rettigheder under processuelt ophold?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sandra
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18.02.2008 11:16:02

rettigheder under processuelt ophold?

Indlæg af sandra » 22.05.2008 11:09:53

hej forum,
min kæreste og jeg har netop indgivet ansøgning om ægtefællesammenføring og kan jo nu se frem til mindst et par måneders intens venten..
men er der nogen af jer der ved noget om hvilke rettigheder han har under dette såkaldte processuelle ophold?
jeg tænker især på om han er dækket af sygesikringen, da vi ellers skal ha' hans rejseforsikring fornyet snarest..
håber der er nogen af jer der kan svare, nyidanmark.dk og søgning på google var ingen hjælp..

tak!

caen2600
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12.06.2007 20:39:58
Geografisk sted: ishøj/zamboanga
Kontakt:

Indlæg af caen2600 » 22.05.2008 11:56:18

Det er meget nemt at besvare! Han har INGEN rettigheder overhovedet - han er ikke dækket af sygesikringen, han må ikke arbejde (heller ikke gratis), og han må ikke gå i skole, med mindre han selv betaler! Han er med andre ord totalt pacificeret i den tid der nu går med behandlingen af Jeres sag. Vær iøvrigt også opmærksom på at hvis han er her på Scengen turistvisum, gælder dette ikke længere, og hans tilladelse til at blive , gælder således kun Danmark! Så lad være med at tage en endagstur til Tyskland!!! Teoretisk risikerer I at han ikke kommer ind i landet igen!
Med hensyn til sygeforsikring, så prøv IHI (International health Insurance) - de er rimelige med priserne! Du kan finde dem på Internettet!

AMK34
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17.12.2007 13:02:49

Indlæg af AMK34 » 26.05.2008 23:00:32

caen2600 skrev:Det er meget nemt at besvare! Han har INGEN rettigheder overhovedet - han er ikke dækket af sygesikringen, han må ikke arbejde (heller ikke gratis), og han må ikke gå i skole, med mindre han selv betaler! Han er med andre ord totalt pacificeret i den tid der nu går med behandlingen af Jeres sag. Vær iøvrigt også opmærksom på at hvis han er her på Scengen turistvisum, gælder dette ikke længere, og hans tilladelse til at blive , gælder således kun Danmark! Så lad være med at tage en endagstur til Tyskland!!! Teoretisk risikerer I at han ikke kommer ind i landet igen!
Med hensyn til sygeforsikring, så prøv IHI (International health Insurance) - de er rimelige med priserne! Du kan finde dem på Internettet!
Min kone bor sammen med mig i dk under processuelt ophold og vi har fået en datter sammen, som er 7 måneder nu, min kone har ALLE (næsten) ALLE nødvendige rettigheder som man ville ha med opholdstilladelse, hun har endda et cpr nummer 8)

'International health Insurance' forlængede vi ikke da hun vil være dækket af dansk sygesikringen...eller noget lignende.

Jeg kender en anden der er under processuelt ophold og har været det over 18 måneder, hun har endda fået lov til at rejse til indien på 5 ugers ferie, med tilbage rejse tilladelse...ja nogen gange kan US´s regler og hele sagsbehandlings processen være lidt svær at forstå.

vi venter fortsat på vores afgørelse... :(

caen2600
Indlæg: 16
Tilmeldt: 12.06.2007 20:39:58
Geografisk sted: ishøj/zamboanga
Kontakt:

Indlæg af caen2600 » 27.05.2008 05:29:30

hmmmm, lyder godt nok som et meget speciet tilfælde! Normalt får man ikke cpr-nummer før man har en opholdstilladelse! Har aldrig hørt om lignende tilfælde. Kan du evt. uddybe, på hvilket grundlag din kone har fået sit cpr-nummer, mens hun er her på processuelt ophold - måske det ville være godt at vide for andre i samme situation.

BlueEyeZ
Indlæg: 81
Tilmeldt: 12.06.2007 22:57:55

Indlæg af BlueEyeZ » 27.05.2008 08:08:28

Ja, hvis du har et CPR-nummer kan man jo få lavet skattekort og begynde at arbejde... Selv om det ikke er lovligt?!?!

AMK34
Indlæg: 22
Tilmeldt: 17.12.2007 13:02:49

Indlæg af AMK34 » 27.05.2008 14:08:30

caen2600 skrev:hmmmm, lyder godt nok som et meget speciet tilfælde! Normalt får man ikke cpr-nummer før man har en opholdstilladelse! Har aldrig hørt om lignende tilfælde. Kan du evt. uddybe, på hvilket grundlag din kone har fået sit cpr-nummer, mens hun er her på processuelt ophold - måske det ville være godt at vide for andre i samme situation.
Måske er det fordi vi har fået en datter...jeg ved det ikke, vi var inde hos folkeregister for at få registeret vores datters navn, så sagde de moren skal da også ha et cpr nummer, så fik vi det, det må så være pga. vores datter, jeg ved det ikke... som jeg skrev før, kan US´s regler og måde at behandle sager på være meget forskelligt, det kommer helt an på hvem du snakker med.

At aflevere Familiesammenførings skemaer det ene måned og næste måned søge om turistvisum og få et JA mens de behandler familiesammenførings sag er da også meget meget mærkeligt, den ene sagsbehandler siger NEJ det kan man ikke og den anden man snakker med siger jo selvfølige kan I det! Og om søndagen sender jeg mine papir om tirsdagen fik vi et JA på turistvisummet.
BlueEyeZ skrev:Ja, hvis du har et CPR-nummer kan man jo få lavet skattekort og begynde at arbejde... Selv om det ikke er lovligt?!?!
Hvis man kan få lavet skattekort så er det jo ikke ulovligt...?
vi har ikke prøvet det men i teorien burde man kunne det.

Det eneste sted vi har problemer med vores FS er at vi er fætter/kusine og tror det bliver afslag igen :(

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 27.05.2008 15:08:50

til AMK

- det sikkert pga. din datter hun har fået CPR.NR. på hospitalet


-man må kun arbejde i DK hvis man har en opholdstilladelse, der giver ret til at arbejde, også selvom man har et skattekort skal man have tilladelsen først (det står rent faktisk på selve skattekortets højre side)

- det med fætter -kusine behøver ikke at give afslag hvis I kan bevise det er ægte kærlighed. der har lige været en dom i Roskilde omkring dette. Prøv at lede efter sagen på nettet

til Sandra

- hvor kommer din mand fra ? hvis han er fra EU-land kan han nogle gange være forsikret

BlueEyeZ
Indlæg: 81
Tilmeldt: 12.06.2007 22:57:55

Indlæg af BlueEyeZ » 27.05.2008 16:34:18

AMK34 skrev: Hvis man kan få lavet skattekort så er det jo ikke ulovligt...?
vi har ikke prøvet det men i teorien burde man kunne det.
Jo det er ulovligt sålænge du ikke har arbejdstilladelse. SKAT vil næppe spørge efter en arbejdstilladelse hvis man har et CPR-nummer i den tro at man har både opholds- og arbejdstilladelse når man er indehaver af CPR-nummer.

Men det gør det ikke lovligt blot fordi SKAT giver dig et skattekort på baggrund af et CPR-nummer, fordi de antager at man har arbejdstilladelse.
Man kan så sige at det er "deres" fejl at de måske glemmer at spørge.
Men det er personen uden arbejdstilladelse som det får konsekvenser for hvis det bliver opdaget, da man er i "ond tro".

Besvar