Dansk-Afghansk FS i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af mh1 » 12.10.2012 12:35:50

HVORfra har du den information, at man ikke kan søge om visum til DK i Afghanistan?

Åbenlyst i hvert fald ikke fra ambassaden:
http://afghanistan.um.dk/en/consular%20 ... ce-permit/

Der står ganske vist, at visum sjældent udstedes i Kabul, men der henvises til Islamabad, Pakistan, og så kan din mand ikke bare selv vælge at han vil søge i Indien. Det ville han kun kunne gøre, hvis han var bosat der, med bevis for opholdstilladelse mv.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2012 13:23:11

"Only applicants with an appointment will be allowed to the Embassy’s premises."

Det lyder for mig, som man det er af rene sikkerhedshensyn, at man har udliciteret opgaven med at modtage visumansøgninger til et privat firma i form af et visummodtagelsescenter i Islamabad.

Antagelsen er vel, at et sådant privat firma udgør et mindre oplagt angrebsmål for islamistiske terrorister, som der jo ikke er mangel på i hverken Afghanistan eller Pakistan. Lige som der heller ikke mangler blindt had imod Danmark oven på tegningekrisen i 2005, som disse galninge stadig synes er en meget vigtig ting i deres liv.

Og desuden mener man måske, at sikkerhedsniveauet i Pakistan trods alt er lidt højere eller i hvert fald mindre lavt end i Afghanistan. Så det korte af det lange er altså, at disse galninge er årsag til, at alle fra Afghanistan, som ønsker visum til Danmark, nu må foretage en rejse til nabolandet Pakistan for at søge om visum der.

MariaAFG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.08.2012 08:59:30

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af MariaAFG » 15.10.2012 07:55:05

Der havde jeg vidst læst lidt forkert..
Jeg skrev til ambassaden i Kabul og spurgte om der var andre steder i Kabul man kunne søge, så skrev de tilbage at man kan søge på alle danske ambassader i hele verden. Så det må vel nødvendigvis også gælde Indien tænker jeg.
Men nu har jeg prøvet at få telefonisk kontakt til ambassaden, de svarer ikke, så jeg har kontaktet UM, som så kan få ambassaden til at kontakte mig. Eller som de skriver: "så kan ambassaden evt. tage kontakt til dig".. Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal vente på det eller om vi bare skal søge fra Indien til at starte med, han kan få visa til Indien i denne uge.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2012 10:41:22

Man kan i princippet søge visum i alle de lande, hvor der ligger en dansk ambassade. Men hvis man ikke søger fra sit hjemland, vil ambassaden bede om en form for dokumentation for lovligt ophold i det land, hvor man søger. Og hvis det alene er et visum, vil det nok være en forudsætning, at visummet har en gyldighedsperiode, der svarer til den forventede sagsbehandlingstid.

Hertil kommer så spørgsmålet om returbillet / billet til videre rejse, hvor en afghansk statsborger, der møder op i paskontrollen med en billet fra Delhi (Indien) til Danmark og retur igen, vil blive bedt om dokumentation for, at han har et visum, der tillader ham at rejse ind i Indien nok engang.

Men hvis disse ting kan ordnes, er der mig bekendt ikke noget principielt i vejen for, at en afghansk statsborger kan søge visum i Indien i stedet for Pakistan, hvis han foretrækker det.

Og problemet med billetten kan jo løses ret let ved at flyve fra Afghanistan i stedet for Indien. Eller måske kan der laves en kombirejse, hvor der flyves fra Indien til Danmark, men til Afghanistan på returdelen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af mh1 » 15.10.2012 10:47:21

Så vidt jeg erindrer havde onelove's kæreste overordentligt svært ved at få lov til at søge om visum til Sverige fra Tyrkiet, på trods af at han havde en midlertidig tyrkisk opholdstilladelse. Så jeg er ikke ganske sikker på at man vil kunne søge om visum, hvis man blot er på visum-/visumfrit ophold i et andet land, end det som ens statsborgerland henviser til for visumansøgning til Schengen.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 15.10.2012 11:01:51

@mh

Schengenlandene har ikke koordineret deres visumpraksis særlig meget, og jeg taler om den danske praksis. Det kan udmærket forholde sig anderledes i Sverige. Jeg ved dette, fordi jeg for nogle år siden var involveret i en "dialog" om dette emne med Udenrigsministeriet, fordi mange danske ambassader misforstod reglerne og som følge heraf vildledte og fejladministrerede.

Hvis man bor i det land, hvor man søger visum, og dette ikke er ens hjemland, kræves dokumentation for, at opholdstilladelsen er gyldig i mindst 3 måneder ud over den planlagte rejse. Lige som passet jo også skal være gyldigt.

Men ellers kræves der sådan set ikke andet end en billet ud af Schengen til et land, hvor man kan indrejse lovligt. Og dermed er der intet i vejen for, at eksempelvis en kinesisk statsborger på jordomrejse eller forretningsrejse kan søge visum på den danske ambassade i Pretoria (Sydafrika), flyve herfra til Danmark på en enkeltbillet og i bagagen medbringe en anden enkeltbillet fra Danmark til Beijing (Kina).

sarah123
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29.06.2015 14:19:22

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af sarah123 » 29.06.2015 14:24:44

Hej Maria

tog du til Pakistan for at legalisere din afghanske vielsesattest?

Besvar