl i Danmark ved barnets fødsel. Dermed er det danske statsborgerskab i hus. Da det er moderen, der er tysk, vil barnet, såvidt jeg kan se, altid få det tyske statsborgerskab i dåbsgave, så dermed skulle det dobbelte statsborgerskab være i hus.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af mh1 » 04.01.2013 15:25:21

Ja, reglerne skyldes nok at man sjældent kan være i tvivl om, hvem moderen er :wink: og derfor ikke er så betænkelig ved at lade barnet få hendes statsborgerskab.

Dit barnebarn vil 99,99% sikkert få og kunne bevare dobbelt statsborgerskab.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nastasja
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06.01.2014 13:58:53

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af Nastasja » 06.01.2014 14:08:03

Hej!

Kunne I eventuelt hjælpe med det samme spørgsmål bare anden land-konfiguration?

Vi venter nemlig et barn til juni, faren har dansk statsborgerskab (fra 2008), og jeg har det russiske - kan barnet så få et dobbelt statsborgerskab? Jeg ved at fra den russiske side er der ikke nogle problemer, men ikke sikker på hvordan det er fra den danske, da forslaget om dobbelt statborgerskab vil først være diskuteret i folketinget i Februar 2014.

Mange tak på forhånd og undskyld off-topic hvis ellers..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af skaanebo » 06.01.2014 14:55:45

Dk tillader dobbelt statsborgerskab ved fødsel, ikke ved naturalisation.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dobbelt statsborgerskab til nyfødte?

Indlæg af mh1 » 06.01.2014 15:42:53

Der er en ændring af indfødsretsloven på vej, og bl.a. skal det være ligemeget, om det er faderen eller moderen, der er dansk, selv om barnet fødes i udlandet.

Endvidere skal det blive muligt for voksne danskere at få udenlandsk, uden at skulle af med det danske, og for udlændinge at blive danske uden at skulle af med det udenlandske statsborgerskab.

Forslaget skal til behandling i februar, og så venter vi spændt på, hvad der sker.

Én hage ved det russisk + danske statsborgerskab er, hvis det er et drengebarn: militærtjeneste. Sæt jer godt ind i de russiske regler for det, for det KAN være at de betyder at det er sikrest for barnet ikke at blive russer også.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar