Opholdskort efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

lassejensen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16.12.2011 11:56:46

Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af lassejensen » 31.07.2012 23:08:21

Hej alle

Dags dato er min kone blevet tildelt opholdskort efter EU-reglerne af US, så det er stadig muligt at få.

Vi flyttede til Sverige i september 2011 og bor der stadig. I marts 2012 søgte vi om FS efter EU-reglerne i Danmark; altså efter ca. 6.5 måned i Sverige. Efter min mening har vi fået svar rimelig hurtigt, og det samme gjaldt hendes tildeling af opholdskort i Sverige, som skete efter 1.5 måned.

Det skal siges, at jeg har været "person med tilstrækkelige midler" i begge sager, og samtidig har jeg læst ved universitetet i Danmark, dvs. været studerende udelukkende i Danmark.

Vi har lagt meget vægt på at betale alt med bankkort, både med danske og svenske kort, og som bilag havde vi ikke mindre end 300 sider med kopi af kvitteringer og referencer til mine bankkonti og bankkort. Desuden gjorde jeg en del ud af, at dokumentere fraflytning fra min danske kommune, bl.a. opsigelse af forsikringer (og tegning af nye). Dertil kommer desuden kvitteringer for betaling af husleje og el (via bank) til udlejer, men ellers ikke noget relateret til lejligheden i Sverige. Jeg vedlagde også kopi af pendlerkort og diverse billetter til transport mellem bopæl i Sverige og uddannelsessted i Danmark. I alt indleverede vi svimlende 500+ bilag til vores ansøgning hos US.

Måske har det haft betydning, at både min kone og jeg har været en ren pestilens for både Migrationsverket og Udlændingestyrelsen, for vi har begge kontaktet dem nærmest flere gange ugentligt for at rykke dem for svar efter sagen havde ligget i henholdsvis en måned og to måneder.

Alt i alt er vi godt tilfredse, om end lidt irriterede over, at det skal være så besværligt, men tilfredse med resultatet er vi da :mrgreen:.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2012 10:56:15

Godt at høre, at det trods alt lykkes for nogen :D

Men af princippielle grunde må jeg sige, at ÆUG ikke kan leve med, at man skal indrette sig på en nærmest "unaturlig" måde for at få anerkendt en opholdsret efter EU-reglerne og fremsende 300 sider med bilag, fordi der opereres med omvendt bevisbyrde og en automatisk formodning om proformaadresse i alle EU-sager. Så på baggrund af de mange tvivlsomme afgørelser vil vi kæmpe af de kanaler, der nu engang er, for at dette helt overdrevne dyneløfteri og den urimelige mistænkeliggørelse holder op.

Både fordi dyneløfteriet og mistænkeliggørelsen i sig selv er urimelig og påfører folk en stor administrativ byrde, og fordi en ændring af denne praksis er den eneste sikre måde at nedbringe antallet af fejlafgørelser. Hvis en sagsbehandler i US ikke har fået tilsendt eksempelvis kontoudtog og kasseboner, kan hun jo således heller ikke finde nogen "fejl" ved dem.

Mvh. sagsbehandlingstider synes US at være kommet til sagerne fra marts 2012, så intet tyder på, at I er kommet "foran i køen" ved at kontakte dem ofte.

lassejensen
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16.12.2011 11:56:46

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af lassejensen » 01.08.2012 11:43:14

Jeg synes også, at vi har brugt oceaner af tid på at samle dokumentation. Den herre i US, som i sin tid modtog vores ansøgning, var også ved at falde ned af stolen, da vi smed en "mindre bog" på bordet med bilag. Dertil skal jeg sige, at de ikke var specielt sorteret, og at vi ikke skrev noget følgebrev.

De har med al sansynlighed, som du siger andetsteds, øget bemandingen i US, og 4 måneder er da også mere rimeligt end de absurt lange behandlingstider, som jeg har læst om herinde gennem tiden. Men det havde efter min mening en klar effekt i Sverige, at vi tog hen på Migrationsverket og puffede lidt til dem, selvom vores sag var helt ny.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2012 11:54:06

Servicemålet har jo hele tiden været 3 måneder for EU-sager hos US. Så selvfølgelig prøver de at komme ned på det, hvis de kan. Jeg ved det ikke. Men jeg gætter på, at der har været noget personalemangel i EU-kontoret tidligere på året, men at der nu er blevet sat ekstra bemanding på. Hvilket måske også er årsagen eller en del af årsagen til de mange tvivlsomme afgørelser, da sagerne jo så bliver afgjort af urutinerede medarbejdere.

MSH
Indlæg: 273
Tilmeldt: 02.10.2010 12:23:07

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af MSH » 02.08.2012 09:30:32

Jeg menet bestemt at erindre, at Marianne Jelved umiddelbart efter valget proklamerede, at det nu skulle være slut med at forevise bon'er ved EU-ansøgninger..

Men det var vel blot endnu et brudt løfte fra F-A-RV-EL-regeringen..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2012 12:08:58

Det er jo ikke Marianne Jelved, der er justitsminister, men Morten Bødskov. Og jeg er ikke sikker på, at de er heeeeelt enige om lige netop det her :wink:

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af closed1 » 02.08.2012 16:10:50

Næ men det er total vanvid med alle de boner og anden mærkelig dokumentation us gerne vil have ..............

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2012 16:23:51

Enig. Og derfor bruger ÆUG jo også de mange afslagssager som rambuk til at gå i kødet på praksis som sådan. I den seneste, jeg har set, står der, at det forhold, at der til sagen er fremsendt den danske statsborgers personlige DSB-pendlerkort, ikke kan føre til en anden vurdering, idet det, sammenholdt med omstændighederne i sagen i øvrigt, ikke kan tages til indtægt for et "faktisk og reelt ophold". Og så må man da klø sig i nakken og spørge sig selv, hvad der egentlig skal til for at overbevise US om, at man har opholdt sig der, hvor man havde adresse?

Ja det er da muligt, at en dansk statsborger har købt og betalt nogle pendlerkort alene for at kunne vise dem til Udlændingestyrelsen. Og samtidig har fået en anden person til at bruge sit kreditkort i Sverige, ligeledes for at kunne vise kontoudtog og kasseboner til US. Men ikke selv har været i Sverige men derimod et sted i Danmark.

Men hvis man skal gøre sig så meget ulejlighed for at få FS efter EU-reglerne - og have udgifter til disse ting - hvorfor skulle man så ikke i stedet bare gøre tingene lovligt og rent faktisk overnatte der, hvor man har adresse? Tror Udlændingestyrelsen, at alle danskere nærer en dyb aversion mod at være i Sverige, eller hvad forestiller de sig egentlig?

Som tidligere skrevet her i forum er det svært at forestille sig, at US´s sagsbehandlere inderst inde selv tror på, at de vil få medhold i ret mange af den slags afgørelser, når de bliver prøvet i JM og evt. ved domstolene. Så det ligner bevidst chikane ved at trække sagerne i langdrag, fordi de har en personlig mening om, at FS efter EU-reglerne er "snyd".

Eller som mh har været inde på, et forsøg på at opnå et mere ryddeligt skrivebord i en periode ved at sende alle sager, hvor der kan være selv den mindste tvivl, videre til JM ved at give et afslag vel vidende, at de kommer til at fortsætte behandlingen af sagen, når JM har taget stilling til den 7-13 måneder senere.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2012 16:37:10

PS. Og uanset hvilken af de to forklaringer, der er den rigtige, kan de jo spekulere i, at nogle måske bare giver op og lader være med at klage, når de har fået afslag. Og så får de jo deres vilje og/eller får sagen afsluttet. Vi hører da jævnligt i forum om folk, der har fået afslag for måske flere år siden og bare accepteret det. Så den slags mennesker findes jo også.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af closed1 » 02.08.2012 16:41:10

Man burde sende ansøgningen , vedlagt registrerings bevis fra det land man har boet i , man underskriver en tro og love erklæring på at man har haft" et reelt og faktisk ophold"

Og har man underskrevet den og får afslag så har man "gjort noget noget ulovligt" så kan det da undre at us ikke politianmelder alle de snyder ....

Man skal levet... et totalt unormalt liv i et andet eu land....for at beviseover for us at man har levet et normalt liv ....

Alt det dyne løfteri er til at brække sig over , de fleste mennesker snyder og bedrager jo ikke ...

Hvis man skal have udleveret en container på Aarhus havn med en værdi på 3 milioner , så skal man vise feks sit kørekort og underskrive på udleveringen ...

Sæt lige det i forhold til en ansøgning om fs eu reglerne ....

Tanja72
Indlæg: 234
Tilmeldt: 24.08.2009 15:48:37

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af Tanja72 » 02.08.2012 18:27:02

Jeg synes ærlig talt at det hele er dybt latterligt et eller andet sted. Man skal vise at man har levet et normalt liv i et endet Eu land, men i mine øjne er det ikke helt normalt at under sit ophold f.eks i Se gå rundt og fiske efter beviser hele tiden. Det er flere år siden jeg er flyttet tilbage til Danmark, hvor jeg også lever et normalt liv. Jeg har ikke en eneste kvittering ud over på garantivarer, jeg har ikke forskringer, jeg går ikke til fitness og jeg beder aldrig lægen om at give mig en kvittering på at jeg har været hos hende for at snakke om min medicin. Hvis Nogle skulle bede mig om at bevise mit reele ophold i Dk, så har jeg et kæmpe problem for jeg kan ikke engang finde min sygesikring!!! Selv mine kolleger ved at jeg har boet i Se, for Gud hvor har jeg kommet mange gange forsent på arb fordi at broen har været lukket, toget var forsinket og hvad ved jeg. Og hvor skulle jeg ellers bo henne hvis ikke i Se? På hovedbanegården, eller hvad? Jeg har jo opsagt min Danske bolig og min kære bror bor også i Malmø, selv hvis jeg skulle bo hos ham, ville det stadig være Sverige!

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af DBS » 02.08.2012 19:23:11

Jamen hvis nu US ikke godtager al den dokumentation, hvis man har boet i Sverige, og brugt sit kreditkort, og pendlet frem og tilbage, hvis alt dette skulle være "fake", hvordan har folk så levet ? Hvordan har de fået mad på bordet ? US mener jo åbenbart at ens løn er blevet brugt i SE af andre personer ?, eller skulle man have taget til SE, for at handle ind, og derefter taget tilbage til DK for at sove, og hvis, så har man pendlet tilbage for "sorte" penge. Jamen prøv lige at forstille sig hvad det ville koste af penge, og disse penge skulle så være sorte, eller nogen man har lagt til side inde ?

Så jeg kunne godt tænke mig at tage al sådan en dokummetation, og gennemgå dag for dag, og så kunne US så prøve at fortælle, hvor de så mener folk reelt skulle have opholdt sig, og levet for ?

Helt ærligt, så tror jeg, at nogen på US kontoret har fået strammet deres slips så meget at det lukker af for blodtilførelsen til hjernen :mrgreen:

mvh DBS

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af closed1 » 02.08.2012 20:00:09

DBS
alt det latterlige som us forlanger , det skriger til himmelen , der burde ikke sendes andet en ansøgningen , det er da det eneste sted hvor folk sender deres konto udtog og nogle begge sider af deres kreditkort. Så dem på us kan sange i, om vedkommen har købt 3 liter rødvin og en weekend pakning men 48 kondomer samt været i swinger klub om søndagen ....... eller bare har købt skummetmælk og set Bambi i biografen ... det er så snagende, at det grænser sig til at være ulækker ...
Ville de samme mennesker i us udlevere det samme ?

Det er det eneste sted hvor lovlydige borgere skal vende det inderste ud på sig samt blotte sig totalt . Jeg syntes faktisk det er meget grænseoverskridende . Og når man har skrevet under på tro og love at man har boet et bestemt sted så burde det være nok ............

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 03.08.2012 07:08:47

Og derfor synes jeg også, at folk skal begynde at lade være med at sende den slags og insitere på, at der tages stilling til deres ansøgninger uden. Og så må de danske myndigheder jo forklare, hvilket retsgrundlag - om noget - de har for at kræve, at man skal tilbagevise deres automatiske formodning om, at man har opholdt sig et andet sted end det, hvor man havde adresse, ved at udlevere den slags personlige oplysninger.

De kan måske få en lejekontrakt og til nød et pendlerkort og en forsikringspolice og andre upersonlige ting, men så må det også være nok.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Opholdskort efter EU-reglerne

Indlæg af closed1 » 03.08.2012 07:19:26

Hvem siger man skal have en indboforsikring ? Og lejekorntragt hvad skal us med den ? Hvis det land man har bosat sig i acceptere at folkeregistre en på en bestemt adresse så er alt jo lovligt . Og så kan us da blande sig totalt uden om hvordan og hvorledes boligen er . Jeg tror slet ikke us / jm / folketinget ville bryde sig om at andre lande ville " blande" sig i om den måde man håndtere folkeregisterringen her i dk på . Det er muligt at der i nogle lande kan bo 100 mennesker på 40 km2 . Det må man ikke her i dk . Sådan der det så forskelligt . Før man blander sig i hvordan folk bor i andre lande så må man vist hellere feje for egen dør først ....

Besvar