Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Her diskuterer vi praktiske og juridiske forhold omkring skilsmisser samt muligheden for, at en ægtefællesammenført kan blive i Danmark efter en skilsmisse

Redaktører: ZB, AUG Board

Afrika
Indlæg: 49
Tilmeldt: 25.10.2008 19:52:55

Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af Afrika » 14.05.2012 21:00:59

Hej, ÆUG

Jeg er ved at få en skilsmisse med min konen som har givet mig problemer i meget langt tid, nu lykkes det hende at tvinge mig til at skrive et invitations brev for hende at rejse til Tyskland fra afrika. Hendes plan er nu at blive skilt fra mig og hun vil så på hendes egen måde prøve at få lovligt ophold i tyskland og senere så vil hun komme og hente vores børn fra mig eller som hun siger så vil hun flytte til denmark og bo med børnene. Det drejser sig om at jeg blev gift med hende med det plan at jeg skulle flytte ned til Afrika, og imens har hun været her og født og vi søgte ikke om OT idet vi nu skulle ned og bo i Afrika, men hun har kunnet kommet og gået næsten som det passer hende, men nu vil hun bo fast her i Denmark, for det har altid været hendes plan, jeg har fået mit førtidspension som var endel af planen, og vi har været igang med at etablere os dernede, og nu kommer så hun og siger at hun aldrig har elsket mig selm om at vi har fået 2 dejlige børn, men hun vil ikke bo i afrika. Hun siger at selv om at hun kom heroppe på turist visum hun kan i tyskland sørger for at få et lovligt ophold, kan det lade sig gøre????????????

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af mh1 » 15.05.2012 06:19:22

Hvis DU bor i DK, kan du IKKE ved at invitere hende sikre hende adgang til at bosætte sig i Tyskland.

Hvis I er i færd med at blive skilt, og jeres børn har været sammen med dig hele eller det meste af tiden, så har hun næppe heller nogen stor chance for at få forældremyndigheden alene, medmindre du er indforstået med det.

Og hvis du bor i DK kan hun da slet ikke bruge jeres nærmest ophørte ægteskab til at få ophold i et ANDET EU-land. For at hun skulle kunne få det, skulle DU jo flytte til fx Tyskland, og etablere et 'reelt ophold', og hun skulle flytte sammen med dig der, for at få opholdskort.

Hvis du skulle være anden EU-borger allerede, fx tysk eller svensk, men bosiddende i DK, så ville hun kunne få opholdskort i DK, men det ville stadig kræve, at I forbliver gift og flytter sammen. Opholdskortet er i øvrigt KUN gyldigt i lige præcis det land, man har fået det til. Et opholdskort til DK giver ikke ret til at bosætte sig i Tyskland.

Som du fortæller det, har I faktisk aldrig boet sammen i den forstand, at hun aldrig har været folkeregistreret sammen med dig. Så snart I er blevet skilt, vil hun ikke have nævneværdigt større chance for at få ophold i Europa end en person, der slet ikke har tilknytning til nogen i Europa.
mh
Rådgiver for ÆUG

Afrika
Indlæg: 49
Tilmeldt: 25.10.2008 19:52:55

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af Afrika » 15.05.2012 07:31:20

Hej og tak for svaret, hun vil den at være tilknyttet til mig prøve at få ophold i Tyskland , jeg tror at hun er ud på at blive gift med en anden fra Tyskland, selv om at hin kom til Denmark på mit invitations brev, og hun fik 90 dage. Som jeg forstår skulle det ikke være muligt for nogen at gifte sig med en anden når man er kommet ind i landet på et 90 dages visum, og samtidig vil det gå 1 år inden vi har fået skilsmissen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af mh1 » 15.05.2012 08:19:56

Din hustru kan naturligvis ikke lovligt blive gift med en anden, så længe hun er gift med dig. Bliver det opdaget, at hun har begået bigami i Tyskland, vil hun formodentlig blive hældt ud af landet ret så omgående, med et langvarigt indrejseforbud i bagagen.

Hun kan naturligvis heller ikke få opholdstilladelse i Tyskland uden nogen som helst tilknytning der.

Hvis hun ikke allerede har fået visum på baggrund af din invitation, så synes jeg da at du burde kontakte US og fortælle, at din hustru prøver at opnå visum på falske forudsætninger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Afrika
Indlæg: 49
Tilmeldt: 25.10.2008 19:52:55

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af Afrika » 16.05.2012 08:58:57

mh skrev:Hvis DU bor i DK, kan du IKKE ved at invitere hende sikre hende adgang til at bosætte sig i Tyskland.

Hvis I er i færd med at blive skilt, og jeres børn har været sammen med dig hele eller det meste af tiden, så har hun næppe heller nogen stor chance for at få forældremyndigheden alene, medmindre du er indforstået med det.

Og hvis du bor i DK kan hun da slet ikke bruge jeres nærmest ophørte ægteskab til at få ophold i et ANDET EU-land. For at hun skulle kunne få det, skulle DU jo flytte til fx Tyskland, og etablere et 'reelt ophold', og hun skulle flytte sammen med dig der, for at få opholdskort.

Hvis du skulle være anden EU-borger allerede, fx tysk eller svensk, men bosiddende i DK, så ville hun kunne få opholdskort i DK, men det ville stadig kræve, at I forbliver gift og flytter sammen. Opholdskortet er i øvrigt KUN gyldigt i lige præcis det land, man har fået det til. Et opholdskort til DK giver ikke ret til at bosætte sig i Tyskland.

Som du fortæller det, har I faktisk aldrig boet sammen i den forstand, at hun aldrig har været folkeregistreret sammen med dig. Så snart I er blevet skilt, vil hun ikke have nævneværdigt større chance for at få ophold i Europa end en person, der slet ikke har tilknytning til nogen i Europa.

Tak, men for at i helt forstår mig helt rigtige, så har jeg ingen interesse i at hun kommer til at bo i tyskland, men hun fik et besøgvisum til at besøge mig og børnene og denne gang kom hun ikke til denmark men stod af i tyskland for at finde en måde på at hun kan få ophold. Dvs hun vil bo ulovligt i tyskland indtil hun har fundet en måde som bliver hendes måde at få permenent ophold i tyskland, grundet til at jeg ikke har meldt hende endnu er fordi jeg mener ikke at uanset hvordan hun gør, at det vil give hende ret til at tage et ophold i et andet eu-land med et turist visum og samtidig er ved at skilles fra mig.

Afrika
Indlæg: 49
Tilmeldt: 25.10.2008 19:52:55

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af Afrika » 16.05.2012 09:08:08

mh skrev:Din hustru kan naturligvis ikke lovligt blive gift med en anden, så længe hun er gift med dig. Bliver det opdaget, at hun har begået bigami i Tyskland, vil hun formodentlig blive hældt ud af landet ret så omgående, med et langvarigt indrejseforbud i bagagen.

Hun kan naturligvis heller ikke få opholdstilladelse i Tyskland uden nogen som helst tilknytning der.

Hvis hun ikke allerede har fået visum på baggrund af din invitation, så synes jeg da at du burde kontakte US og fortælle, at din hustru prøver at opnå visum på falske forudsætninger.
Hun fik multiply visum der giver hende ret til ophold her i 3 måneder, og derefter skal hun så tilbage, men denne gang kom hun ikke her til Denmark og vil bo ulovligt i tyskland indtil hun har fået et lovligt ophold i tyskland, hun siger at det kan hun gør "hvis man gør det på den rigtige måde", kan det lade sig gøre eller er det hende som for forkert info fra nogen og at det ender med at hun selv ødlægger alt for hende selv.... uden at jeg behøver at gøre noget....

Afrika
Indlæg: 49
Tilmeldt: 25.10.2008 19:52:55

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af Afrika » 16.05.2012 09:10:40

mh skrev:Din hustru kan naturligvis ikke lovligt blive gift med en anden, så længe hun er gift med dig. Bliver det opdaget, at hun har begået bigami i Tyskland, vil hun formodentlig blive hældt ud af landet ret så omgående, med et langvarigt indrejseforbud i bagagen.

Hun kan naturligvis heller ikke få opholdstilladelse i Tyskland uden nogen som helst tilknytning der.

Hvis hun ikke allerede har fået visum på baggrund af din invitation, så synes jeg da at du burde kontakte US og fortælle, at din hustru prøver at opnå visum på falske forudsætninger.
Hej, nu skriver du at hvis det bliver opdaget, kan man gifte sig med en i tyskland ulovligt uden at det bliver op daget?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af mh1 » 16.05.2012 10:05:47

Jeg skal ikke kunne sige, hvordan de tyske myndigheder kontrollerer om en person, der vil indgå ægteskab, er ugift.

DK kræver som hovedregel en grundig dokumentation, men er på den anden side også fleksibel overfor personer fra lande, hvor det kan være svært at få dokumentation - dog kun, hvis det vordende brudepar har et godt kendskab til hinanden, og der er andre omstændigheder, der gør det sandsynligt at personen er ugift, fx ung alder.

Du kan jo vælge at tippe de tyske myndigheder om, at din kone pt ikke kan indgå ægteskab, da hun stadig er gift med dig.

På den anden side er det jo fsv. ikke dit problem, om din kone begår bigami. Tværtimod kan du så få omgående skilsmisse. Og er du først skilt fra hende, så kommer det ikke længere dig ved, hvor i verden hun slår sig ned.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af soreng » 16.05.2012 10:06:12

Afrika skrev: Hej, nu skriver du at hvis det bliver opdaget, kan man gifte sig med en i tyskland ulovligt uden at det bliver op daget?
Der blev skrevet at så længe hun er gift med dig, kan hun ikke lovligt gifte sig på ny. Det er Bigami, og er ulovligt i hele Europa.

Jeg kan ikke helt finde ud af hvorfor du er så interesseret i at din ex-kone er i Tyskland. Spørger du for at hjælpe hende til ikke at gøre noget dumt (ulovligt), eller prøver du på at forhindre hende i at bosætte sig i Tyskland?

Hvis det er for at forhindre hende i at bosætte sig i Tyskland, hvorfor interesserer du dig overhovedet for det? Det står hende vel frit for at bosætte sig hvor hun vil og har mulighed for det, efter at i er blevet skilt, gør det ikke?

Afrika
Indlæg: 49
Tilmeldt: 25.10.2008 19:52:55

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af Afrika » 16.05.2012 13:24:22

mh skrev:Jeg skal ikke kunne sige, hvordan de tyske myndigheder kontrollerer om en person, der vil indgå ægteskab, er ugift.

DK kræver som hovedregel en grundig dokumentation, men er på den anden side også fleksibel overfor personer fra lande, hvor det kan være svært at få dokumentation - dog kun, hvis det vordende brudepar har et godt kendskab til hinanden, og der er andre omstændigheder, der gør det sandsynligt at personen er ugift, fx ung alder.

Du kan jo vælge at tippe de tyske myndigheder om, at din kone pt ikke kan indgå ægteskab, da hun stadig er gift med dig.

På den anden side er det jo fsv. ikke dit problem, om din kone begår bigami. Tværtimod kan du så få omgående skilsmisse. Og er du først skilt fra hende, så kommer det ikke længere dig ved, hvor i verden hun slår sig ned.
Det betyder meget hvor i verden hun ender, idet vi har 2 børn som jeg passer og på en aller anden måde tror hun at børnepengen som vi for er så stort at hun vil tage børnene fra mig, selv om at pengene komme til mig for børnen følger mig og hun ved hvor meget vi får og ikke nok med det så får hun havdelen af dem så er hendes planer at finde et sted at bo og tage børnen fra mig for at selv få de børnepenge, hun ser ikke børnene som et menneske men snare som et invistering objekt hvoer hun kan tjene penge på at have dem, så mt frygt er at jeg mister børnene på et senere tidspunkt og de ender et eller andet sted hen.... så jo jeg er bekymret for børnene vælfærd,,,,

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af soreng » 16.05.2012 13:31:22

Men hvor i verden hun vælger at bosætte sig er altså ikke noget som du hverken kan gøre noget ved, eller har nogen som helst medbestemmelse om. Med mindre du selvfølglig mener at det også skal være op til din (ex) kone at bestemme hvor i verden du skal have lov til at bosætte sig.

Hvis du syntes at hun bosætter sig for tæt på dig, og hun gør det helt lovligt, så må du jo flytte.

Alle de ting som du skriver der fremfører du jo bare i retten, når og hvis i på et tidspunk til tage en slåskamp om forældremyndigheden til børnene. Du skal have fat på de rigtig gode argumenter for at få fuld forældremyndighed over børnene, så du den vej rundt kan nægte hende at se børnene.

Så længe hun har del i forældremyndigheden har hun ret til at se børnene, og forhindrer du det, så vil det selvfølglig blive brugt imod dig når forældremyndigheden skal fastslåes.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af mh1 » 16.05.2012 17:22:31

@ soreng, man har altså i princippet NØJAGTIG lige så meget ret til at se sine børn, uanset om man har eller ikke har del i forældremyndigheden - eller rettere: det skal vist igen hedde, at børnene har ret til at se begge forældre.

Hvis børnene har tilbragt det meste af deres hidtidige liv i DK sammen med deres far, er der næppe nogen grund til at frygte, at forældremyndigheden bliver givet til en mor, der vil fjerne dem fra DK.

Moderen har så i princippet ret til samvær, men dels skal det søges hos statsforvaltningen, når forældrene ikke er enige, dels har faderen, hvis han har forældremyndigheden alene, ret til at nægte at udlevere børnene til samvær uden for DK, hvis der er fare for at moderen ikke vil tilbagelevere børnene efter samvær.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af soreng » 16.05.2012 19:47:41

mh skrev: Moderen har så i princippet ret til samvær, men dels skal det søges hos statsforvaltningen, når forældrene ikke er enige, dels har faderen, hvis han har forældremyndigheden alene, ret til at nægte at udlevere børnene til samvær uden for DK, hvis der er fare for at moderen ikke vil tilbagelevere børnene efter samvær.
Den ret har han (og hun) så også hvis der er delt forældremyndighed, så længe der er ikke er enighed om forældremyndigheden, og det virker det altså ikke helt til at der er i dette tilfælde. Der vil det kræve statsforvaltningens tilladelse at tage barnet med til udlandet, og det vil det kræve for begge parter.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af mh1 » 16.05.2012 21:11:59

Som udgangspunkt er det forældrene, der skal være enige om at barnet kan rejse til udlandet, enten alene eller sammen med en af forældrene.

Statsforvaltningen KAN bestemme, at barnet godt må komme med på samvær/ferie i udlandet, hvis forældrene er uenige. I en sag som Afrikas tror jeg ikke, statsforvaltningen vil give pålæg om samvær/ferie med moderen i udlandet. Men jeg tror på den anden side heller ikke, de vil nægte Afrika at tage børnene med en tur til Mallorca.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: Skilsmissen næsten i hus, hjælp.......

Indlæg af soreng » 17.05.2012 12:01:04

Jeg kender ikke Afrika's sag godt nok til at begynde at gætte på hvordan statsforvaltningen vil dømme.

Besvar