EU-Domstolen: Høje gebyrer er brud på EU-retten

Her kan du dele links til interessante sider eller artikler med andre brugere.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

EU-Domstolen: Høje gebyrer er brud på EU-retten

Indlæg af Kim P. Nyberg » 21.05.2012 08:43:54

http://curia.europa.eu/juris/document/d ... id=1279198

Interessant dom fra EU-Domstolen.
"Tredjelandsstatsborgere, som har boet i en medlemsstat i en årrække, må ikke opkræves urimeligt høje gebyrer, men skal i videst muligt omfang tilnærmes de samme rettigheder, som tilkommer unionsborgere.
Økonomiske forhold må ikke bruges som argument til hindring af mulighed for fortsat opholdsret."

Det skriver EU-Domstolen i den pressemeddelelse, som hører til denne dom. Jeg har dog udeladt pressemeddelelsen, og i stedet lagt selve dommen ovenfor.

Men inden folk falder i svime over dommen, skal det måske lige tilføjes, at hovedpersonen i sagen er udlænding, bosat i Holland, og gift med en person fra hjemlandet. Det korte af det lange er dog stadig, at gebyrerne ikke må overstige satser, som gæstelandets egne borgere selv skal betale for ID-kort. I Holland var gebyrerne mellem 7 og 27 gange højere for udlændinge i forhold til den pris, Hollands egne statsborgere skulle betale, og det er ikke rimeligt og er i øvrigt i strid med både opholdsdirektivet og et andet direktiv, fastslår Domstolen.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: EU-Domstolen: Høje gebyrer er brud på EU-retten

Indlæg af soreng » 21.05.2012 09:58:50

Hvilke gebyrer er højere for udlændinge i danmark, end de er for etniske danskere? Dommen siger så vidt jeg lige kan se intet on at det ikke er tilladt at tage gebyrer for f.eks ansøgninger, men kun at gebyret ikke må være forskelligt for etniske borgere og udlændinge.

At etniske danskere så ikke har brug for at ansøge om opholdstilladelser og forlængelser i Danmark, det er så en anden ting, men det gør jo ikke gebyropkrævningen ulovlig.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: EU-Domstolen: Høje gebyrer er brud på EU-retten

Indlæg af Kim P. Nyberg » 21.05.2012 11:07:37

Præcis. Domstolen siger, at det ikke er ulovligt at opkræve gebyrer. Det er kun ulovligt, hvis de overstiger det, som landets egne borgere skal betale for at forny deres personlige dokumenter, som for eksempel pas, kørekort, sygesikringsbevis og lignende.

Nu hvor den siddende regering har fjernet gebyrerne for opholdstilladelse, forlængelser m.v. ved jeg godt, at dommen måske er en smule uaktuel her til lands. Men der er måske alligevel noget at hente i forhold til den politik, som den foregående regering førte på samme område. Hvilket også er årsagen til, at jeg har valgt at lægge den herind.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: EU-Domstolen: Høje gebyrer er brud på EU-retten

Indlæg af soreng » 21.05.2012 11:32:29

Dommen var også uaktuel før gebyrerne blev fjernet den 15. maj. Dommen siger at der ikke må være forskel på de gebyrer som en udlænding og en unionsborger opkræves for samme ydelse.

At det kostede penge at ansøge om f.eks familiesammenføring og forlængelse, er da ikke en del af den dom. Det ville det kun være hvis en unionsborger skulle ansøge om samme opholdstilladelse og forlængelse, og det ville ske til en anden pris.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: EU-Domstolen: Høje gebyrer er brud på EU-retten

Indlæg af fundiver199 » 25.05.2012 08:22:39

Dommen har ikke relevans for Danmark, da det direktiv, som Holland er dømt for at overtræde, er en del af det retslige og indre samarbejde, hvor Danmark sammen med Irland og UK har forbehold.

Hvis Danmark ikke havde et sådant forbehold, ville dommen dog, så vidt jeg kan se, have gjort det nødvendigt at sænke eller afskaffe de gebyrer for forlængelse af opholdstilladelser, som i forvejen er afskaffet pr. 15. maj 2012. Derimod ville dommen, så vidt jeg kan se, ikke have nogen betydning for Danmarks mulighed for at opkræve høje gebyrer ved 1. gangs ansøgninger dvs. f.eks. de 8.000 DKK, som det til og med 14. maj 2012 kostede at søge om FS.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: EU-Domstolen: Høje gebyrer er brud på EU-retten

Indlæg af Kim P. Nyberg » 25.05.2012 15:24:31

Der er jeg umiddelbart ikke helt enig med fundiver. Dommen gør jo også opmærksom på, at 2004/38 er overtrådt ved at gebyret for fs i Holland er mange gange højere, end hvad Hollands egne statsborgere skal betale for et ID-kort. Så det har efter min vurdering en afsmittende effekt på Danmark også.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar