Hjælp

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Arne
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06.03.2012 19:23:10

Hjælp

Indlæg af Arne » 06.03.2012 19:38:39

Hjælp søges
Jeg er blevet ramt af sygdom og mister mit arbejde inden for nogle måneder ,jeg har snakket med kommunen og de vil muligvis tilbyde mig revilidering ,muligvis førtids pension ,men et er helt sikkert jeg får sygedagpenge ,jeg har det rigtig skidt ,også fordi jeg ikke ved hvad der sker med kone og børn ,min kone har været i Danmark 8år men har tidsubegrænset ophold ,vi har 2 børn sammen en på 4 og på 6 som skal starte i skole efter sommer ferien de er iøvrigt begge 2 danske statsborger
Bliver min kone udvist hvis jeg for revilidering eller for tilkendt førtids pension ,jeg stresser rigtig meget håber der nogen kan hjælpe med nogen svar nogle svar ,har iøvrigt aldrig fået nogen som helst offentlig hjælp før

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2012 05:42:05

Nej din kone bliver ikke udvist, fordi du får revalidering. Der står ganske vist i loven, at hendes opholdstilladelse kan inddrages i den situation, du taler om. Men hensynet til jeres børns rettigheder vil sikre, at det ikke sker. Sagt helt kort er situationen den, at dansk lov ikke giver din kone ret til at bevare sin opholdstilladelse, men det gør internationale konventioner. Og dem skal myndighederne også overholde. Hvis I mod forventning skulle få problemer, så kontakt endelig ÆUG`s rådgivning, så vi kan hjælpe jer med at klage og evt. finde en advokat, der kan føre jeres sag ved domstolene.

Arne
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06.03.2012 19:23:10

Re: Hjælp

Indlæg af Arne » 07.03.2012 06:37:05

mange tak for dit svar jeg må indrømme jeg har presset mig selv til at passe mit job selv jeg har haft det rigtig dårligt det sidste års tid af hensyn til mine børn og kone ,men må erkende jeg ikke kan ignorere det mere ,og hvis jeg oveni i det skulle miste kone og børn vil det ikke være til at bære ,men skulle jeg skrive ind til us og forklare dem min sitiation og hører hvad de siger eller skal jeg bare tage det som det kommer

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp

Indlæg af mh1 » 07.03.2012 07:17:35

I det her tilfælde er det nok bedst at sætte sig tilbage og se, hvad der kommer. Sandsynligvis kommer der slet ikke noget vedr. din kones opholdstilladelse.

Husk at holde i baghovedet, at selv hvis der skulle komme en ubehagelig besked, så er der hjælp at hente.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2012 07:24:38

Når jeg skriver, at din kone ikke vil miste sin opholdstilladelse, så skal det naturligvis forstås sådan, at det er min klare forventning til, hvordan sagen vil falde ud, baseret på de oplysninger, du har givet, samt mit kendskab til lovgivning og praksis. Men det er klart, at jeg ikke kan give jer nogen garantier. Så i sidste instans er det jeres eget ansvar at træffe denne svære beslutning.

Men jeg kan fortælle dig, at ÆUG - naturligvis - har et godt billede af, hvad der foregår på området via de 10.000-vis af indlæg, der er skrevet i vores forum samt mails til vores rådgivning, og hvor man vel må formode, at vi ville høre om det, hvis folk mistede deres opholdstilladelser i en situation som jeres. Hvilket vi ikke gør.

Og herudover holder vi også dialogmøder med Udlændingestyrelsen, hvor vi får afklaret evt. tvivl om, hvilken praksis der følges. Så jeg mener selv, at vi er endog overordentlig velorienterede om, hvordan både lovgivning og praksis er. Og hvis jeg ikke følte mig helt sikker i min sag, så havde jeg ikke svaret dig, som jeg gjorde. For det er jo et meget stort ansvar, jeg påtager mig ved at fortælle dig, at du efter al sandsynlighed godt kan sige ja tak til revalideringen, uden at du behøver frygte for din kones opholdstilladelse. Men det er min klare opfattelse, at det forholder sig sådan.

Og samtidig må jeg sige til dig, at du ikke vil få noget ud af at skrive til US. US er nemlig ikke et rådgivningsorgan men en offentlig myndighed. Så du kan aldrig få andet svar fra dem, end at de tager stilling til en sag, hvis den havner på deres bord. Og selvfølgelig kan de ikke fortælle dig på forhånd, hvilken afgørelse de vil træffe i jeres sag. For hvis resultatet var givet på forhånd, så ville der jo slet ikke være nogen grund til, at de havde sagsbehandlere ansat til at behandle sager. Så kunne de bare installere en telefonsvarer, der sagde "du får tilladelse" eller "du får afslag", når folk ringer.

Det er lidt vigtigt at forstå, at det helt generelt ikke er en opgave for offentlige myndigheder at rådgive en om, hvad man skal gøre. En offentlig myndighed har ganske vist det, der hedder vejledningspligt, men det betyder alene, at de har pligt til at oplyse dig korrekt og fyldestgørende om den gældende lovgivning. Derimod har de hverken ret eller pligt til at yde rådgivning og f.eks. fortælle dig, om det er en god ide, at du siger ja til revalidering, eller om det vil betyde, at din kone mister sin opholdstilladelse.

Den slags er juridisk rådgivning, og sådan noget får man hos en advokat eller en retshjælp. Eller her hos ÆUG, hvis man stoler på, at vi kender lovgivning og praksis godt nok til, at man tør tro på de ting, vi skriver. Så hvis du vil søge information fra andre kilder for at bekræfte de oplysninger, jeg nu har givet dig, så skal det ikke være fra Udlændingestyrelsen med f.eks. fra et advokatfirma. Og det koster så selvfølgelig nogle penge.

amore
Indlæg: 41
Tilmeldt: 23.01.2011 22:43:12

Re: Hjælp

Indlæg af amore » 07.03.2012 07:56:09

jeg ville lige høre dig er det muligt at skrive eller ringe til en specific sasbehandler som har behandlet ens sag

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2012 08:18:33

Ja hvis du kender den pågældendes navn må det vel være muligt. Hvis du sender en email, kan du jo f.eks. skrive "Att: Lone Jørgersen - spørgsmål vedrørende sagsnr. XXX" i emnefeltet. Og så bliver din mail vel sendt videre til Lone Jørgensen, hvis hun stadig er ansat i Udlændingestyrelsen og har med den slags sager at gøre. Men hvis dit spørgsmål har en mere generel karakter og lige så godt kan besvares af en anden, så er det da muligt, at du får svar fra en anden medarbejder. Men det er vel så heller ikke noget problem.

Hvad angår telefonopringninger, så mener jeg, det er sådan, at de enkelte sagsbehandlere har en ugentlig telefontid. Og årsagen hertil er nok, at de ikke ville få ret meget fra hånden, hvis de skulle bruge tid på at tale i telefon og svare på alle de spørgsmål, som kommer fra de mennesker, hvis sager de behandler, i hele deres arbejdstid.

Så her har man altså valgt at "skærme" sagsbehandlerne ved at henvise borgerne til at ringe på et bestemt tidspunkt eller alternativt stille deres spørgsmål af mere generel karakter til nogle medarbejdere i Servicecenteret, der så ikke laver ret meget andet end netop at svare på telefonopkald.

Arne
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06.03.2012 19:23:10

Re: Hjælp

Indlæg af Arne » 07.03.2012 15:41:07

Jeg hører jer men alligevel er jeg ikke helt rolig men som der bliver sagt så må vi se hvad der kommer en anden ting som jeg stresser over lad os antage at de ikke fratager hendes opholds tilladelse og giver hende dispensation kan hun så nogensinde få permanent ophold hvis hun på et tidspunkt efter at have fået dispensation opfylder kravene arb osv osv ,eller skal hun leve i evig dispensation fordi selve grundlaget for ophold ikke er der mere ,hun går iøvrigt i skole nu med arbejdsløsheds dagpenge og fortsætter efter sommer ferien på SU ,og har sådan set været igang med noget hele tiden problemet er bare hun ikke opfylder de ny krav som kom med tilbage virkende krav

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp

Indlæg af mh1 » 07.03.2012 15:47:25

@ Arne, der kommer jo snart igen nye krav, som er noget mindre strenge, så slap nu lidt af, og se, hvad der kommer på bordet her om nogle måneder.

Du KAN ikke få et klart svar på forhånd, du må simpelt hen sætte det her på hylden indtil videre.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2012 17:43:27

Din evt. modtagelse af revalidering kan ikke påvirke din kones mulighed for at få tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis hun stadig har en opholdstilladelse og opfylder de på ansøgningstidspunktet gældende krav for tidsubegrænset opholdstilladelse. Dette er ikke anderledes end, at man også godt kan få tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis man er ægtefællesammenført med dispensation pga. f.eks. særbørn.

Og i jeres tilfælde må man jo også sige, at forskellen mellem tidsbegrænset og tidsubegrænset opholdstilladelse vil være ekstremt lille, når din kones opholdstilladelse alligevel ikke kan inddrages af hensyn til jeres børn. Forskellen vil alene være navnet og en ansøgning om forlængelse med 4-5 års mellemrum. Og det behøver man vel for så vidt ikke at stresse mere over, end at man skal forny sit pas med et tilsvarende mellemrum.

Misforstå mig ikke, jeg synes da bestemt, at man skal indføre nogle mere rimelige regler for tidsubegrænset opholdstilladelse. Men jeg mener bare ikke, at der er nogen grund til, at folk stresser så meget over dette, som mange gør. Som mh skriver: Hvis man ikke opfylder de nuværende meget restriktive krav for tidsubegrænset opholdstilladelse, så må man bare lægge emnet på hylden og se, hvad fremtiden bringer. Og så i øvrigt tage det med et skuldertræk og et "nå".

Sagsbehandlingstiden er 9-13 måneder for øjeblikket, så hvis man søger nu, når man nok alligevel ikke at få tidsubegrænset opholdstilladelse før længe efter, at Folketinget har lavet reglerne om.

Arne
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06.03.2012 19:23:10

Re: Hjælp

Indlæg af Arne » 07.03.2012 18:45:51

Jeg kan ikke gøre for at jeg stresser :) jeg prøver at lade være og det hjælper at læse det i skriver men det er svært ikke at være pessimistisk jeg føler bare at myndighederne hele tiden prøver at stikke en kæp i hjulet og jeg ved godt det ikke er sådan men det føles lidt sådan når de hele tiden laver om på reglerne og som jeg har læst mig til ser det da ikke ud som om der kommer de vildeste ændringer det er sådan set bare små ændringer der en lille forskel for nogen og slet ikke noget for andre , men iøvrigt vil jeg sige at jeg vil gerne blive betalende medlem i æug da jeg synes det er en uvurderlig side der hjælper menesker hverdag :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2012 19:28:49

Det er jo politikerne, der hele tiden laver reglerne for PUT om, og ikke embedsmændene. Og ja du har da ret i, at det er nogle (skuffende) små ændringer i disse regler, der lægges op til i regeringsgrundlaget. Hvilket vel skyldes, at S og tildels også SF efterhånden har stort set lige så ekstreme holdninger til de her ting som VKO.

Er man i det kyniske hjørne, så er der ikke den store forskel på Morten Bødskov, Astrid Krag og Peter Skaarup. Så man kunne vel lige så godt have en justitsminister fra Dansk Folkeparti som ham, vi har nu. Det er alene Radikale i "tårnet" og dele af baglandet før da, som har formået at presse den socialdemokratiske ledelse til overhovedet at foretage nogen form for ændringer i VKO´s udlændingeregler.

Men på den mere positive front er det da godt at høre, at du har kunnet bruge den hjælp, som ÆUG kan tilbyde, og har lyst til at blive medlem :D

Jo flere vi bliver, jo mere kan foreningen også gøre på sigt.

Durmaz
Indlæg: 454
Tilmeldt: 27.11.2010 21:42:03
Geografisk sted: storkøbenhavn

Re: Hjælp

Indlæg af Durmaz » 07.03.2012 21:37:56

Kan berolige dig med at en bruger herinde fik Disp på fs pga et barn på 6 år ( havde ingen kontakt med sin biologiske far) dette barn var ikke startede i skole på ansøgnings tidspunktet som vist var i maj, men startede i aug hvor de fik fs i sep... Tænker at dette kan berolige dig lidt da din kone alene i kraft af jeres ældste barn kan få disp. Tænker også at hendes 8 år i dk da må tælle med i det store billede.

håber at disse fakta kan berolige dig... tænker også at det føst kommer i betragtning ved næste ansøgning af forlængelse om fs. dette ved jeg jo ikke hvornår er ( det ved i jo selv) men tænker at det først kommer på tale om evt min 1 års tid eller længere. hvad jeg kan forstå bliver en oph ikke indraget pga sociale ydeler( kontanthjælp) det er kun ved forlængelsen det bliver et problem... men her kan i jo søge om disp pga børne især den ældste :-D

håber det gav lidt ro i sjælen...

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp

Indlæg af fundiver199 » 08.03.2012 05:47:39

Jeg er enig i, at Arne ikke behøver at bekymre sig af de grunde, som du nævner.

Men Udlændingelovens §19, pkt. 4) siger altså, at en tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages, når:

"opholdstilladelsen er betinget af, at udlændingen eller den herboende person ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, jf. § 9, stk. 5, 2. og 3. pkt., stk. 16, 1. og 2. pkt., og stk. 21, 1. og 2. pkt., og udlændingen eller den herboende person modtager sådan hjælp."

Har man f.eks. fået forlængelse for en periode på 4 år, hvilket er muligt efter 4 års ophold i Danmark, er det derfor ikke sådan, at man kan modtage kontanthjælp 3 måneder senere og så i øvrigt blive ved med dette i 3 år og 9 måneder, før man risikerer, at det får nogen konsekvenser. Kommunen skal indberette forholdet til Udlændingestyrelsen, og herefter tager Udlændingestyrelsen med det samme stilling til, om der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen.

Om kommunerne så altid husker at indberette disse ting, og navnlig når det er referencen, der modtager ydelser, det er så noget andet. Og hvis kommunen ikke får det indberettet, så er det da rigtigt, at Udlændingestyrelsen først vil opdage det, når de skal behandle en ansøgning om forlængelse. Men det er naturligvis ikke noget, man bør planlægge sin tilværelse efter :wink:

Arne
Indlæg: 5
Tilmeldt: 06.03.2012 19:23:10

Re: Hjælp

Indlæg af Arne » 08.03.2012 10:30:34

Min kone skal have forlænget sit ophold om 19 måneder og jeg har lige op. Opdaget at jeg har skrevet alderen på den store forkert han er 6 år og ikke 8 som jeg har skrevet men det har åbenbart ikke nogen betydning kan jeg læse mig til
Jeg står i den situation at jeg selv har afvist at få revilidering pgr af min kones ophold det komiske er at der mange der ikke må få revilidering ,selv de vil have det og nok også har brug for det så det er da lidt komisk at jeg bliver tilbudt men tør ikke at røre ved den :) og har stadig ikke gjordt op medmig selv om jeg tør at tage imod

Besvar