britisk statsborger!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Rina
Indlæg: 70
Tilmeldt: 04.04.2008 21:56:32

britisk statsborger!

Indlæg af Rina » 04.04.2008 22:05:37

Hej Alle sammen

Jeg er ny her og har et problem :roll:

Først vil jeg gerne sige at dette ser ud til at være en kanon go hjemmeside til os der træt af det DANSKE LOV og har brug for hjælp.

Jeg er under 24 år, har permanent opholdstilladelse her i Danmark, er født og opvokset her, men har britisk pas.
Hvilke regler gælder så for mig, hvis jeg skal have min ægtefælle her op til Danmark fra Pakistan af?

Jeg har desperat brug for hjælp da det haster. Jeg bliver simpelthen nød til at finde ud af hvad jeg skal gøre, hvordan jeg skal gøre og hvad der skal til for at få gang i denne sag så hurtigt som muligt.

på forhånd Tak!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 05.04.2008 10:57:21

Du kan bruge EU-reglerne om arbejdskraftens frie bevaegelighed og dermed skal du blot dokumentere, at du har job i Danmark og har tilstraekkeligt med loen til at kunne forsoerge din aegtefaelle.

sohail
Indlæg: 117
Tilmeldt: 21.10.2007 17:47:17
Geografisk sted: København

Indlæg af sohail » 05.04.2008 16:30:23

jeg er i sammen situation min kone og søn er kommet til danmark med en 90 dags schengen visum.. jeg er også britisk statsborger, nu ville jeg meget gerne tage dem til sverige.. skal jeg vise mirationverket mine løn sedler? jeg tjener 10.000 danske kr..

Rina
Indlæg: 70
Tilmeldt: 04.04.2008 21:56:32

Indlæg af Rina » 05.04.2008 19:06:48

dvs at jeg bliver nød til at flytte til sverige men stadigvæk kan beholde mit job i Danmark?
Men hvor lang tid vil der gå før min ægtefælle så kan komme op til Danmark, hvis jeg får bopæl i sverige?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 06.04.2008 12:23:25

Som brite behoever du ikke at flytte til sverige for at bruge EU-reglerne, dem kan du ogsaa bruge i Danmark! Det er akkurat samme regler.

Rina
Indlæg: 70
Tilmeldt: 04.04.2008 21:56:32

Indlæg af Rina » 06.04.2008 13:15:15

så jeg skal altså bare dokumentere at jeg har arbejde her i Danmark, og så kan jeg få min ægtefælle direkte nede fra Pk herop til DK..?

For ca en mdr siden var jeg hos Statsforvaltning, hvor de sagde til mig at inden jeg kan få min ægtefælle herop til DK er han nød til at have eu-opholdstilladelse. Det kunne han få ved f. eks. tage til England og bo der i ca. 2 år. Når han så havde fået opholdstilladelse der, kan han komme hertil DK..

Jeg ved ikke hvad der er nemmest og gøre.
Har venner og bekendte der måtte flytte til sverige pågrund af
de ikke kunne få deres ægtefælle herop til. Men de havde så heller ikke
britisk pas ligesom jeg.

Lm
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26.03.2008 18:46:02

Indlæg af Lm » 07.04.2008 08:47:32

Jeg er i samme situation. Jeg er født i england, men opvokset i danmark og har dobbelt statsborgerskab. Jeg troede også, at jeg bare kunne benytte eu-reglerne og få min mand fra Algeriet med til DK. (er under 24).
Men så finder jeg ud af, at for at kunne gøre det, ska min mand først have haft fast lovligt ophold i et andet EU-land! Danmark er det eneste land der lige har indført den lille ekstra regel. Derfor er jeg nødt til at bruge Sverige-løsningen som så mange andre, selvom jeg har britisk pas.
Men siden har jeg snakket med en advokat, som mener at danmark faktisk gør noget ulovligt i forhold til EU-konventionen om arbejdskraftens fri bevægelighed.
Problemet er, hvis andre EU-lande følger trop. Så var Sverige løsningen lige pludselig ikke en mulighed længere....
Jeg har skrevet til udlændingestyrelsen, for at bede dem gøre rede for dette, men de svarer mig ikke!!!!
LM

Rina
Indlæg: 70
Tilmeldt: 04.04.2008 21:56:32

Indlæg af Rina » 07.04.2008 16:15:19

Jamen hvad gøre vi så?
det er lige før jeg blir nød til at bruge sverige løsning :?
Hvis det er noget ulovligt DK gøre så skal de sku fandme få
det ordnet.
jg føler lige pludselig at der dukker mange spørgsmål op, som gøre en i tvivl med hvad man skal gøre, pågrund af der er så mange regler.

somebody. . .HELP... :cry:

sohail
Indlæg: 117
Tilmeldt: 21.10.2007 17:47:17
Geografisk sted: København

Indlæg af sohail » 07.04.2008 16:31:46

nu har jeg ringet til statsforvatlning idag, de siger mn kone skal bo i Uk mindts 6 måneder det er jo helt latterligt.. hvordan kan hun bo i Uk når hun er i pakistan hvorfor kan danske regering ikke tænke?...

Rina hvorfor søger du ikke om turistvisum til dit mand når han kommer til dk så kan du tage ham til sverige 8) .. min kone og søn kommer på lørdag inshallah.

Rina
Indlæg: 70
Tilmeldt: 04.04.2008 21:56:32

Indlæg af Rina » 07.04.2008 20:37:01

jamen alt er jo latterligt...
først siger de ca 2 år, så siger de 6 mdr ...
og jeg ved ik hvad....
hvor meget besværligt kan de være. . . .

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 18:10:01

Rina, du har fået forkert besked. Hvis du er britisk statsborger, så kan du få en opholdstilladelse til din ægtefælle i Danmark efter EU-reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed. Det kræver blot, at din indkomst er høj nok til, at du kan forsørge både dig selv og ham, medens I er i Danmark.

Du er således (absurd nok) bedre stillet end os, som er danske statsborgere, og behøver IKKE at flytte til Sverige eller andre EU-lande for at kunne bo sammen med din kæreste. Den ret er du sikret, også i Danmark, via de generelle EU-regler.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 19:01:47

Må lige tilføje, at hvis du har dobbelt statsborgerskab, så aner jeg ikke, hvordan reglerne skal tolkes.

Er du stadig i tvivl og forvirret var det måske en idè at betale for at få noget uvildig hjælp og rådgivning fra en advokat. Du kan ikke altid regne med, at de ting, som en tilfældig medarbejde i Udlændingeservice eller i din kommune fortæller dig, er korrekte. I mange tilfælde kender de ikke alle reglerne, og slet ikke når det drejer sig om mere komplicerede sager.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 19:07:09

Men forholder det sig, som jeg tror, nemlig at du er britisk statsborger med job og bopæl i Danmark, så er sagen heldigvis lige ud af landevejen. I så fald kan I bare indlevere en ansøgning om opholdstilladelse til din mand efter EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed, og så gælder hverken 24-års regel, boligkrav eller tilknytningskrav. Du skal i den situation alene kunne dokumentere, at du har indkomst nok til at forsørge din mand.

Læs evt. mere på www.nyidanmark.dk

Den hjemmeside er faktisk ikke så dårlig endda.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 19:28:46

Jeg havde tilsyneladende ikke læst tråden ordentligt, før jeg gik i gang med at skrive. LM skriver jo det, som må være sagens kerne, nemlig at Danmark har indført en regel om, at parret forinden skal have boet sammen i et andet EU-land. Det kan man faktisk også læse på www.nyidanmark.dk, hvorimod denne ændring ikke er kommet med i ÆUG´s pjecer om "Sverigesløsning" eller "Slesvigløsning".

Med denne nye praksis er der ingen tvivl om, at f.eks. britiske statsborgere bosat i Danmark nu er ligestillede med danske statsborgere. D.v.s. hvis man ikke kan opnå familiesammenføring efter de nationale danske regler, så må man forsøge sig i et andet EU-land, f.eks. Sverige.

Rina
Indlæg: 70
Tilmeldt: 04.04.2008 21:56:32

Indlæg af Rina » 14.04.2008 22:15:27

hejsa..
mange tak for at hjælpe mig.
men som du har skrevet i den sidste indlæg at man bliver nød til at opholde sig i et andet EU-land et styk tid før man kan komme til DK...

Jeg er nemmelig født og opvokset her og har permanent opholdstilladelse her. og så har jeg britisk pas. Jeg aner ikke hvor jeg skal tage hen og spørge. d hele er bare så indviklet.

Besvar