fritagelse i forbindelse med fs

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

bonni24
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21.01.2009 23:25:36

Re: fritagelse i forbindelse med fs

Indlæg af bonni24 » 30.05.2012 13:31:35

hvad hvis man har barn med den man ønsker at blive fs med? kan man så også godt være heldig at blive fritaget for noget? Og kom til at tænke på jeg er på barsel og vender tilbage til min uddannelse som assistent ( voksen elev) til april. skal man informere noget om at man er på barsel år man søger?
Hey jeg er 23 år og sammen med en ung fyr fra Tunesien :)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: fritagelse i forbindelse med fs

Indlæg af soreng » 30.05.2012 13:39:35

Det giver ikke nogen form for dispensation at man har barn med den person man søger fs med.

Grunden til at man kan få dispensation for særbørn, er hvis det ville være imod danmark internationale forpligtelser at bede den herboende ægtefælle om at flytte til udlandet, da det ville stride imod børnenes ret til at se begge deres forældre.

Og nej. Du behøver ikke at oplyse nogen om at du er på barsel.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: fritagelse i forbindelse med fs

Indlæg af fundiver199 » 31.05.2012 10:26:58

Fællesbørn kan også give anledning til dispensation, men kun hvis de har boet så længe i Danmark, at de har såkaldt "selvstændig tilknytning", hvorfor det vil være i strid med barnets tarv at tvinge det til at følge med sin far eller mor til et andet land og fortsætte sin opvækst der.

Efter fast praksis vil det sige 6-7 år, såfremt barnet taler dansk og går i dansk skole eller institution. Hvis barnet derimod f.eks. kun taler engelsk eller shawili og går i en international skole, hvor det også bliver undervist på det sprog, kan 6-7 års ophold i Danmark ikke give dispensation, da det i så fald formentlig næsten vil være nemmere for barnet at fortsætte sin opvækst i et land, hvor alle andre også taler det sprog, som er barnets eneste.

Så det korte svar er altså, at ja man kan godt sikre sig adgang til FS i Danmark ved at få et barn med sin udenlandske ægtefælle. Hvis man altså vel at mærke har tålmodighed til at vente i 6-7 år, og lader barnet vokse op i Danmark med dansk som sit modersmål eller i hvert fald undervisningssprog i institution / skole.

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: fritagelse i forbindelse med fs

Indlæg af soreng » 31.05.2012 10:39:44

Ja det er selvfølglig rigtigt. :-)

Nu svarede jeg bare ud fra spørgerens situation, der 1) er 23 år gammel, og 2) er på barsel, så jeg hoppede til konklusionen at barnet der var tale ikke var oppe i den aldersklasse. 8)

Men selvfølglig skal ret jo være ret, og ja, man kan få dispensation pga fællesbarn. :-) At det så ofte er hurtigere at opnå permanent opholdstilladelse er så en anden ting. :-)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: fritagelse i forbindelse med fs

Indlæg af fundiver199 » 01.06.2012 00:57:08

soreng skrev:så jeg hoppede til konklusionen at barnet der var tale ikke var oppe i den aldersklasse.
Det tror jeg, at du har ret i. Og jeg tror heller ikke, at bonni24 har lyst til at vente med at blive familiesammenført med sin mand til år 2019. Der er jo andre og hurtigere løsninger som f.eks. at opfylde de krav, der stilles, og som i hovedsagen er af økonomisk karakter, når begge ægtefæller først er fyldt 24, eller måske udnytte den fri bevægelighed i EU. Eller den udenlandske ægtefælle kan søge om en selvstændig opholdstilladelse for at arbejde eller studere i Danmark.

Besvar