Dansk-Afghansk FS i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

MariaAFG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.08.2012 08:59:30

Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af MariaAFG » 01.08.2012 18:01:58

Hej alle kloge hoveder.

Jeg er en dansk, pr. august 2012, 24-årig kvinde. Jeg har boet i Danmark hele mit liv og har nyligt giftet mig med en afghaner, manden i mit liv. Vi blev gift i Tajikistan (Asien), da det var et land vi begge nemt kunne få visa til. Han er 25.

Mine spørgsmål er så:

Hvordan registrerer man ægteskabet i Danmark og hvilke dokumenter skal man bruge udover Ægteskabscertifikatet? Skal disse oversættes til dansk eller er engelsk godt nok?

Såvidt jeg kan se opfylder vi alle krav til at ansøge om FS, men han har aldrig været i DK. Skal han komme på turistvisa og søge mens han er her? Isåfald, når han får processuelt ophold, mister man så de 50.000 fra garantibeviset, hvis vi får afslag? Han ejer ikke et fødselcertifikat, men har et pas - er det et problem?

Er der andre ting vi skal være opmærksom på?

MVH Maria, jeg håber på jeres hjælp.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af mh1 » 01.08.2012 23:04:04

Du skal til borgerservice med din vielsesattest, og den må godt være på engelsk/oversat til engelsk.

Du må dog nok forberede dig på, at en vielsesattest fra så eksotisk land som Tadjikistan vil kunne blive mødt med skepsis, og evt. krav om at den skal en tur omkring en tadjikisk myndighed for at blive legaliseret. I så fald håber jeg for dig at du kan få det gjort på den tadjikiske ambassade.

Din mand kan komme på et visum, og søge fs mens han er her og du skal IKKE stille nogen som helst garanti, før fs er godkendt.

I må jo forklare som det er, at fødselsattester ikke er noget, man bruger der hvor din mand kommer fra, og så tage den derfra.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2012 07:41:43

MariaAFG skrev:Hvordan registrerer man ægteskabet i Danmark og hvilke dokumenter skal man bruge udover Ægteskabscertifikatet? Skal disse oversættes til dansk eller er engelsk godt nok?
Engelsk er fint. Men der skal givetvis en legalisering til hos først det Tadjikistanske udenrigsministerium og herefter den danske ambassade eller konsulat i Tadjikistan.
MariaAFG skrev:Såvidt jeg kan se opfylder vi alle krav til at ansøge om FS, men han har aldrig været i DK. Skal han komme på turistvisa og søge mens han er her?
Ja det er nødvendigt at gøre sådan, når du er under 26 år, for ellers opfylder han ikke sin del af tilknytningskravet. Og så bliver det nærmest med garanti et "nej".
MariaAFG skrev:Isåfald, når han får processuelt ophold, mister man så de 50.000 fra garantibeviset, hvis vi får afslag?
De 50.000 skal først stilles som garanti, når/hvis ansøgningen om familiesammenføring er godkendt. Og anvendes i så fald til at dække de udgifter, som kommunen måtte få med at udbetale kontanthjælp eller revalidering til ham.
MariaAFG skrev:Han ejer ikke et fødselcertifikat, men har et pas - er det et problem?
Umiddelbart nej.
MariaAFG skrev:Er der andre ting vi skal være opmærksom på?
I skal selvfølgelig være opmærksomme på, om I opfylder alle de forskellige krav. Har du læst ÆUG`s vejledning om familiesammenføring og teksten på Nyidanmark, hvor alle kravene er beskrevet et for et?

MariaAFG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.08.2012 08:59:30

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af MariaAFG » 07.08.2012 15:24:28

Mange tak for hjælp, jeg får ordnet ting på borgerservice (og muligvis andre instanser) lige så snart oversættelsen er klar og så skriver jeg måske igen for hjælp.

Mange tak, Maria :)

dotGusten
Indlæg: 539
Tilmeldt: 24.01.2008 14:33:12
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af dotGusten » 08.08.2012 09:32:29

fundiver199 skrev:
MariaAFG skrev:Hvordan registrerer man ægteskabet i Danmark og hvilke dokumenter skal man bruge udover Ægteskabscertifikatet? Skal disse oversættes til dansk eller er engelsk godt nok?
Engelsk er fint. Men der skal givetvis en legalisering til hos først det Tadjikistanske udenrigsministerium og herefter den danske ambassade eller konsulat i Tadjikistan.
Du kan muligvis slippe af sted uden en legaliseret version hos BorgerService, men når i søger familiesammenføring, så er der ingen vej udenom en oversat og legaliseret vielsesattest.

MariaAFG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.08.2012 08:59:30

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af MariaAFG » 09.08.2012 16:50:34

Det har du muligvis ret i - det, der er planen her først, er bare at få bekræftet at ægteskabet er ok efter dansk lov. Så kan vi begynde at forberede VISA papirerne og så har jeg noget tid til at få attesten legaliseret gennem diverse instanser. Udfordringen er, at instanserne er fysisk langt væk og det tager tid, det har jeg mens de behandler en visa ansøgning. Derimod hvis ægteskabet ikke er lovligt efter dansk lov, så skal vi til at tænke i helt andre baner.

Jeg har forstået det rigtigt at man bør købe en tur-retur flybillet og vedlægge kopier når man søger turistvisa, ikke sandt?

På forhånd tak, Maria

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af mh1 » 10.08.2012 08:04:21

Der skal ret så meget til, for at et ægteskab ikke anses for gyldigt i DK, uanset hvor i Verden det er indgået.

Hvis I begge er over 18, begge var tilstede ved vielsen og den foregik i hht. landets lovgivning, så er det 99,99% sikker at den bliver godtaget.

Problemerne ligger snarere i om dokumenterne bliver accepteret som ægte, end i om vielsesceremonien er en smule anderledes end i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

MariaAFG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.08.2012 08:59:30

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af MariaAFG » 02.09.2012 09:53:03

Hej alle!

Ægteskabet er nu registreret :) Jeg fik det legaliseret hos Legaliseringen ved UM. Nu mangler jeg bare at søge om et visum til ham. Anbefaler i at han køber en flybillet inden visumet er godkendt? De kan vel ikke rigtig afvise det når vi er gift og ansøger rigtigt, vel?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af mh1 » 02.09.2012 11:27:06

Ingen kan love dig 100% at din mand får visum, og man kan heller ikke sige præcis hvor lang tid sagsbehandlingen vil tage, så hvis det er muligt bør I nøjes med at lave en reservation - det er også tilstrækkeligt.

Eller i hvert fald sørg for at købe en billet, som ikke koster dobbelt hvis man er nødt til at ændre afrejsedatoen.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 03.09.2012 12:18:50

Sagsbehandlingstiden må højest være 60 dage, så den ramme er der da i hvert fald at rette sig efter. Normalt ville jeg sige, at risikoen for, at visum til en ægtefælle ikke bliver bevilget, er så lav, at man godt kan tage chancen og købe en billet. Men med vielsespapirer fra et så "eksotisk" land som Afghanistan, som desuden er et af de primære flygtningeproducerende lande i Verden, ville jeg nok vælge at gøre tingene på den sikre måde, som mh foreslår.

frihed
Indlæg: 119
Tilmeldt: 30.09.2011 22:57:24

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af frihed » 10.09.2012 15:10:22

Skal hun ikke også være opmærksom på tilknytningskravet?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 10.09.2012 15:37:34

Som jeg lige har skrevet i din egen tråd, så vil tilknytningskravet altid være opfyldt, hvis referencen er 24-25 år gammel og aldrig har boet andre steder end i Danmark, og hvis ansøgeren har været i Danmark mindst en gang på f.eks. et visumbesøg. Så jeg er enig i trådstarterens egen vurdering af, at hun og manden opfylder det krav, når han har været her på det visum, som han er i gang med at søge om.

MariaAFG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.08.2012 08:59:30

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af MariaAFG » 11.10.2012 16:15:48

Hej alle!

Nu er tiden snart kommet til at vi skal søge visa. JUHUU!!
Jeg tænker at Indien er et godt sted at søge, da man ikke kan i Afghanistan. Det er sikkert, spændende og smukt til hvis man skal tilbringe tid der, mens man venter på svar.
Er der nogle, som har erfaring med at søge visum i Indien, hvilke ambassader er bedre end andre? Er der nogle særlige ting man skal være opmærksom på?
Er det fx muligt at reservere en flybillet fra Indien til Danmark til efter visumet er udstedt eller skal man død og pine tilbage til Afghanistan for at flyve?
Og hvad hvis man fx søger d. 22. oktober og så skriver at visumet til DK skal gælde fra 14. november - så er der 15 dage plus lidt ekstra til behandling af ansøgningen - hvad så, hvis det tager længere tid og visumet først udstedes, fx. den 30. november - ændrer de så automatisk visumets gyldighedsdato til efter d. 30. november eller har man spilt 15 dage?
På forhånd tak til alle.
MVH Maria, SOM GLÆDER SIG HELT VILDT!

MariaAFG
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01.08.2012 08:59:30

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af MariaAFG » 11.10.2012 20:10:49

Hej alle!

Jeg sidder og researcher lidt nu og jeg har fundet nogle hjemmesider, hvor man kan købe rejseforsikring online og nogle hjemmesider gør det endda specifikt for schengen området. Har nogen erfaring med det? Er de gode nok de forsikringer eller ej?
Derudover står der på ambassadens hjemmeside at for Familiebesøg skal ansøger medbringer originalen af et dokument fra mig, som beskriver finanserne:
"Detailed sponsorship letter stating the applicant’s name, address and relationship with the reference, duration of stay and the financial nature of the sponsorship (letter in original and not older than three months) "
Har nogen prøvet det og er en indscannet og printet original god nok?
Skal man sende en form for bevis for at ægteskabet er registreret her i Danmark eller er en indscanning af det originale certifikat samt den attesterede oversættelse til dansk godt nok?
Jeg har tænkt mig at prøve at fange dem på ambassaden via tlf i morgen, men de har kun 1 times telefon tid så kan forestille mig at det måske bliver lidt svært.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk-Afghansk FS i Danmark

Indlæg af fundiver199 » 12.10.2012 08:52:38

MariaAFG skrev:Er der nogle, som har erfaring med at søge visum i Indien, hvilke ambassader er bedre end andre?
Jeg tvivler på, at Danmark har mere end en enkelt ambassade i Indien. Har Danmark ikke indgået en repræsentationsaftale i Afghanistan, så man kan søge visum på et andet schengenlands ambassade? Du kan finde en liste over repræsentationsaftaler på www.um.dk
MariaAFG skrev:Er det fx muligt at reservere en flybillet fra Indien til Danmark til efter visumet er udstedt eller skal man død og pine tilbage til Afghanistan for at flyve?
Man kan godt starte rejsen fra et andet land end det, hvor man bor. Men den billet, man har til at komme ud af Schengen igen, skal naturligvis være til et land, hvor man lovligt kan indrejse. Hvis en afghansk statsborger rejser på en returbilllet mellem Indien og Danmark, vil der derfor blive krævet dokumentation for den pågældendes opholdsgrundlag i Indien.
MariaAFG skrev:Og hvad hvis man fx søger d. 22. oktober og så skriver at visumet til DK skal gælde fra 14. november - så er der 15 dage plus lidt ekstra til behandling af ansøgningen - hvad så, hvis det tager længere tid og visumet først udstedes, fx. den 30. november - ændrer de så automatisk visumets gyldighedsdato til efter d. 30. november eller har man spilt 15 dage?
Så har man spildt 15 dage, men da der altid gives 15 dage ekstra, inden for hvilke visum kan udnyttes, er det ingen ulykke. Derimod er det jo ikke så godt, hvis det tager 60 dage at behandle ansøgningen. Og et andet problem er, hvis man er blevet bedt om at vise dokumentation for reserveret eller købt flybillet. Så skal man i det mindste ud og lave en ny reservation. For en afghansk statsborger ville jeg planlægge efter en sagsbehandlingstid på 60 dage.

Besvar